zondag 19 maart 2017

11#nieuwsvanachterdeduinen#


11#nieuwsvanachterdeduinen#
De vliegduiven zitten te broeden dus was het een uitgelezen moment om ze te laten vaccineren tegen paramixo. (kan de ent plus hoklijst nog net op tijd ingeleverd worden). De dierenarts komt bij mij aan huis, ik sluit de oude duiven op, in de broedbakken en de ‘losse’ duiven gaan in de mand, met een kleine 20 minuutjes, incluis de lijst invullen, zijn we klaar. Gelijk weer de afspraak gemaakt dat ik in het seizoen om de 2 weken de duiven zal laten onderzoeken. Hij onderzoekt ze dan enkel op de aanwezigheid van het ‘geel’, in 2016 was er geen één keer aanleiding om actie te ondernemen waardoor ik einde seizoen de bezoekfrequentie zelf wat terugschroefde. Eind mei komt hij nog een keertje terug om de dan nog aanwezige jonge duiven te vaccineren tegen Paramixo en zal ik zelf de duiven met het kwastje vaccineren tegen ‘pokken’. Ik vaccinneer mijn jonge duiven altijd vrij laat en daar heb ik zo mijn reden voor, zo ook worden mijn kweekduiven nooit gevaccineerd, als vliegduif hebben ze nodige verplichte vaccinaties gekregen en mocht er ’n aankoop zijn, oud of jong, die krijgen de desbetreffende enting éénmalig. In mijn kweekhok zitten oude knarren van 2006 die dus al 10 jaar nog nooit een medicijn hebben gezien of vaccinatie hebben gekregen. (Duiven van buitenaf gaan wel een paar weken in een apart hok!). Op www.duivenverkoop.nl staat deel 3 over de methodiek van Dr. Marien en deze schrijft dat bij de derde ronde van de kweekduiven soms wat problemen met het geel opspelen en het verstandig is soms even een rustpauze in te nemen om de duiven weer de nodige weerstand op te laten doen en dat komt mij niet onbekend voor. Gewoon een keertje laten ‘loos’ broeden, ze overwinnen het probleem op eigen kracht.
Duivinnen en doffers gaan om en om los en de eerste dagen moesten de duivinnen nog wel even wennen om op hun nieuwe hok binnen te lopen, kwestie van even laten zien wie de baas is en inmiddels rolt alles het hok binnen. Verder maken een aantal jongen inmiddels voorzichtig hun eerste rondjes, terwijl anderen nog steeds op het dak en grasveldje vertoeven. Prima ze moeten nog helemaal niets (behalve luisteren), wel heb ik ze allemaal in de hand genomen en mijn beoordeling in het aantekeningenboek achter hun ringnummer gezet, er mochten er een paar gelijk vertrekken. Iedereen heeft zo zijn eigen criteria, sommige vinden het onzin en daar mogen alle jongen blijven mits ze maar gezond blijven. Ik ken mijn duiven en heb voor mijzelf een idee hoe een duif eruit moet zien, wanneer je een aantal jaren de duiven een weekje na het spenen een cijfer geeft (beoordeling) en een drietal weken later nog eens dan is mijn ervaring dat die minnetjes en twijfelgevallen nog zelden, einde seizoen, op mijn hok zaten. (na 2 positieve beoordelingen op exterieur mag alles blijven en selecteer ik alleen nog op gezondheid door)

Toen ik enkele jaren geleden bij mijn ‘leermeester’ en duiven leverancier op het hok kwam, zag ik een prachtig hok vol jonge duiven soms wel 30/35 stuks. Paar weken later was het hok uitgedund tot een twintigtal en vroeg ik ‘waar zijn de duiven gebleven’ en steevast kreeg ik het antwoord ‘je kunt niet hard genoeg zijn, hoe eerder je er van af bent hoe beter’. Nog steeds kijkt hij met zijn kennersblik naar mijn duiven en haalt hij de ‘extra’s’ er feilloos tussen uit.
Zaterdag alle duiven die nog een chipring om moesten krijgen in de mand gezet, zak chipringen, de klok en met de hele boel naar de club. Dank je wel Cordy.
Alles gaat lekker zijn gangetje en ik geniet volop van mijn duiven en daar gaat het toch om, soms zit het weleens een beetje tegen maar meestal zit het mee. Maandagmorgen voerde ik de kweekduiven en zag tot mijn grote verbazing, dat de ‘26’ een eitje heeft gelegd, slechts één en nu nog hopen dat de ‘44’ het bevrucht heeft, zo ja toch helemaal top.

Ik ben blij dat de verkiezingen achter de rug zijn, uiteraard zijn ze ontzettend belangrijk maar ik werd gewoon een beetje verkiezing moe. Geen avond ging voorbij, geen krant kon je openslaan of ze waren elkaar weer vliegen aan het afvangen. Nederland heeft gekozen, nu afwachten of en wie elkaar kunnen vinden om beleid te maken. Wat dat betreft zijn het net duivenmelkers, ook in onze sport een enorme diversiteit van meningen en tegenstellingen, toch moeten we elkaar vinden, compromissen sluiten en samen op trekken want er moet beleid gemaakt  worden voor nu en zeker voor later. De meeste onder ons hebben meer verleden dan toekomst dus waarom dan blijven hangen in wat is geweest, kijk vooruit geniet van de vooruitgang met zijn talloze mogelijkheden, maar vooral…. ga de jongere spelers onder ons niet in de weg zitten en wees een beetje meegaand. Gelukkig kunnen we van start, de Belgen mogen de duiven ook weer los laten en oefen alsmede wedvluchten organiseren, is het toch nog net op tijd goed gekomen. 

P.V. Heemskerk organiseerde zondag haar jaarlijkse duivenbeurs, even langs de te koop staande duifjes gelopen, kopje koffie gedronken en vooral veel bekenden gesproken. Leuke ochtend met veel duivenpraat.

Er stonden prachtige jonge en een paar oude duiven  te koop.  De animo was niet heel groot maar dat kwam wellicht omdat ze te jong of te oud waren.  Maar wanneer je voor weinig aan duiven van Dirk Ebbers of Sjaak Weel kan komen en het loopt stroef……..  ik snap er niets van.
De jonge duiven van Sjaak Weel.
 

Verder toch leuk elkaar te zien en te spreken maar wanneer je dan hoort dat Piet Scheer uit Den Helder plotseling is overleden, die je kortgeleden nog op de beurs  hebt gesproken, dan word je toch wel een beetje stil.  

Het clubgebouw is de afgelopen weken onderhanden genomen, nieuwe bar/keuken, kantoor, beeldscherm, wifi, het ziet er geweldig uit!!  Zie de foto’s.
Modern clubgebouw met wifi en informatiescherm.
 

Mooie zondag en geniet ervan………………..

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk