vrijdag 12 april 2024

Roosendaal

 We gaan deze week van start met de 1e wedvlucht uit Roosendaal.

Roosendaal is een totaal lossing, dus zijn we verlost van die ‘gemankeerde’ uitslagen door verschillende lossingstijden, omdat het vervoer nu eenmaal niet de duiven precies per kring kan beladen. Hopelijk ook gelijk de goede lossingsplaats invoeren voor compulive en dan is het verder aan de duiven! Het waren maar trainingsvluchtjes…….

Afgelopen zondag was deze keer een rustdag voor mijn duiven, mede door tijdgebrek, want ons 3e kleinkind (meisje) werd geboren. Hoe mooi is dat. Max en Mathieu lieten ook opnieuw hun klasse zien, dus een dag vol met hoogtepunten. 

Maandag stond de afspraak met Stefan Göbel dus samen met de Peters (PN en PB) met een mandje met 4 duifjes naar de praktijk in Noorden gereden. Altijd gezellig zo’n ritje, deze keer namen we weer een andere variant/weg, pracht route maar niet de snelste😊. 

Ook voor dit jaar geldt meten is weten, maar mijn insteek is dit jaar, alleen in te grijpen wanneer het echt noodzakelijk is. Vanaf oktober hebben mijn duiven geen medicatie (wel vaccinaties) meer ontvangen, dus was nieuwsgierig. Het was druk in de praktijk, maar na een kopje koffie waren wij aan de beurt. 

Uitslag de duiven die geen jongen hebben grootgebracht waren schoon. Die wel jongen hebben grootgebracht, lichtjes tot > geel. Voor mij, na de kweek periode, een bekend verschijnsel en aangezien ik nog tijd genoeg heb, mogen ze het zelf overwinnen. Over 3 weken gaan we weer checken. De vinger wordt aan de pols gehouden😏. 

Het was ons, de Peters en ik, al diverse keren opgevallen dat duiven de paratyfus vaccinatie als niet ‘prettig’ ervaren en soms enige tijd nodig hebben om de enting te verwerken. Het antwoord van Stefan was klip en klaar, deze vaccinatie doet de duiven pijn, de duiven een beetje afleiding geven helpt. 

De jonge duiven liet ik deze week regelmatig ‘schrikken’ zodat ze opvlogen, gevolg de vliegende koppel werd steeds groter😏. De jonge duiven heb ik nog niet laten onderzoeken, vooralsnog moeten ze de kinderziekten zelf overwinnen. Ik heb tot nu toe slechts één duifje verwijderd, maar staan nog een paar op de dominatie😏 

Ik las op het blog van Cees Bosua wel een bijzondere ervaring van veel achterblijvers op een oefenvluchtje. Hoop dat er nog terugkomen, maar ook benieuwd naar de oorzaak. Duivensport is soms ondoorgrondelijk. 

Krijg je woensdagvond een berichtje dat op de NPO-site staat dat de Benzing M2& M3 moet worden voorzien van nieuwe software voor 2024. We hebben zaterdag onze 1e wedvlucht!! LEKKER OP TIJD. Het gaat met hulp wel weer goed gekomen, maar dat ‘last minute’ gedoe verdient de schoonheidsprijs niet. 

Ruim 1100 duiven zijn op voorhand opgegeven. 

Voor zaterdag ziet het er goed uit. De temperatuur is goed, droge periodes maar wederom met een stevige staart wind, nu zuidwest. Hopelijk weer genieten van de aankomsten en van een vroege, want daar sloof je de hele week vooruit. 

De hele ploeg gaat weer mee. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after