donderdag 20 mei 2021

Voorbeschouwing

 

Voorbeschouwing

Deze week staat onze 1e DF vlucht op het programma en eerlijk gezegd vind ik het best spannend. Zijn de duiven klaar voor deze vlucht en welke speel ik op de Vitesse vlucht. Afgelopen vlucht is hopelijk geen maatstaf want MIJN duiven kwamen slecht en onregelmatig thuis. (op één na, die speelde kop)

Vorige week zijn de doffers thuisgebleven, dus zij hebben niets te ‘lijden’ gehad maar wat is te lijden. De duivinnen die zeiknat thuiskwamen? De dames herstellen wonderbaarlijk snel! Ze kunnen dus veel hebben en door ze te spelen zijn ze wel in het ritme gebleven. Ik sluit vorige week maar af met dat ik een goede tijdduif klokte en de duiven thuis zijn gekomen maar verder was de uitslag ‘roetekoek’ slecht, dus werk genoeg aan de winkel😊

Terug naar deze week, Fontenaye en Quievrain staan op het programma. Zelf heb ik een paar Vitesse duiven op het hok, dus die gaan sowieso naar Quievrain en de overige worden klaargestoomd voor de Dagfond. Daarnaast ga ik gestaag door met de ploeg jonge duiven voor te bereiden, vaak een nachtje in de mand en in de ochtend een stukje wegbrengen… leren, leren is het devies. Zaterdagmiddag waren de jonge duiven al in de manden gezet. Het hok werd gewoon verduisterd en in de ochtend mag het licht er weer bij, toch duurde het tot 12.00 uur voordat de lucht brak en hup de manden uit het hok, de auto in en op een 5 km los. Bijna alle ochtenden heb ik de duiven gepakt en in de mand gezet en gereden, voor die paar km kijk ik niet naar het weer. Dit jaar pak ik het wat voortvarender en serieuzer aan.

Inmiddels zijn de eerste 4 piepers in het 2e jonge duivenhok geplaatst. In dit hok komen nog wat jongen uit onze beste kweekduiven, uit wat omgezette koppels en samenkweek duifjes.

Ik durf bijna niets meer over het weer te schrijven, wordt ook best eentonig. Zuidwestenwind met regen op zaterdag en zondag. Met je volle verstand duiven inkorven en de mensen die ze vervoeren, begeleiden en lossen doen hun best.  Ik heb trouwens geen enkel probleem met de flexibiliteit en het anticiperen op de omstandigheden waardoor we eerder of later moeten inkorven en op andere dagen concoursen hebben. Uiteraard is dat organisatorisch een hele kluif want je hebt met diverse partijen en instanties te maken en dat maakt het lastig. De maand mei gaat zeker de boeken in als heel moeizaam😘. Ben benieuwd dit Pinksterweekend.

Ik heb duiven voor de dagfond maar de kans op nog een extra nacht mand (met de kennis van donderdagmorgen maakt mij voorzichtig.) Seizoen is nog lang……………………maar wie weet valt het mee.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after