zondag 27 december 2015

op naar het nieuwe jaar..............


Op naar het nieuwe jaar……..

De vliegers zitten inmiddels al een weekje gescheiden, de hokken zijn schoon, de tuin goed kort gewiekt, nog nooit eerder heb ik deze klus  midden december geklaard, ook de strook tuin/grond achter mijn hokken  moest er aan geloven (ik werd ‘gek’ van dat ‘oerwoud’) en nu het gedaan is geeft het een voldaan, opgeruimd gevoel. Gelijktijdig ’n kist vol bloembollen geplant die ik van collega lossingsverantwoordelijke Cor Limmen heb meegekregen toen ik hem een duifje kwam brengen.  Het voorjaar moet nu wel ’n fleurige aangelegenheid worden en mede door mijn snoeiwoede voorlopig geen overhangende takken en struiken meer over de schutting en duivendaken.
Bij de kweekduiven loopt alles naar wens, vanaf het prille begin vonden ze elkaar ‘aardig’ en lagen ze snel samen in de schotels te kroelen, de koppels ( 2 stuks) die verkeert willen vliegen omdat ze van broedhok moesten wisselen worden nauwlettend in de gaten gehouden, beter gezegd ze krijgen de  kans niet. Met 3 dagen kregen de duiven nestmatjes in de schotels en met 5 dagen toen (bijna) alles los zat de nodige tabakstengels, hierdoor zijn ze lekker de gehele dag bezig met nestslepen, in plaats van achter elkaar aan te jakkeren. Ondertussen zijn de eerste eieren gelegd dus we liggen op schema. Er zullen gerust nog de nodige ‘hobbeltjes’ genomen moeten worden want ik kan me niet voorstellen dat er straks van 18 koppels 36 jongen liggen. Voor nu “so far so good”
De vliegduiven liet ik begin deze week nog een keertje los en ik realiseerde me niet dat het alweer bijna ‘vuurwerk tijd’ is, de duiven hebben er mede door dat zachte weer toch al duidelijk zin in en je merkt ook dat de laatste pennen bijna ingegroeid zijn en de duiven geen last meer hebben van ‘groei pijntjes’. Het werd ’n hele klus ze naar beneden te krijgen en dat werd extra bemoeilijkt door wat vroegtijdig af geschoten vuurwerk. Tot eind 1e week januari gaan ze gewoon niet meer los en ontlopen we problemen en ergernis van het vuurwerk.
Bij de vliegduiven is nu eindelijk de tijd voor het winter voer regime  aangebroken en zijn we enige weken geleden overgestapt  van rui naar (Beyers) PREMIUM ENZYMIX RELAX. Dit voer bevat ’n uitgekiende samenstelling granen met ook ‘n % gerst en dit voer gebruik ik in de rusttijd en op de vitesse vluchten, prachtige mengeling om ze handje voor handje te voeren, gaan ze ‘dralen’ stop ik gelijk. Alleen nog ‘n handje hennep/snoepzaad, handje allerhande en roodsteen/grit na.  Het voer maak ik voor 3 dagen tegelijk aan, over het voer de nodige Allicine (olie 5000 ppm), paar eetlepels kurkuma poeder, scheutje van mijn ‘eigen’ kruidenbrouwsel  (50 geneeskrachtige kruiden, aluin en jodium) en daar zullen ze het mee moeten doen. In het vliegseizoen gaan er nog meer natuurlijke ingrediënten over het voer maar zolang ze niet hoeven te presteren en niet met andere/vreemde duiven in contact komen, zijn die extra toevoegingen (nog) niet nodig. Zodra de duiven met jongen liggen schakelen we over op de Beyers Galaxy kweekmengeling en vullen de potjes 2x daags maar zover is het voorlopig nog niet. Voordeel van dit voer, het gaat nagenoeg helemaal op. De duiven hebben wanneer je de potjes zoals ik 2x daags vul vrije keuze en toch vind je geen potjes terug met niet tot zich genomen mais.  Jaren geleden was ik helemaal ‘gek’ van Ovator  voer maar helaas verdween dit van de markt, gelukkig vond ik toen een jaartje later, door aanwijzing van een sportvriend,  de “lijn” Premium Enzymix van Beyers.  Ik hecht nu eenmaal  veel waarde aan goed uitgebalanceerd voer maar ook aan de nodige natuurlijke supplementen.  
De oude duiven presteren met dit voersysteem en supplementen prima en wie zich niet staande kan houden verdwijnt voorgoed van het hok en dat geldt vanaf de eerste dag ook voor de jonge aanwas. De laatste maanden genoeg kampioenen gesproken maar ook veel artikelen gelezen en dan denk ik dat ik ‘hard’ ben en streng selecteer maar ik ben soms een ‘watje’  vergeleken bij hun criteria, dus kan ik in 2016 nog wel een paar tandjes bijschakelen.  Gezonde, slimme, kop vliegende duiven die moeten we overhouden, dat lukt al aardig maar het kan en moet nog beter. Lijkt mij gelijk een mooi (duiven) voornemen voor 2016!

Noord-Holland was al goed vertegenwoordigd bij de Nationale kampioenschappen maar nu ook bij het prestigieuze kampioenschap “De Duif”, proficiat mannen!

 Gouden Duif Nederland
1. J. Schutte & Zoon, Amsterdam
2. Peter van de Merwe, Dordrecht
3. Bert Braspenning, Wijdewormer
 

 
In Januari organiseert Uitgeest een lezing

Let op, reageer tijdig vol=vol Vliegende Vleugels Uitgeest

Even anders als in vorige jaren heeft de TT commissie van de Vliegende Vleugels te Uitgeest ook nu weer een interessante duivenliefhebber uitgenodigd, maar nu echter op de zaterdagmiddag.

Op deze middag (16 januari 2016 om 14.00 uur) komt de ons allen bekende liefhebber Kees Bosua die middag opluisteren met een praatje over "alle facetten van de " duivensport ".

Om U op deze zaterdagmiddag 16 januari 2016 niet teleur te moeten stellen, vragen we hem of haar die als liefhebber van buiten komt zich vooraf aan te melden, dit kan zowel telefonisch (06-23361930) of anders per e-mail (devliegendevleugels@casema.nl ).

In verband met onze beperkte ruimte zijn wij dan ook genoodzaakt ons te houden aan een passend aantal personen op die middag, dus........ VOL = VOL.

Tevens hebben we ook die zaterdagmiddag in de pauze nog een aantrekkelijke bonnenverkoop niet alleen van eigen verenigingsleden maar ook vanuit de omgeving. 

 

U bent van harte welkom. PV. de Vliegende Vleugels 

De TT. Commissie

 

Rest mij U een fijne jaarwisseling en een gezond en succesvol 2016 te wensen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten