zondag 2 november 2014

duiven praat

De vliegduiven, oud en jong, zijn nog wel even bezig met het ruiproces want gemiddeld staan ze nog op 2 oude slagpennen, ook in de staart en in de broek moeten nog wel wat pennen verwisseld worden, toch ook nog wel wat ruige nekken maar het komt allemaal wel goed, we hebben nog genoeg tijd. De duiven blijven op 'goed' voer staan zodat ze alle bouwstoffen voor 'n goed veren dek binnen krijgen en de laatste slagpennen ook volledig kunnen uitgroeien.
De kweekduiven zijn daar in tegen al mooi glad, slechts 'n enkeling moet nog 'n slagpen gooien en wanneer het moet zijn ze 'klaar' om in december gekoppeld te worden.
De duiven zien er super uit, mooie krijtwitte koppen en blanke lijven, met de gezondheid zit het wel goed daar hoef ik niet voor naar 'n duivendokter omdat bevestigd te krijgen.
Eigenlijk gaat en loopt alles volgens schema, hokken klaar en schoon. De grootste selectie is achter de rug, duiven prima gezond en dat allemaal puur natuur. Wat rest is de duiven op "papier" te koppelen en daar gaan we eerdaags 'n 'dagje voor uittrekken. De vliegduiven worden waarschijnlijk pas in februari gekoppeld, beetje afhankelijk van de start datum van het seizoen en wanneer de eerste dagfondvlucht vervlogen gaat worden. We gaan komend seizoen wat vluchten uitzoeken om te presteren e.e.a. afhankelijk van mijn andere plannen want 2015 staat niet alleen in  het teken van de duiven, ik ben namelijk voornemens wat andere leuke dingen te gaan doen komende zomer.

Dinsdag
Jos Evers zou 14 dagen geleden langs komen, maar was toen verhinderd. De nieuwe afspraak was 28 oktober, de ochtend uren waren voor Amsterdam gereserveerd en in de middag was Heemskerk aan de beurt. Rond 12.30 stond hij al voor de deur en kon de keuring beginnen
Broer Peter had 'n snippermiddag genomen en kwam met zijn toekomstige jaarlingenploeg, Nico de Jong wilde ook van 'n 10 tal duiven weleens wat meer weten en een Beverwijkse marathon fondspeler zocht 'n duivin voor zijn best verervende doffer. Van mij zelf liet ik ook de duiven van 2014 ploeg beoordelen.
Natuurlijk liet ik ook mijn beste vliegers even zien en 'n paar kweekduiven. Totaal zijn er zo'n 100 duiven beoordeeld en alles staat voor iedereen netjes op papier. Snel nog 'n kop koffie met 'n brok speculaas en Jos kon rond 16.00 uur weer richting Limburg. Nico, Peter en Steef bleven nog even nazitten en napraten, duivensport pur sang. Hierna konden we het toch niet nalaten om samen  met Steef nog 'n keer door de duiven 'te lopen' en op 'onze' wijze te beoordelen.
Volgend jaar kom ik er zeker op terug.

Afgelopen weekend liep er weer 'n verkoop op PIPA af, die meer dan 1 miljoen euro opbracht voor de eigenaar. Prachtig voor de verkopende 'oude' man, marketing technisch prima werk door PIPA, voor 'n geweldige duif een berg geld neerleggen, kan ik nog wel begrijpen maar voor 'n kind van een kind, duiven die niets gepresteerd hebben en nog geen knap kind op de wereld gezet hebben, duizenden euro's betalen, gaat mijn verstand te boven. Toch mag ik er graag naar kijken en 'n beetje stambomen bestuderen blijft 'n leuk tijdverdrijf.

Niet bevlogen jonge duiven of eieren uit bewezen kopvliegers/kwekers en 'bonnetjes' zijn nog steeds voor 'n redelijke prijs nog steeds te koop. Zelf probeer ik dat ook weleens en zijn de contacten goed kunnen daar de mooiste dingen uit voortvloeien, zeker wanneer de intentie er is om er beide beter van te worden. Zelf heb ik dit aan de lijve mogen ondervinden zowel in 2013 maar ook dit jaar. Of het lukt of succesvol zal zijn weten we pas later maar het is 'n stuk leuker dan naar 'n duif te staren die pak weg 5000 euro heeft gekost en je elke ochtend bij alle foute strontjes de angst om je hart slaat of hij/zij wel gezond is gebleven.  Goed iedereen zijn meug maar ik hoef die stress niet.............

Donderdag even naar Bart geweest 'n energieke 6o plussser die dit jaar met duiven is begonnen, echt waar 'n beginner dus geen herintreder. Best uniek want ik ken niet snel een tweede. Bart vond mij via mijn website en in het voorjaar en zomer verhuisden er de nodige duifjes naar Zuid-Holland. Nu was het tijd om het kaf van het koren te scheiden, uiteindelijk bleven er 8 koppeltjes over om uit te gaan kweken want de nadruk blijft liggen om met de jonge duiven het spel/stiel te leren. Nog 4 koppeltjes blijven over om eventueel te spelen als oude duif. Bart was ook in zijn directe omgeving geholpen met wat duifjes en daar zaten ook genoeg duiven tussen die ons best aanstonden. Er waren er genoeg, ook van mij zelf, die helaas wel het veld moesten ruimen, voor 'n beginnende liefhebber een waar schrikbeeld. Wanneer er 'n duifje achterblijft van de vlucht vind je het al jammer en nu komen ze je duiven even selecteren en dat houdt echt in dat de mindere weg moeten. Gelukkig is broer Peter daar heel bekwaam in en kan je ze hierdoor ook niet meer terugzetten of je bedenken. Hij heeft nu 'n paar hele leuke koppels zitten en  zit vol plannen want de jonge duiven komen in 2015 in 'n nieuw onderkomen.
Duivensport is zo'n dag prachtig gewoon elkaar helpen is oneindig veel leuker dan al dat negatieve gedoe de afgelopen maanden
de doffertjes zitten in het nieuwe hok


Zaterdag was dan de huldiging van de kampioenen van RAYON B  afdeling 6 en dat was dit jaar 'n thuis wedstrijd voor de Heemskerkers want het feest werd gegeven in ons clubgebouw.
Zelf kwam ik om 16.00 uur op de fiets aan en stonden er al de nodige liefhebbers buiten. Meestal zijn dit de notoire rokers maar binnen was het gewoon volle bak en kon ik nog net 'n stoeltje bemachtigen. Nu kun je misschien zeggen was het niet te druk of beter gezegd was het lokaal niet te klein, één ding was zeker het was beren gezellig. De voorzitter deelde in vlot tempo de geldprijzen uit van het jonge duivenspel om te vervolgen met de diploma's van de eerste prijswinnaars.
De kelen werden ondertussen al goed gesmeerd en de schaal met vishapjes, beschikbaar gesteld door vishandel KROON vond gretig aftrek. Rond 18.15 werd het buffet geopend en kon men ook de magen vullen.
Helaas had ik deze avond nog wat andere verplichtingen en moest me excuseren voor mijn vroegtijdig vertrek. De winnaars van de diverse disciplines moesten toen nog gehuldigd worden en heb ik dus niet meer meegemaakt. Het zal allemaal wel goed gegaan zijn want de mannen van de commissie hadden het weer prima georganiseerd. Grote klasse! Zelf mocht ik de nodige diploma's en bossen bloemen meenemen die 'n clubgenoot even voor mij aan huis heeft afgeleverd (bedankt Kees) want op de fiets komen was toch niet zo handig.
Het feest zal ongetwijfeld laat geëindigd zijn.

Zelf werd ik 1e Midfond en 1e Dagfond (onaangewezen).
1e en 6e duifkampioen dagfond, 2e duifkampioen Midfond en 3e-4e en 6e duifkampioen oude duiven.




 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk