zaterdag 13 februari 2016

duivenbestand is verdubbeld

 Week 6 #nieuwsvanachterdeduinen#

DUIVENBESTAND is verdubbeld

De eieren bij de kweekduiven zijn inmiddels uitgekomen en bij de vliegduiven gaat dit de komende dagen nog met de laatste paar gebeuren. Wel al ‘n eitjes overgelegd zodat alle vliegkoppels straks jongen kunnen grootbrengen. Ook zitten er een paar kweekkoppels opnieuw te broeden omdat er ook wel eens wat mis gaat, het betreft meestal  een koppel waar je hoge verwachtingen van hebt en dan zijn het net die eitjes die niet, of slecht één van de twee, bevrucht zijn. Ook heb ik een koppel waarvan de duivin gewoon niet op eitjes wilde komen. Ik heb de duivin vervangen en we proberen het later nog wel eens,  jammer maar er zijn ergere zaken in het leven.  Ik zal waarschijnlijk toch zo dikke 60 jongen kunnen ringen waarvan er nog wel een paar weggaan naar elders maar wanneer er geen ongelukken of pech uitbreekt moet ik er toch zo’n 50 uit kunnen selecteren die mijn (1e) jonge duivenhok gaan bevolken. Hierna gaat de kweek door en zal ik de jongen verdelen tussen mijn broer en mezelf en wel zodanig dat wij beiden uit alle koppels jongen kunnen uittesten. Hiervoor hebben we nog een 2e hokje staan. Altijd makkelijk om ‘n 2e ronde voorlopig apart te houden.

Op kleine jongen valt het werk, in en om het hok, nog wel mee maar wanneer de jongen straks wat ouder worden beginnen de oude duiven, spreekwoordelijk, de oren van je kop te eten, krijg ik wat extra werk om de hokken schoon te houden en de duiven te voeren. Het schoonhouden probeer ik wel tot een minimum te beperken, laagje vloerdek korrels onder en om de broedschotels en het nodige schelpenzand op de vloer, hierdoor krijg je toch een droog, natuurlijk milieu want vergeet niet dat je hokbezetting in deze tijd wordt verdubbeld.  Het is bij mij echter niet zo dat ik alle dagen de mest om de schotels weghaal want in de natuur blijft de mest ook rond de nesten liggen en heeft het een functie.

Wel  vraagt het wat extra aandacht de nesten na te lopen om de jongen te ringen, doe je het te vroeg is het vaak zoeken naar het ringetje, ben je te laat zit je te wurmen om het ringetje alsnog om het pootje te krijgen. Toch is het ook een mooie tijd, de duifjes te zien opgroeien, het is per slot van rekening wel ‘je toekomst’.  Zitten er weer een paar ‘knappe’ duifjes tussen, misschien wel ’n echt toppetje?  Wie weet, eind van het seizoen zullen we het weten. Voorlopig gaat alle zorg uit om het jonge spul goed te laten opgroeien, 2 x daags worden in de broedhokken,  de potjes met voer gevuld, daar in tegen gaan de handjes allerhande, kleinzaad, grit, roodsteen, piksteen  in de voerbak op de grond. Ook staan daar voldoende potjes ‘steen/zouten en uiteraard worden de drinkbakken vol gehouden, ik zet er zelfs ’n paar extra neer! Het mag de duiven aan niets ontbreken maar ze moeten wel alles, nou ja bijna alles, opeten.  Knoeien en potjes vol met restanten voer daar heb ik een hekel aan!

Bij broer Peter, zijn inmiddels de jongen van de 1e ronde van onze kweekduiven (eieren overgelegd naar zijn vliegduiven) af gespeend. Snel geteld zijn er zo’n 33 stuks overgebleven, we hebben ze samen bekeken want ik was nieuwsgierig naar de duifjes gefokt uit onze nieuwe inbreng. Hieronder wat foto’s, ze liggen lekker in een strobedje en de allerjongste mogen nog een paar dagen bij de doffers blijven die hun stikkende best doen de jongen vol te stampen. Op deze manier kunnen de doffers rustig laten afkicken, de duivinnen zijn namelijk al weggehaald toen de jongen 12/14 dagen waren, dus de doffers moesten alleen zorgdragen voor de jongen en wanneer de laatste dan met schotel en al, op de grond worden gezet, rek je de tijd nog even op voordat ze echt op weduwschap komen te staan.  Dit systeem volgen wij al jaren, omdat op deze wijze de duivinnen niet meer op eieren kunnen komen en gelijk in de ren kunnen afslanken en op ‘scherp’ worden gezet. Doffers kunnen het alleen grootbrengen gemakkelijk aan en zeker wanneer je ze allemaal op de grond zet, sloven ze zich extra uit!
afgespeende jonge duiven



doffers brengen alleen de jongen groot.
 

Over zo’n 3/4 weken is de kweek (vliegduiven) bij mij achter de rug en gaan we alle aandacht verleggen naar het trainen  om de duiven in het gewenste ritme en conditie te brengen.  We hebben nog even en richten ons dus voorlopig op de ‘kweek’/opgroeien van de jongen.

Tijdens de kweek wordt er ook niets aan mijn ‘begeleidingssysteem’ veranderd, alle natuurproducten die mijn duiven normaliter krijgen om de weerstand hoog te houden, krijgen ze ook in de kweekperiode en wanneer de ‘jongen’ worden afgezet, blijven zij ook in het systeem.  Kweek, vliegers en jonge duiven  krijgen allemaal de zelfde producten.  Het kan hooguit wat schelen in hoeveelheid en frequentie want vliegduiven hebben b.v. meer kans op besmetting dan kweekduiven.

Vorige week zaterdag was de finale van de éénhoksrace in Zuid Afrika, misschien wel de meest prestigieuze  race ter wereld. De winnaar is een Amerikaan met een duifje gefokt uit ouders die al ’n keer als 1e en 2e eindigde in deze race. Verder viel de suprematie  van de Duitse en Amerikaanse duiven op, er deden ook de nodige Nederlandse duiven mee en de eerste vinden we op de 7e plaats terug.  Ik heb best wel wat bedenkingen tegen dit soort races, vooral die over water, maar het kan ook de ‘toekomst’ worden.  Thuis een klein maar fijn kweekhok bezitten en de jongen uitzetten in het ‘buitenland’. Door internet en livestream ben je altijd op de hoogte en zit er ’n duifje in de finale, kun je er gelijk een vakantie aankoppelen en de aankomst ‘live’ volgen.  Het is natuurlijk wel een aparte discipline met uiteindelijk een vlucht van rond de 500 kilometer met vaak warme en harde omstandigheden, duiven met een natuurlijke gezondheid, duurvermogen en de juiste ‘genen’ maken kans om het te overleven en om de eindrace mee te doen. Zo’n 2000 duiven deden mee met de eindrace, een kleine 50 tal arriveerden de zelfde dag, een duizendtal de 2e dag, meer gegevens heb ik niet kunnen vinden maar er zullen er toch wel wat meer nagekomen zijn.

Ik ga dit jaar toch eens meer informatie vergaren over welke races binnen Europa worden gehouden, over vluchtlijnen, condities, tijdstip vluchten, kosten en aanlevertijden duiven, over dit laatste heb ik zelfs begrepen dat er ‘bevlogen’ jonge duiven voor bepaalde vluchten worden aangeleverd. Wie weet wanneer ik er van overtuigd ben dat mijn duiven dit zouden aankunnen, stap ik ’n keer in, dit jaar maar eens kijken en mijn oor te luister leggen en kijken wat voor ‘soort’/type duiven op deze vluchten uitblinken.

Voorlopig probeer ik een hok duiven op te bouwen die op de vluchten van 300 t/m 700 kilometer goed naar huis kunnen komen. Bepaalde bloedlijnen kunnen dat wat makkelijker dan andere, hierover heb ik op mijn site wat geschreven onder het menu http://nijmanheemskerk.blogspot.nl/p/verslag.html. Beetje door scrollen en dan vind je een verhaal over een bijzonder koppel  de “54”x “94”, ook wel  ‘Steef’  x ‘Big Mamma”  Lees ook eens hoe Lex Udo mede door dit koppel zijn huidige duivenbestand opbouwde en fantastisch is geslaagd

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK