zaterdag 23 maart 2024

Hok vol😊

Vorige week zondagmorgen 17/3 nog wat jongen uit de kweekduiven afgezet. (Druppeltje, prikje en knijpringetje). Vervolgens de (vlieg) duivinnen teruggezet in de ren/hok, de doffers zullen nu de verzorging alleen moeten doen. De ‘nonnen’ scheurden zaterdag door het luchtruim wat bij één dame een blessure opleverde. Jammer maar die is gelijk verwijderd.

Toen ik klaar was, kreeg ik een appje van een sportvriend uit Heemskerk dat de roofvogel tussen zijn jongen was gedoken. Gevolg 1 dood, 1 zwaargewond en de nodige op de dool. Mevrouw de sperwer zat 30 meter verderop rustig aan de waterkant te wachten. Poehhh je bent geneigd een stuk hout te pakken…

Vanaf nu staan de duiven op ‘weduwschap’ en gaan we proberen de conditie nog verder te verbeteren, uiteraard volgt nog wel een laatste check door de dierenarts. Zodra de omstandigheden het toelaten gaan ze een paar keer de mand in.

Zelf heb ik de boel op de rit, lijsten (hok &ent) ingeleverd, Constateersysteem (geschoond en ingespoeld), antennes uitgetest etc., inmiddels is het vlieg en ophaal programma op de site van de afdeling gepubliceerd, nu nog de ledenlijst wie in welke kring en cc spelen.

De Algarve Elite OLR heeft besloten de start te verschuiven naar 2025. Een andere race waar ik ‘vertrouwen’ in heb, zit vol! Dus slaan we een jaartje over😒

De laatste jonge duiven uit mijn kweek en vliegduiven worden zondag afgezet, ook van mijn Teamgenoot Dirk zijn de laatste duifjes gespeend. De 2 jonge duivenhokken zitten redelijk vol, nu gaat het niet om kwantiteit maar om kwaliteit. Alle jonge duiven voldoen aan mijn criteria maar dat zegt niets over hun vlieg kwaliteit dat mogen ze op de vluchten laten zien. 

Gezond houden, ze rap in de lucht krijgen, dan kunnen ze in het regime. Bij enkele sportgenoten lees en zie ik dat de jonge duiven al een stukje zijn weggebracht. Van mijn 1e ploegje (22 stuks) komen na de ochtend training, later in de middag nog weleens duifjes terug, die zijn aan de trek geweest of zijn in een andere groep terecht gekomen, die kan je natuurlijk makkelijk al een paar kilometertjes geven. Mijn prioriteit is eerst de oude duiven wat oefenvluchtjes te geven, daarna kan ik gelijk doorgaan met de jongen😏. 

Zondag is onze jaarlijkse Duivenmarkt en gelijk de verkoop jonge duiven voor de competitie. Op de App zag ik dat veel liefhebbers gebruik gaan maken om de duiven te laten vaccineren dus het kan weleens druk worden. 

Zelf heb ik een duifje beschikbaar gesteld uit 2 jaarlingen. Illustere namen in de pedigree maar daar heb je ‘niks’ aan, maar wie weet zorgt het duifje bij de nieuwe eigenaar voor ‘plezier’ en succes. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK