vrijdag 9 oktober 2020

9 oktober

 

9 oktober

In het duivenhok is het ruien geblazen, in tegenstelling tot de afgelopen jaren heb ik de duiven direct na de laatste vlucht gescheiden en geselecteerd. In het kweekhok hoeven de duiven nog slechts ‘n enkele pen te gooien, de oude vliegduiven zijn compleet kaal gevallen en bij de winterjongen is het rui proces nu ook echt op gang gekomen. De zomerjongen die op de nalijn t/m Quiévrain mee zijn geweest worden alweer glad.  Tijd om afgelopen donderdag de dierenarts (van der Sluis en Stefan) te bezoeken om de gezondheid van de duiven te checken want meten is weten. 3 doffers en 3 duivinnen (oud, jong, en kweek) mee en één zak stront, één zak want als er wat gevonden zou worden, onderneem ik toch voor alle duiven gelijktijdig actie. De duiven waren prima in orde (enkel ’n zomerjong had een gezwollen oogje), zaak om het vaccinatieprogramma voor dit jaar nog even door te nemen, zodat we straks in december de duiven weer met een gerust hart kunnen koppelen.  Fijn gevoel wanneer je weer naar huis rijdt en weet dat de duiven in orde zijn.  Had ik twijfel? Nee maar weten is meten en het is ’n bevestiging van wat je zelf ziet.  Met het slechte weer (hoosbuien) waar we de laatste tijd mee werden geconfronteerd, is het letterlijk en figuurlijk dweilen met de kraan open in mijn duivenrennen maar de duiven zijn gezond dus ga ik door met mijn voer en supplementen schema. Alle dagen goed voer, zelfs een beetje vetrijk, vaak aangemaakt met Allicine of verse gist en wat extra eiwitten, diverse soorten grit, roodsteen en een mineralenmix, in het water een scheutje LTW, Clean Balance en zo zijn er nog wel wat producten die ik afwisselt gebruik.  Sportduiven die je zoveel mogelijk natuurlijk gezond wilt houden moeten in mijn optiek wel ondersteunende producten krijgen.

Zaterdag staat een bezoek aan de Dagfond kampioen 2020 in de planning en daar komen zeker wat nieuwe inzichten aanbod.

Inmiddels is de agenda van de afdelingsvergadering voor 13 november binnen en kunnen verenigingen voor 13 oktober hun voorstellen indienen.  Of de vergadering(en) op de ‘bekende’ wijze plaats kunnen vinden is nog twijfelachtig maar er zal vast een mouw aangepast worden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK