zaterdag 15 mei 2021

mail met uitleg van het bestuur

 

Beste Leden, 

Hierbij ontvangen jullie de tijdslijn op basis waarvan de beslissing genomen is te lossing op vrijdag te laten plaatsvinden in Quievrain in plaats van mogelijk lossing zaterdag of zondag in Pont St Maxence en het feit dat wij niet eerder gecommuniceerd hebben dat een lossing op vrijdag tot de mogelijkheden behoorde. 

Gezien de weersvoorspellingen voor komend weekend is op donderdagmiddag contact opgenomen met het NPO. Hierbij is de vraag gesteld wat het standpunt van het IWB is en of er een mogelijkheid is om eventueel op vrijdag op kortere afstand een wedvlucht te houden en wat voor invloed dit ook zou hebben op de nationale kampioenschappen. Als reactie werd gegeven dat vrijdag op kortere afstand lossen niet mogelijk was omdat zowel het NPO als KBDB en Franse bond niet bereikbaar waren om een andere lossingsvergunning te regelen. Daarnaast had het IWB nog geen negatief advies gegeven voor komend weekend. Verder was er op basis van de voorspellingen in combinatie met een zuidwesten wind en ervaringen uit het verleden nog de kans dat de weersvoorspellingen zouden verbeteren. Er was nog geen reden om op voorhand de vlucht af te lassen. 

Op vrijdagochtend rond 10.15 uur kwam het IWB plotseling met het bericht waarbij zij het dringende advies gaven de wedvluchten af te gelasten. Indien zij dit bericht op donderdag uit hadden doen gaan dan hadden wij onze leden hierover kunnen informeren. Daarop is wederom gelijk contact opgenomen met het NPO en is weer gevraagd of het toch mogelijk was dan op vrijdag een wedvlucht te organiseren en wel op kortere afstand. Hierop was het antwoord positief terwijl dit donderdagavond nog negatief was. Inmiddels was ook bekend dat de vlucht niet meer voor de nationale kampioenschappen zou tellen. 

In overleg met de vervoerder en de lossingscommissie is toen gekeken wat de mogelijkheden waren. De lossingscommissie zag mogelijkheden om vrijdag een wedvlucht te organiseren waarbij kans op lossing op vrijdag aanzienlijk groter was dan op zaterdag of zondag (ook rekening houdend met dringend advies IWB). Gezien de locaties van de auto's op dat moment was de keuze vrijdag te lossen vanuit Duffel of Quievrain. Duffel had de voorkeur gezien het feit dat er meer flexibiliteit was om te lossen. Daarop is gelijk contact opgenomen met het NPO om een lossingsvergunning aan te vragen. Om 11.30 uur is een bericht op de site van NH geplaatst en even later is ook een mail naar alle verenging secretarissen gestuurd met het verzoek dit bericht zoveel mogelijk te delen, echter de correspondent ter plaatse van Duffel verbood een lossing.  

Hierop bleef de optie Quievrain over en hier hadden wij wel de mogelijkheid om te lossen hetgeen ook om 13.40 uur gedaan is. 

Verder zijn er enkele vragen gekomen waarom deze vlucht wel telt voor het midfond kampioenschap in de afdeling. Reden hiervoor is dat er niets is vastgelegd / besloten is wanneer een vlucht niet voor het midfond kampioenschap zou tellen indien de dag van oplossing als gevolg van onvoorziene omstandigheden vervroegd zou worden. Het is verstandig hier in het najaar in de vergadering alsnog een standpunt in te nemen. 

Wij hopen u namens het bestuur en de lossingscommissie hiermee zoveel mogelijk te hebben geïnformeerd. 

Met vriendelijke groet, 

Jelger Klinkenberg en Jannus Kat

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after