vrijdag 29 mei 2020

de week rond...............


DE WEEK ROND………
Het is zondagmorgen vroeg, ik heb mijn dagelijkse rondje lopen halverwege afgebroken en ben op een draf huiswaarts gekeerd. Te koud gekleed en er kwam een flinke bui aan en om nu verkleumd en drijfnat thuis te komen is niet fijn.  Wat dat betreft was het zaterdag een stuk beter tijdens onze trainingsvlucht, zelf zag en benaderde ik het niet als een trainingsvlucht. Wanneer je bij de compuclub kijkt, kan je constateren dat er nogal wat clubs de bestanden niet hebben ingestuurd, of misschien zijn de duiven wel niet over de antenne gegaan. Clubs/leden zullen daar wel een reden voor hebben maar dit jaar telt geen enkele vlucht voor een kampioenschap dus voor mij is elke vlucht een ‘wedstrijd’. Natuurlijk hoop ik dat wij dit jaar nog toekomen aan een paar mooie DF vluchten en daar wordt in de begeleiding/verzorging nog steeds rekening mee gehouden maar zolang nog niets zeker is, probeer ik alle vluchten een vroege duif te pakken.
Vorige week werd maar weer eens duidelijk dat je de vluchten Roosendaal en Vuren niet met elkaar kunt vergelijken, ondanks het gelijktijdige tijdstip van lossen. Het afstand verschil (30 km), de geografische ligging, zorgden voor een enorm verschil in snelheid. In kring 2 kun je dit prima zien, een liefhebber wiens duiven (gezien de afstand) in Roosendaal werden gelost pakt door die hoge snelheid ondanks 30 km meer, het hele podium.  Stof tot nadenken, ook al is het een vlucht om den keizersbaard
.
Maandag was het ‘n dag dat ik de manden met jonge duiven (de duiven waren zondagavond al in de mand gestopt) in de vroege ochtend in de auto plaatste om ze op een 20 km te lossen. Strakblauwe lucht, noordwestelijke wind en een zonnetje. Prima africhting!  In de loop van de middag werd ik gebeld door Het Spoor der kampioenen, Rob Coort wilde graag weten hoe ik de vlucht had ervaren maar ook hoe de voorbereiding was geweest. Leuk gesprek en binnenkort een stukje in “Het Spoor”.
Maandag is ook altijd de dag dat ik naar de weerberichten kijk, nu weten wij allemaal dat er nog wel wat kan veranderen maar meestal niet veel.  Het lijkt erop dat zaterdag de wind uit de oosthoek gaat waaien, dat brengt meestal ook warm, droog weer met zich mee.  Zuidoost is best tricky, dat is nu ondertussen wel algemeen bekend, maar enkel oost en noordoost daar heb ik geen probleem mee. Gewoon zo vroeg mogelijk lossen en aangezien de Zeeuwen en Zuid-Hollanders van uit een andere richting gaan lossen (oost Brabant) is het een ‘must’.
Vorige week zaterdag bleven er 2 jaarlingdoffers achter van Roosendaal.  De duiven waren prima in orde zo ook deze 2, dit is dan ook de reden dat ik al snel zeg ‘die kunnen het niet’ einde verhaal. Zaterdagmiddag word ik gebeld door een liefhebber uit Zierikzee dat hij een duif heeft opgevangen. Afgesproken dat de doffer maandag, nabij Rotterdam, gelost zou worden en om 9.00 uur zit mijnheer al op de plank. Broer Peter kreeg een paar duivinnen thuis die redelijk gekneusd waren en de volgende dag slecht omhoogkwamen. Maandag word ik opnieuw gebeld door een liefhebber uit Zeeland en wel uit Oost-Souburg, de andere doffer was daar binnengelopen.  Waarom zijn die 2 duiven niet vertrokken en vallen zij beide in Zeeland ’n hok binnen. Vooralsnog ga ik ervan uit dat ze het “niet kunnen”.
   
Dinsdag, begon met een prachtige ochtendnevel. De duivinnen stormden het hok uit, behalve de gewonde duivin deze probeer ik voorlopig nog in het hok te houden om bij de andere duivinnen het ritme/snelheid erin te houden. Zelf trek ik dan voor ruim een uur de polder in en bij terugkomst vliegen ze vaak nog om huis maar dat is geen garantie dat ze nog niet op het hok hebben gezeten. Het boeit mij niet, één fluitje en ze rollen naar binnen. Hierna gaan de jongen eruit, om 11.00 uur worden die binnengeroepen, zodat de andere jongen (2e hok) naar buiten kunnen, deze mogen buiten blijven zolang ze willen.  Tegen 16.00 uur gaan de duivinnen er wederom uit en na 17.00 uur de doffers. Verder laat ik het bad op dinsdag van afdeling naar afdeling gaan. Dinsdag is bad dag.  Lekker relax met volop tijd en aandacht voor de kleinkinderen.

Woensdag, herhaalt het schema zich (van zondag t/m donderdag gelijk) Woensdag ook de dag om via de app de hoeveelheid duiven op te geven voor de inkorving. Dinsdagavond las ik op de mail de brief van de afdeling over het vervolg van het programma.  Voorlopig dus van week tot week bekijken maar woensdagmiddag komt het bericht WE MOGEN FRANKRIJK IN!!  Voor de duidelijkheid België nog niet. Kunnen er toch plannen gemaakt worden!
Het goede doel zong er al over!  Ik zou zeggen voorlopig overslaan…………….
'k Heb getwijfeld over België
Omdat iedereen daar lacht
'k Heb getwijfeld over België
Want dat taaltje is zo zacht
Ik stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico
'k Heb getwijfeld over België
Het stond zelfs in dubio
Maar ik nam geen enkel risico
'k Heb getwijfeld over België

Donderdag, keek ik toch nog een keertje naar de voorspellingen, het lijkt zaterdag een mooie warme dag te worden met de wind uit de oosthoek met een beetje noord (O.N.O.). Totaal andere omstandigheden dan vorige week, kijken of ik nu ook een duif op tijd kan pakken.  De gehele week is het lekker weer geweest met een windje uit het noorden altijd opvallend dat door die droge lucht de duiven eerst naar de drinkbak lopen en met lange tanden naar het eten kijken.  Vandaag de jonge duiven opnieuw een oefenvluchtje gegeven met een prima verloop.
De 11 jonge duiven van hok 2 gaan om 11.00 uur los en haal ik rond 14.00 uur binnen, tenminste de duiven die dan aanwezig zijn. Mijn duivenvriend Steef kwam even langs en bij het weggaan om 16.00 uur vertelde ik dat er pas 8 terug waren. Zonde Jos want wat zien die duifjes er geweldig uit, zou jammer zijn wanneer die achter blijven.  Ik antwoorde stoer dat het regelmatig voorkwam en dat woensdag er nog één om 19.00 uur thuiskwam. Om 18.00 uur nog steeds 3 weg en begon hem nu toch wel te knijpen, om 19.00, rond 20.00 en om 20.45 kwamen de laatste thuis. Compleet afgevlogen en één gewond. Ik wil ze laten zitten voor de nalijn maar begin te twijfelen………deze duiven hoef je niet af te richten.

Vrijdag, vanavond gaan er 15 doffers en 23 duivinnen mee naar Roosendaal…………….

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten