maandag 3 september 2012

Het seizoen zit er op.


Het seizoen zit er op, de laatste vlucht laat ik aan me voorbij gaan.

Ik kan terug zien op goed oude duiven seizoen, mijn doelstelling opnieuw voor de 1e plek Totaal Oud Rayon te gaan, is behaald. De vluchten met de oude duiven zijn goed verlopen, toch raakte ik mijn beste duivin kwijt en op ’n andere vlucht gelijk in een keer 3 jaarling doffers. Onbegrijpelijk, ze waren goed en gezond en toch, ook dat is duivensport!

Het seizoen was koud en nat en dat is niet zomaar ’n gevoel van me maar wordt gestaafd door de statistieken. De duiven kwamen er niet harder of langzamer door naar huis, neen het was meer ’n klus te zorgen dat het klimaat op de hokken goed bleef. Ik moest zelf ook geduld betrachten want mijn duivinnen zitten in mijn optiek met dat koude/natte seizoen nu niet direct in een ideaal hok, namelijk ’n ren. Dit jaar ging ik met 12 jaarlingdoffers van start, ook in zo’n hok/ren en dat werd door deze zelfde omstandigheden dus geen echt succes. De rennen hebben dit jaar nog nooit zo vaak dicht gestaan en laten we eerlijk zijn, je hebt geen rennen om ze dicht te maken. Het ‘Buitenhuis” hok met 12 oudere doffers functioneerde dit jaar wel en dan ben je ’n gelukkig mens dat je over meerdere hokken kan beschikken. Voor volgend jaar zal ik daar ook niets aan veranderen. Misschien zal 2013 wel ’n prachtig voorjaar kennen, gevolgd door ’n warme zomer, wie weet.

Doordat het weer geen extreme warmte kende ( tot Soissons), kregen we weinig problemen met de jonge duiven en misschien kan ik beter voor mezelf spreken, ik heb geen problemen gekend. Ik wil duiven over houden, doe niet aan winterkweek, geen verduisteren en belichten en geen preventief medicijnen gebruik. Kweek alleen uit mijn betere duiven en selecteer spijkerhard. Met 22 jonge duiven begonnen aan de africhtingen en de duiven mee op de vluchten tot Chimay en Arras, hield ik er 21 over!  Natuurlijk zal ik wel ’n beetje geluk hebben gehad maar ook in 2011 hield ik door deze werkwijze ’n mooi ploegje duiven over. Heeft dit systeem nadelen? Ja, na 3 tot 4 vluchten doe je niet echt meer mee. In dat zelfde hok zit/zat ook nog ’n groep van 28 jonge duiven, die bestemd waren voor de natour. Sommige zouden best met de 1e toer mee gekund hebben maar ook hier geldt, risico spreiding. Nog 2 duifjes uitgeselecteerd met 26 begonnen en laat nu op de natour vluchten het weer omslaan. Warm en oostenwind. Ik heb ze 1x thuis gehouden maar vervolgens toch gespeeld. Mijn voordeel was dat ik al ’n mooi ploegje bevlogen duiven achter de hand had en het wel aan durfde. Uiteindelijk is de Natour ook goed verlopen en geef ik er de laatste vlucht de brui aan. Het is mooi geweest, kale kippen thuis zien komen en er zit helemaal geen wedstrijd/winnen element meer in, is niet aan mij besteed.

Ik heb op mijn Blog geprobeerd te vertellen, hoe ik mijn sport beleef en wat ik er voor doe. Tevens heb ik op het Blog geprobeerd alle weken de gang van zaken te beschrijven wie er in onze club goed heeft gepresteerd/ c.q.de eerste heeft gewonnen en tevens de voorlopige uitslag van ons cluppie geplaatst, dit met dank aan Steef Duijn.

Dit jaar is mijn vuurdoop geweest als lossingsverantwoordelijke en ben ik ook op het Blog wat dieper ingegaan op de problemen waar we zo al tegen aanlopen. Hier zal ik zeker deze winter nog wel wat woorden aan besteden. We hebben ’n goede samenwerking gekend, Arie, Cor en ondergetekende en gelukkig voornamelijk goede vluchten en daar doen we het voor. Door het nieuws op de Afdelingsite, kreeg iedereen op tijd zijn informatie maar vooral duidelijkheid. Ik kan wel vertellen dat ik de hoeveelheid werk enorm heb onderschat en mezelf soms weer beter leerde kennen, dat het me raakt wanneer er onzin en onwaarheden de wereld in worden geslingerd. De komende maanden gaan we alles eens ’n keer goed evalueren, wat ook hier geldt, het kan altijd beter! ( maar dan moeten sommige zaken wel anders)

Best dus ’n divers Blog en ik hoop dat de lezers/volgers het zinvol hebben gevonden. In het weekend vaak ’n piek van zo’n 600 bezoekers en per maand bijna 3000. De komende ‘stille’ maanden zal ik toch ook regelmatig verslag doen wat er op mijn hokken gebeurd. Het sportseizoen zit er op, mijn doelstellingen zijn behaald en ben dik tevreden. We gaan nagenieten maar ons ook voorbereiden op het nieuwe seizoen, de lat toch weer iets hoger leggen, nog strenger selecteren, op zoek naar betere, plannen maken voor 2013.

Resultaten 2012

KAMPIOENSCHAPPEN

P.V. Heemskerk 2012 ( nieuwe vereniging met ruim 40 leden)

Vitesse 4e onaangewezen/ 4e aangewezen
Midfond 1e onaangewezen/ 3e aangewezen
Dagfond 1e onaangewezen/ 1e aangewezen
1e Asduif Midfond met de '26'
4e Asduif Midfond met de '17'
1e Asduif Dagfond met de '173'

Rayon B Afdeling 6
1e totaal oude duiven onaangewezen/ 1e totaal oude duiven aangewezen

Vitesse 6e onaangewezen/ 7e aangewezen
Midfond 2e onaangewezen/ 9e aangewezen
Dagfond 7e onaangewezen/ 5e aangewezen
5e Asduif Vitesse met de '17'
6e Asduif Midfond met de '26'
5e Asduif Dagfond met de '173'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten