zondag 9 november 2014

computer weekje

Begin van de week heb ik mij afgemeld voor de N-H kampioenendag, ik had graag mijn prijs opgehaald en het forum voorgezeten maar ik hoest mijn longen uit mijn lijf en dan is het niet verstandig om je tussen de mensenmenigte te mengen en is het beter even 'n pas op de plaats te maken door gewoon thuis te blijven.

Verder is er weinig nieuws in en uit de omgeving (tenminste op duivengebied) maar dat zijn we deze tijd van het jaar gewoon, wanneer je echter de site Komkom leest, hebben onze Belgische sportvrienden nog problemen genoeg. Vermeende dopinggevallen die hoogst dubieus en twijfelachtig zijn, zware straffen en geldboetes zijn er inmiddels opgelegd en daar zal de strafrechter wel weer aan te pas komen. Inmiddels hebben ook 2 duivenprofessoren hun licht laten schijnen over de materie. Ook fraude gevallen en duiven die niet en andere die weer wel 'tellen' voor de kampioenschappen, genoeg voer daar voor de advocaten. De schrijver (Geerts) op de site Komkom kan het smeuïg verwoorden, best de moeite waard de site regelmatig te bezoeken.

In Nederland horen we maar weinig zinvols van onze Nationale organisatie ( nou ja de uitslagen van de landelijke competities zijn inmiddels bekend en uiteraard is de rekenaar Pigeon Village weer eens boos) daar in tegen rommelt het wel in menig afdeling. Hopelijk kunnen we de geledingen binnenkort overal weer sluiten en naar de toekomst kijken en er vooral aan gaan werken. Want wanneer ik zie en lees hoe de Partij Van De Dieren de sportvisser al van alle kanten probeert te dwarsbomen vrees ik dat wij binnenkort ook aan de beurt zijn.

De lossingscommissie van afdeling 5 stuurde mij ( aan alle lossingsverantwoordelijke van Nederland) hun evaluatie rapport van het afgelopen seizoen toe, interessant om te lezen hoe zij het seizoen 2014 hebben beleefd en ervaren alsmede de aanbevelingen voor 2015 die zij in het rapport kenbaar maken.
Inmiddels is gehele evaluatie ook te lezen op de site http://www.afdeling5.nl/verslagen/verslag.html

Mocht je dan toch op de site van afdeling 5 komen, kijk ook eens naar het vluchtprogramma voor 2015. Het programma kun je zo overnemen,Vitesse, Midfond maar vooral de jonge duiven spelers komen volop aan hun trekken.
We gaan het echt meemaken dat afdeling 12 grotendeels of geheel zal opgaan in 5 en wanneer zijn wij dan aan de beurt?  Het is misschien nog lang niet zo ver maar om alvast gelijkwaardige vliegprogramma's te vervliegen is wellicht net zo handig.

vliegprog 2014

*********************************************************************************
9 Vitesse vluchten waarvan 3 gelijktijdig met de jonge duiven
7 Midfondvluchten waarvan je de eerste 2 op vrijdag kan laten inkorven.
6 Dagfondvluchten
12 jonge duivenvluchten, waarvan 5 met 2 nachten mand en bij de eerste 7 vluchten genoeg momenten om je duiven 'opnieuw' in te zetten.
6 Natourvluchten.
 
Alle disciplines komen volop aan hun trekken!
***********************************************************************************
 
Deze week weinig in de hokken geweest, voeren, drinkbak bijvullen en weer snel naar binnen.
Hierdoor volop tijd om de duiven in de compustam bij te werken, jonge duiven invoeren, de boel opschonen, prestatiebestand invoeren, hok lijst maken om vervolgens wat tijd te besteden om alle mogelijkheden eens te bestuderen die de compuclub biedt.

Meten is weten en ik was benieuwd hoeveel nazaten er van de kwekers momenteel in de vliegploeg zitten. Ik heb voor 2015 nog 21 vliegdoffers en 25 duivinnen dus totaal 46 stuks.
Na wat puzzelen kwam ik in het programma die dat kan berekenen, even instellen tot hoever je wilt terugrekenen (4 tot 6 generaties) en druk maar op de knop "selecteer".

Koploper is de "44" zoon van de "02"van Steef Duijn maar liefst 16 keer komt hij voor in mijn vliegploeg.
De "Zwarte 71" is goede 2e met 13x. "Bonte Gilles" komt tot 9x.   De "lamme" komt al tot 8x. (zoon van de '44')

Bij de duivinnen is tot mijn verrassing "Blauwe Martina" koploper met 11 x, de "42" volgt met 8 en "Steffie" met 6 x.

Als laatste voerde ik het 'Goed Rooitje' of te wel de '15' duivin van Steef Duijn in. Het 'Goed Rooitje" is 'n dochter van de "Late Lange Vos" van Rens van der Zijde.
Maar liefst 38x komt zij voor in mijn vliegploeg (46 duiven), best 'n opmerkelijk resultaat.

In het kweekhok zien wij graag een bepaald type duif, zelfs als we wat snellere duiven bijhalen moeten ze aan dit beeld voldoen en toch zoeken we ook naar diversiteit want het moet geen eenheidsworst worden.
Deze week kwamen we op 'n hok, wat super presteert op de dagfond. De baas maar ook de duiven hebben het liefst zwaar weer en dan bedoel ik windje tegen en zij spelen ook nog op de verste afstand.
Broer Peter en ik waren nieuwsgierig welk 'type' duif we zouden aantreffen en waren vooral geïnteresseerd in 'n bepaalde bloedlijn. Echte krachtpatser troffen we eraan maar die uit die bepaalde 'bloedlijn' voldoen helemaal aan het type wat wij zoeken.

Even snel door de te koop aangeboden zomerjongen gelopen en dit liep zoals gewoonlijk (in tijd) weer uit maar was de moeite meer dan waard. De 2 duivinnen die wij op ons lijstje hebben staan zijn voor ons eigenlijk te jong maar helemaal top!  Er liep nog 'n prachtig uitgegroeid zomerjong in zijn hok rond die niet in de verkoop stond en toen was de deal snel gemaakt.

Begin dit jaar kwam Laurens Hoffman al 2 prachtige duifjes bij mij afleveren en nu haalden we er één bij Peter Crans  De komende jaren eens kijken wat die duifjes uit Den Helder ons gaan brengen.

 Foto van de '360'  Dochter van de '793' komt uit de "zwarte 71" vader van de '42'  1e Bourges NPO in 2010.
Moeder van de '360' is de 07/727 uit zoon Late Lange Vos x dochter  "UNO" 1e nationaal asduif fond in 2000
De "360"gekweekt door Laurens Hoffman Den Helder 

dochter van  Okidoko x Adonia. Adonia reeds moeder van de 1e-2e-3e-5e-8e-9e NPO vluchten (noord) 
Kweker Peter Crans Den Helder


 










 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten