zondag 22 maart 2015

duivenmarkt heemskerk


De Duivenmarkt in Heemskerk mocht opnieuw rekenen op een grote belangstelling.

Daar waar we vorig jaar in het lente zonnetje zaten was het nu nog vrij koud maar gelukkig wel droog en rond 11.00uur brak ook nog het zonnetje door. Zaterdag had ik nog even meegeholpen de nodige tafels en kooitjes klaar te zetten en vanmorgen toen ik om 9.30 uur aan kwam fietsen, zag ik al veel mensen op het plein lopen. Niet veel later betrad ik de kantine  en vol verbazing constateerde ik ‘volle bak’. Het was gelijk wel duidelijk dat de meeste liefhebbers het een mooi tijdstip vinden om even bij te praten en elkaar de hand te schudden. Prachtige gelegenheid en het voldoet dus duidelijk in een behoefte.  De duiven buiten mochten ook op redelijk belangstelling rekenen al zal de verkoop voor sommige misschien toch een beetje tegenvallen.  Aan de duifjes kan het niet gelegen hebben want ze zagen er goed uit en de prijzen waren meer dan schappelijk ( 25 tot 40 euro). Persoonlijk kom ik voor de duifjes en ook nu heb ik er ‘n 10 tal in de hand genomen, terwijl ik bezig was werd ik plotseling  aangesproken door ’n man met ’n duidelijk buitenlands accent. Bent U Jos Nijman, ja zei ik met ’n beetje verbazing en wie bent U? De man bleek uit Polen te komen en bezocht regelmatig mijn website en vroeg wat ik vond van zijn 2 nieuwe aanwinsten die hij net had uitgezocht. Ik nam de eerste duif in handen, een mooie goed gebouwde kras doffer, niets mis mee. In het ‘koppie’ kan je niet kijken maar de bouw was goed en er stak ’n goed vleugeltje op. Gelukkig kwam broer Peter net aanlopen en die hoeft van mij niets te zeggen want zijn gezicht spreekt meestal boekdelen. Het duivinnetje was beduidend minder, brede stuit en vrij los, opnieuw hoefde ik niets te vragen want ik ken zijn blik in de ogen van ‘daar ga ik opzitten’. We zochten ’n ander duifje uit met de wel door ons vereiste uiterlijke kenmerken.  De duiven gingen in ’n mandje en op transport richting Polen. Wie weet wat er ooit van komt.  
genoeg belangstelling al in de vroege ochtend



Na veel handjes en bijpraten zag ik Kees Bleeker staan met ’n mandje duiven. Kees had geen duiven gekocht maar maakte gebruik van de gelegenheid zijn kampioenen op de foto te zetten door onze top fotograaf Jan Breed. Ik feliciteerde Kees met zijn geweldige seizoen en kampioenschappen en deze week had ik toevallig de reportage gelezen van de Combinatie, gemaakt door Michel Beekman.  Ik vroeg aan Kees, heb je ook die doffer mee uit die Revermann duif x dochter “Gilbert” en had ook nog de euvele moed te vragen , ‘mag ik hem eens zien’.  Kees haalde de kras doffer uit het mandje en ik nam hem in de hand. Zijdezacht, zo glad als een paling, vetvlekken al op zijn vleugel, kortom ook al in adembenemende conditie. Echt een duif die wanneer je hem vast pakt, je onmiddellijk weet dit is ’n goeie!  Hierna kreeg ik ook nog ’n geweldige duivin in handen, poeh wat een duiven. Laat een ander maar zeggen dat je het niet kan zien….. ik denk daar anders over. 

Hierna nog met de nodige liefhebbers gesproken en als laatste Sergio Ferreire, jonge enthousiaste liefhebber die de Algarve Great Derby promoot. Ik kon echt niet nalaten mijn mening te geven over die idiote vluchten die vanaf een boot midden in de oceaan gelost worden. Ik begreep van Sergio dat zij niet dit soort vluchten organiseren maar dat de duiven over land vliegen. Wie weet dat ik daar ooit nog eens aan mee zal doen. Hierna werd nog een groepfoto gemaakt met de organisatoren, uiteraard ook met de dames die er voor hebben gezorgd dat alles in de kantine op rolletjes heeft gelopen. Hulde!

Ik vond het een geweldige ochtend, want duiven zien en in de hand nemen blijft voor mij het mooiste en wanneer ik al die enthousiaste liefhebbers weer zie en spreek dan kan het niet anders dan dat we met elkaar gaan genieten van het nieuwe seizoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten