zondag 6 december 2015

zondag, 6 december


Zondag,  6 december
Was het nu een goed of slecht vliegprogramma van onze afdeling afgelopen jaar?  Wie het weet mag het zeggen maar de resultaten waren niet onaardig. In 2015 bij de huldiging Nationale kampioenschappen & winnaars, mag de Comb Schutte maar liefst 5x naar voren komen! Jan Kuypers 3x en Arend Bolding 2x maar ook Letter, Jan Kuijzer, Comb. Kat, Comb. Bleeker, Comb Molenaar, Dave van Zon, Comb. Beekman en Comb. Kramer vallen in de prijzen. Grote groep, met klinkende namen die de eer van onze afdeling Nationaal hoog hebben gehouden. Super liefhebbers met topduiven en het vliegprogramma?  Zal het met het nieuwe programma voor 2016 nog beter gaan. Goede duiven daar draait het om en de mannen Schutte en Jan Kuijpers die waren in 2015 ‘outstanding’.
Bij ons zijn in de club zijn vorige week zaterdag de meeste e.c.s. ingeleverd, een 4 tal liefhebbers gaan een nieuw systeem kopen maar…ook een liefhebber die kwam vertellen dat hij de kosten echt niet kan ‘trekken’ en ermee stopt en dat vind ik vervelend en jammer. Hopelijk kunnen we een oplossing aandragen.
Je blijft nog wat nazitten in het clubgebouw en we krijgen het over de terugval bij het inkorven van vooral de jonge duiven en hoe we het spel leuker, attractiever kunnen krijgen, zodat de hele ploeg mee gaat doen en binnen boord blijft. Cordy één van onze jongste leden opperde het idee, waarom kopen we als vereniging niet nog 100 extra ringen (van een afwijkend nummer serie), verkopen ze voor 5 euro per ring, maximum van b.v.. 3-4 ringen per liefhebber en vervliegen de pot op van te voren vastgestelde vluchten. Helemaal niet nieuw want we doen het soms op rayon niveau  (A) evenals met de ‘gouden ringen race’, maar nu gewoon in het klein! Van mijn part kunnen en mogen de niet actieve leden een ring adopteren bij een liefhebber die daar voor openstaat, mogelijkheden zat. Inmiddels begrepen dat het idee handjes en voetjes krijgt, leuk initiatief.

Afgelopen maandag bij Jan Breed langs geweest om 6 duiven op de foto te zetten, lekker zitten kletsen en wat maakt de vent ’n mooie foto’s. Hij krijgt al die topduiven (nationale overwinnaars) in handen om ze op de gevoelige plaat vast te leggen, ik zou er jaloers van worden. Die van mij staan er ook weer op en komen eerdaags op de site en facebook. Top Jan en bedankt. www.janbreed.com

Het was begin van de week ‘prut’ weer met al die wind en regen dus mooi de tijd om de D.V.D. Zo Vader Zo Zoon Braspenning te bekijken. Altijd leuk om 2 Top liefhebbers uit de provincie te zien en te horen hoe zij de sport beleven. Ik weet mij nog wel te herinneren dat ik in de loop van de ochtend van 5 september werd gebeld door Bert Braspenning. Jos, ik weet dat het niet gewoon is maar denk jij dat de duiven nog los gaan vandaag, ik vraag het omdat anders de filmploeg niet hoeft te komen bij mijn zoon. Ik weet nog dat het opnieuw zo’n moeizame dag was maar dat er in de middag nog wel wat mogelijkheden konden komen, ondanks de kans op een lokaal  buitje. Het vertrek moest absoluut goed zijn en dan zouden we dat mogelijk buitje op het eind van de rit op de koop toe moeten nemen. Rond 14.00 uur kon ik melden er komen mogelijkheden.  Het werd uiteindelijk 15.00 uur voordat ze los konden met ’n stevige kopwind met veel west erin. Eind van de dag waaide je bijkans uit je broek. De duiven maakten net geen 1200 meter en mede door de wind kreeg je in alle rayon ’n aardige verscheidenheid in snelheden te zien. Nu bij het bekijken van de D.V.D. realiseer ik mij pas hoever weg de afsluitdijk ligt en wat de duiven moeten overbruggen. Ik heb nog even gekeken in de uitslagen maar de duiven aan de kust hebben nog harder moeten in beuken tegen de zijwind. Het werd ’n prachtige vlucht voor de oude duiven. Voor de jongen was het een stevige leerschool maar deze kwamen ook naar huis. Terug naar de Braspenningen……Marco kreeg ze perfect en ook Bert pakte ze goed met een kopduif in het rayon.  De d.v.d. brengt geen  echte bijzonderheden aan het licht, wel dat ze gek zijn van duiven en dat ze altijd willen winnen alsmede tomeloze inzet.  De hokken zijn echter niet gelijk,  ook de mogelijkheid om ze te verzorgen scheelt dag en nacht/ werken of gepensioneerd zijn. Maar…..prestatie duiven, passie en willen presteren/winnen en er veel soms heel veel voor over moeten hebben dat zijn de keynotes. Veel plezier bij het bekijken van de D.V.D.

