vrijdag 9 juli 2021

Roye en Roosendaal

 

Vrijdagmorgen gingen de duiven al vroeg uit Roye los en wel om 9.00 uur. In Heemskerk was het prachtig weer, volop zon en een matig zuidwestelijk windje. Om 12.15 uur kwam ik bij mijn broer aan waar al meerdere ‘kijkers’ aanwezig waren. De verwachting was dat de duiven wel de 100 km konden halen maar door regelmatig op ‘compulive’ te kijken werd snel duidelijk dat dat te hoog gegrepen was. Plots zagen wij er één komen aanknijpen maar die besloot wat extra rondjes te maken en ook het lokduifje deed de duivin niet sneller landen. Uiteindelijk wordt het duifje geklokt en na een paar minuten meldt duif 2 en 3 en 4 en 5 zich en klapperen rustig nog minuten door het luchtruim alvorens zij de landing inzetten. De overige duiven volgen snel en de laatsten verspelen dan weer geen tijd. Uiteindelijk een mooie duif op tijd en dat valt mee want deze nestduiven waren geprepareerd op minsten 2 nachten mand en dan is alles wat ze donderdag nog te eten kregen ‘ballast’, de duifjes moesten dan ook eerst hun enorme dorst lessen, alvorens ze op het nest kropen. Mooie vlucht en de duiven waren ‘rap’ weer thuis.



Vanavond jonge duiven inkorven en hopelijk zaterdag een mooie vlucht!

Update zaterdag 9.15 uur.

In Heemskerk is het zicht inmiddels goed (wel nog een beetje nevelig) maar zwaar bewolkt, niet het fraaiste weer voor jonge duiven maar het is nog wachten, al zag ik op de site van afdeling 5 dat zij een lossing deden om 8.50 uur uit Roosendaal! Het vertrek is essentieel dus maar een beetje geduld.

Het werd lang wachten en ondertussen begon afdeling 5 in Meer en in Numansdorp zijn duiven te lossen. Uiteindelijk gaan onze duiven in een totaallossing om 11.00 uur los en ga ik even over 12.00 uur met E.J. en Dirk naar buiten om de duiven op te wachten. Om 11 en 13 minuten over 12 komen de meldingen uit Zandvoort binnen. Dan moet je 10 minuten later een duifje draaien en verduveld om 23/24 dient de eerste zich aan. Mijn oude lokduivin doet haar werk en na een paar rondjes valt de jonge duif op de klep.  Toch wel met een grijns wist ik de letters te vertellen dat het mijn 1e getekende was. Het duivinnetje zit op verse eitjes en had de hele week drift om binnen te komen. De eerste was binnen en regelmatig dient zich een jong aan maar het werd al snel stroperig en dat eindigt meestal in een bel rondje “hoeveel heb jij er?” Inmiddels 15.00 uur en veel duifjes zijn nog onderweg!!!! Ik schrijf er nog maar niets over, morgen vroeg genoeg om het net op te halen.

 


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After