donderdag 27 mei 2021

Voorbeschouwing Pont st Max

 

2e Pinksterdag was echt zo’n dag om alles even te laten bezinken, ik zal vast niet de enige zijn geweest. In de ochtend had ik mijn jonge duiven los, het regende pijpenstelen maar daar trek ik mij niets meer van aan, want wanneer ze 2022 halen moeten ze gewend zijn AAN REGEN, schrijf ik met een kwinkslag. Toen ik ze binnenhaalde zag ik er één met een roze chipring tussen zitten. Een Jaarlingduivinnetje dus maar even kijken of ik iemand blij kon maken….zij hoorde thuis in Zuid-Scharwoude waar de eigenaar regelmatig door het raam keek en zich afvroeg waar zijn laatste duifje van Fontenay bleef. Dit duifje komt dus wat later thuis. Zelf kreeg ik even later mijn laatste van Fontenay thuis, hinkel pinkelt op één poot en haar borst opgeblazen en pimpelpaars. De 771 zal voorlopig wel wat weekjes in het opvanghokje moeten verblijven maar wat een doorzettingsvermogen en karakter.  In de loop van de middag mochten de oude duiven hun vleugels strekken en pakten de training weer op.

Toen ik later op de dag mijn uitslag met bijbehorend verhaaltje op Facebook plaatste, schrok ik van de vele reacties van liefhebbers die ook veel gewonde duiven thuis hadden gekregen. De reden blijft gissen. Wat ook blijft gissen is dat ik geen enkele duif wat eerder draaide dus dinsdag naar… .

Dinsdag stond de duivendokter weer op het programma om de gezondheid te beoordelen mocht het goed zijn, ga ik de ploeg klaarmaken voor Pont st Max (400 km). Zoals het er nu uitziet gaat de temperatuur eind van de week wat omhoog, nemen de buien wat af en draait de wind naar noord, noordoost.  Zal het dan toch een beetje gaan zomeren? Bij controle van de duiven bleek dat ze picobello in orde waren, ook had in 5 jonge duiven meegenomen en ook deze waren in orde. Geeft altijd een goed gevoel!!  Ondanks de afspraak op ‘tijd’, was het druk en dan hoor je wel het een en ander, zelfs opgepaste afstand. Vooral de stuitluis was gespreksstof. Kan je daar wat aandoen? Ja alle weken controleren en zo nodig behandelen!  Het is helemaal geen schande want je kan het zomaar oplopen in de mand. In mijn eigen club is het bij zeker 6 liefhebbers geconstateerd. Het is alsof er een taboe op rust, terwijl je het positief moet oppakken wanneer je erop geattendeerd wordt. De conditie van de duiven neemt enkel af, maar je moet het wel kunnen/willen zien en handelen. Het moet nog warm worden.

Woensdag is de dag dat we moeten opgeven met hoeveel duiven je gaat concoursen dus nog eens een kritisch blik geworpen en de nodige duiven in de hand genomen en besloten dat de meeste meegaan. No guts no glory, ze zijn gezond dus mee………

Uiteraard gingen de jonge duiven ook weer los en voor het eerst dat ik het zag maakten ze echt hoogte, tot stipjes aan toe, en scheurden door het luchtruim. Na 2 uurtjes knalden ze naar binnen, 8 duiven bleven op de nok van het huis zitten… na het voeren snel tellen, het zijn er 50 dus op het dak zijn allemaal vreemden! Hun baas maar denken wat trainen ze want meer dan 1 uur hebben ze in het zonnetje liggen relaxen.

Woensdagavond, zag ik vanuit mijn ooghoeken om 20.00 uur een duif vallen, de laatste van Quievrain. Zwaargehavend, borst open, poot gebroken. Is het op de dag van lossing al gebeurd, gezien de borstwond wel en dan na bijna 3 dagen toch thuiskomen. Normaliter ben ik spijkerhard maar deze en die van Fontenay ga ik toch proberen op te lappen, waarschijnlijk tegen beter weten in maar zoveel karakter vraagt om enige compassie.

Donderdag, de vooruitzichten zijn goed……………….succes

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after