De tentoonstellingstijd is ook weer aangebroken, mijn eigen vereniging P.V. Heemskerk houdt de tentoonstelling op zaterdag 12 december, zelf doe ik ook mee, de echte t.t. types heb ik absoluut niet zitten dus zet ik mijn beste  duiven er gewoon op, mits ze uiteraard geen werkpennetje of hapering vertonen.  De keurmeesters moeten gewoon de mooiste er tussen uithalen en die duiven moeten  voldoen aan de normen/eisen die daar voor gelden. Paar jaar geleden kwam Wout de Vries in Heemskerk keuren, zelf had ik dat jaar geen duiven op de t.t. staan en vroeg of ik mee mocht kijken/lopen. Na afloop bespraken we het een en ander want er stonden naar mijn idee een paar topduiven tussen en ja die worden terecht volgens de norm gekeurd. Vaak halen deze duiven best nog een mooie score maar de t.t winnen?  Sindsdien onderhouden we nog regelmatig contact met elkaar maar dan gaat het niet over mooie duiven maar over goeie duiven.  Ook kom ik regelmatig bij Nico de Jong, ook een keurmeester, daar tref je echt geen hok aan met alleen maar 92.5 punt duiven.  De huidige kampioensduiven ( de meeste) voldoen echt niet  aan dat ultieme plaatje. Er is natuurlijk nog wel een groep liefhebbers die alleen maar t.t. duiven kweken en alle shows aflopen en dat is ook een tak binnen onze sport. Zelf probeer ik ‘goeie’ te kweken en die worden met het winnen van kopprijzen steeds mooier.

De duiven maken het goed en ik zie regelmatig nog een slagpen die gevallen is, de meeste zijn nu wel klaar. Verder mogen ze  alle dagen even vliegen en het  bad in duiken.  Volop zuurstof en lekker afharden en het valt pas op hoe ‘goed’ ze zijn wanneer ze door omstandigheden een paar uurtjes in de mand hebben gezeten. 
Inmiddels begonnen met het ‘bijlichten’ van de kweekduiven, dit jaar voor het eerst. Mijn kweekduiven zitten in open rennen en daar zitten geen lampen in dus met ’n verlengsnoer en lampje krijgen we de boel verlicht. De reden is dat de eieren overgelegd  moeten  worden onder de vliegduiven van broer Peter en die zitten binnen, beschut, warmer en om nu niet helemaal uit de pas te lopen ben ik dus aan het bijlichten.  Zodra de kweekduiven gekoppeld worden, gaan de vliegduiven uit elkaar en deze zal ik ergens in januari weer bij elkaar zetten maar op een dusdanig tijdstip dat de kweekduiven en vliegduiven zoveel mogelijk gelijktijdig op eieren komen.  Op deze wijze hoop ik in één keer een mooie ronde jongen te kweken. Plannen genoeg, nu de uitvoering nog…………..  
Wat we nu uiteindelijk wel hebben uitgevoerd is de definitieve selectie van de zomerjongen, afgelopen zaterdag hebben Peter en ik alle overgebleven zomer en late jongen in handen genomen en nogmaals spijkerhard geselecteerd. De afgelopen weken waren er al de nodige naar andere hokken verhuist, dit waren veelal duivinnetjes, stuk voor stuk duifjes die prima gebouwd waren en op slecht ’n paar oude pennen stonden en dus gebruikt kunnen worden voor de kweek.  Momenteel zitten er na de laatste selectie nog 10 stuks en laten daar nu 9 doffertjes tussen zitten.  8 stuks die al uit geruid zijn of op een enkel pennetje staan.  Woensdag 9 december staan ze op de site, facebook en marktplaats te koop, prachtig mooi materiaal.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk