donderdag 15 juli 2021

Chateauroux & Duffel

 

De 5e DF vlucht en 2e jonge duiven vlucht staan op het programma.

Nederland kleurt rood door de corona besmettingen, in Limburg ook nog eens rood door de regenval en wateroverlast maar door de verliezen bij de jonge duiven kleurt ook de duivensport richting rood. 

Vorige week heb ik het e. e. a. geschreven en het lijken mij puntjes om in het najaar op de agenda te zetten, dus niet in september in winterslaap vallen. 

Het is maandag en ik weet nog niet of ik mee zal/kan doen op de DF. Het hangt af van het tijdstip van leggen van de duivinnen, soms kan je het ei er wel uitkijken😜.

De ploeg jonge duiven wordt klaar gemaakt voor hun 2e wedvlucht. Ik ga door met wat overblijft en welke in de juiste conditie zijn en dat zijn nu nog 43 duifjes. 

Inmiddels is Barcelona vervlogen en het lijkt een vlot verloop te krijgen. De liefhebbers op 900 km draaiden ze al op zondagavond, maar voor Nederland wegen de laatste loodjes het zwaarst. Cees Niesten draait de vroegste van de afdeling, Nationaal de 3e, super!  Hij heeft einde dag 11 v.d. 17 duiven in de klok. Ook de Bruggemannen draaien Nationaal vroeg en hebben er rap 27 in de klok zitten. Nu hebben ze ook veel duiven mee maar ze maken het wel waar. Afdeling 6 draait 25 duiven bij de eerste 100 nationaal!! 

In Heemskerk werden 3 jonge duiven uit de kop van NH opgevangen. Duidelijk allemaal aan het einde van hun Latijn maar ze zijn weer thuis. In de regio Den Helder en omstreken zijn de verliezen beduidend groter dan elders, (schat ik in) na het aanhoren wat nog onderweg is. Zal wel wat hoofdbrekens geven de komende maanden want wat is de oorzaak?  Lees op de Afdelingssite het initiatief om de verdwaalde duiven van Brabant en Noord-Holland weer thuis te krijgen!!  Lees het bericht even, zodat de verdwaalde duiven weer thuiskomen. https://www.duivensport-nh.nl/aanleveren-duiven-brabant-aankomende-vrijdag-16-juli/

Bij mijzelf gingen de zomerjongen maandag zoals gewoon van 11.00 tot laat in de middag los. Toen ik thuis kwam rolden ze naar binnen. Bij het tellen miste ik 2 duifjes, dat gebeurt wel meer maar nu werd ik gebeld uit Nieuw-Vennep waar een duifje was binnen gelopen. Dinsdagmorgen het duifje opgehaald en leuk bijgepraat met een herintreder. Bij thuiskomst een belletje uit Wierden, nabij Almelo, daar was het 2e duifje binnengelopen. Ik was echt stomverbaasd. Wendy (naam van de opvangster) vertelde mij dat hij er prima uitzag maar ik verwacht echt niet dat die uit zich zelf naar huis komt. Daar hebben we de koerier voor. Blijft de vraag wat is er gebeurd? Ze zijn van het hok geslagen, misschien achterna gezeten, maar zover weg……blijft bijzonder en ondoorgrondelijk. 

Ik verwacht toch een 10-tal duiven voor Chateauroux in te korven, zo ook een 43 jonge duiven voor Duffel.

De weersverwachtingen lijken redelijk, veelal droog, bewolkt en kopwind. Chateauroux kan weleens een kraker worden en de jonge duiven staan in Duffel😘 dus dat valt wel mee.

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk