donderdag 13 mei 2021

Pont St Max

 Voorbereiding op Pont St Max.

Onze 2e MF vlucht, (voor mij een afstand van net onder de 400 km), staat deze week op het programma. 

Het was zondag en maandag zaak de duiven weer in een goede conditie te krijgen. Morlincourt was dan wel een waaivlucht en je denkt dat het wel goed zit maar mijn ervaring leert anders. (2 nachten mand, zuidoostenwind met snelheden boven de 2000mtr, het trotseren van regenbuitjes, doorgeschoten duiven, dus verdienen de duiven wat extra aandacht)

Deze week de verduistering bij de oude duiven opgeheven, dat zal op korte termijn nog niet veel opleveren maar uiteindelijk zal het extra licht en (hopelijk) de zonnestralen de duiven goed gaan doen. Wanneer straks de warmte erbij komt😊word ik pas blij.  Wat het deze week wel opleverde is dat de doffer niet meer in het gareel te houden waren, nu kan ik dat oplossen door ze minder te eten te geven maar desondanks was woensdag het hek van de dam. Wanneer dat zich a.s. vertaalt in vroege aankomsten kan ik ermee dealen maar dat geloof ik nog niet.   

Bij de jonge duiven gaat het naar zin, alle dagen los, lekker trainen en aan alles laten wennen is nog steeds het motto. Bij redelijk straffe wind gaan ze los, maar ook in de regen, met een klap onweer, daarnaast regelmatig voor een nachtje de mand in met af en toe een trainingsvluchtje.  Ook deze week was ideaal om de jonge duiven op te leren. Ik hou wel van die bewolkte luchten en dat er een buitje is gevallen. Het liefst nog een windje erbij, zodat er trek in de lucht zit.  

Vorige week was het een moeizaam weekend om duiven te lossen maar laten we eerlijk zijn dat kon een blindganger nog zien aankomen, daarnaast zou de wind uit het zuidoosten gaan waaien en alle ingrediënten waren aanwezig voor mindere (slechte) en onregelmatige vluchten. Enkele liefhebbers hielden wat duiven thuis en ik zag dat een groot kampioen zijn duiven niet meegaf maar de meeste van ons kozen hier niet voor.  Wij moeten blij zijn dat het in Afdeling 6 nog zo goed is afgelopen, ook al zijn her en der nog wel een paar duifjes onderweg.  In de kop van Noord-Holland zullen ze wellicht denken, Nijman je hebt het goed mis want het “goot” van de lucht bij thuiskomst. Het regenfront trok helaas treiterend langzaam weg en dat was een misrekening maar wanneer ik kijk hoe het elders in het land verliep, mogen wij niet mopperen!! Ook op de zondag lossen was geen betere optie geweest, ik sprak een liefhebber die ze op een oefenvlucht mee had gegeven, uiteraard hoge snelheden maar de hele dag druppelden de duiven thuis en ook hier de onvermijdelijke verliezen. Dan te weten dat marathonduiven beter met deze omstandigheden weten om te gaan. 

Deze week werden wij alle dagen getrakteerd op andere wind met af en toe ‘n buitje maar ook met veel zonneschijn. Voor het weekend lijkt het erop dat de wind op de vlieglijn toch weer uit de zuidhoek gaat waaien en het zal ook niet droog blijven, het is niet anders.

Verder is er weinig nieuws in duivenland of het moet de ‘strijd’ in Zeeland zijn, ik probeerde het even te volgen maar ik haak af.

Verder de afgelopen dagen wat duifjes opgevangen en gelukkig kreeg ik ‘liefhebbers’ aan de lijn. De duif uit Groningen mocht donderdag zijn reis vervolgen en de duif uit de lier, die wel heel diep was gegaan werd opgehaald.  Vang ik ook nog een jonge duif op en volgens de NPO hoort hij in de “buurt” thuis maar wanneer je de telefoon niet opneemt, later blijkt het probleem bij de provider te liggen. Belangrijkste het duifje is weer thuis.

Over het weer op zaterdag……droog tussen de buien, in Frankrijk en België zuidwestenwind. De zondag beter? Lijkt er niet op dus hopelijk op zaterdag een gaatje. De LC krijgt het wederom niet makkelijk.  Succes#staysafe#blijfgezond

Het laatste nieuws afdeling 4 Limburg heeft de vlucht geannuleerd.

Van onderstaand bericht word je ook niet vrolijk😭

https://vluchtbegeleidingduiven.nl/vluchtbegeleiding_duivensportbond.php


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk