De week weer vol goede moed begonnen.
De oude duiven zitten allemaal op eieren en het is een hele klus ze aan het vliegen te houden, mede omdat ik ze allemaal, dus ook de duiven die op het nest zitten, buiten sluit. De bezem en bal de lucht in en vliegen met die hap en dat 2x per dag. Ze ketsen ook regelmatig de lucht in wanneer weer een koppel luid gakkende ganzen overtrekt richting de polder, dat is dan weer mooi meegenomen. Zal het belangrijk zijn na al die duizenden kilometers die ze al gevlogen hebben? Motivatie en trek naar het nest lijkt mij op die kleine stukjes belangrijker. Toch heb ik ze een paar keer een stukje weggebracht en haal ik die capriolen aan de hand maar of het nodig is?
De jonge duiven zien er strak en goed uit, trainen 2x daags en krijgen op dinsdag hun ‘vaste’ trainingsvluchtje.
Ik volgde afgelopen zondag de vlucht Argenton bij de Belgen. Voor veel Belgen een vlucht van ruim 500 km of meer, het merendeel van de concours duiven waren youngsters en zij vlogen die paar oude duiven dan ook compleet zoek, maar dat is niet nieuw want dat gebeurt jaarlijks. De duiven haalden snelheden van boven de 1400 mtr, dus het was geen heel ‘zware’ vlucht, toch staat de vlucht meer dan 1 uur open en ook de mannen met veel duiven mee, hebben moeite een mooi prijspercentage te draaien.
De bekende specialisten rammelden er in het begin rustig oplos, vaak met veel duiven mee, het lijken mooie series totdat je leest hoeveel ermee zijn. Deze vluchten zijn de ultieme momenten om je in de picture te spelen. Genoeg commentaar her en der op de groot inkorvers en specialisten maar ik vind het knap. Veel werk, veel opoffering, natuurlijk de meeste zijn proff, maar krijg zo’n ploeg maar eens in de juiste conditie. Probeer het maar eens in ‘het klein’ na te doen. In onze afdeling heb je een paar van die specialisten en dat zijn niet van die mega inkorvers maar liefhebbers die alle weken geweldige series neerzetten. Petje af!
Ik zag dat de late lossingen van de jonge duiven op zaterdag niet vlot verliepen. Soms kan het niet anders maar meestal geen goed of vlot verloop tot gevolg.
Ik werd deze week gebeld door een mevrouw van een duiven transportbedrijf met het verhaal dat zij in België duiven ophaalden en van mij een duif in een centraal hok zat en of ze die ook mee moesten nemen. Prima maar hij is nooit aangemeld, maar nu toch thuis😊. Geweldig initiatief!
Woensdag verscheen het hitteprotocol op de website van onze afdeling maar werd snel weer verwijderd omdat het in NH donderdagavond niet zo warm zou zijn/worden? Wij zijn de enige afdeling waar het hitteprotocol niet van toepassing is!! Vorige week paste het in 1 trailer, wanneer je een beetje kan tellen zat die wagen vol, heel vol. De vlucht en verloop waren gelukkig prima, niet warm en windje mee. Komende zaterdag zijn de omstandigheden wel even anders.
Ben benieuwd of in de trailer nu de bovenste rijen vrij blijven want het is nog steeds warm. Je kan ook met 2 auto’s gaan rijden, misschien gaat dat wel gebeuren. Hopelijk staat het welzijn van onze duiven voorop en niet de logistiek en kosten.
Opnieuw vogelgriep in onze afdeling. Paar dode siereenden en dan glippen de laatste vluchten door de vingers. Nu zit het seizoen er bijna op maar toch. Je moet niet altijd zeggen of schrijven wat je vindt maar de regels zijn volstrekt onnodig, onzinnig. In de provincie worden nu de nodige africhtingen georganiseerd, ik zou wel een oplossing weten😏.
Voor ons staat Morlincourt op het programma, een 340 km en het lijkt een vlucht met wind op de kop te worden. 5 tot 6 uurtjes vliegen en die tijdsduur wordt een nieuwe ervaring voor de meeste duiven.
Afgelopen week goed nagedacht over het wat tegenvallende resultaat van vorige week. Hopelijk maken ze mij (ons) zaterdag weer vrolijk.
Daarnaast Lennik 195 km en daar mogen opnieuw de oude duiven en enkele herintreders naar toe.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten