woensdag 11 september 2024

Het seizoen 2024

Terugblik op het seizoen 2024.

Voor mij best bijzonder om te vergelijken met voorafgaande jaren. In de club is niet veel veranderd al zijn we de laatste jaren meer een regio club geworden maar we spelen in een kringetje van rond de 5 km tegen elkaar.

Ik kijk dan ook maar eerst in mijn club waar het kampioenschap MF en DF onaangewezen werd binnen gehaald. Bij het jonge duiven spel werd het de 2e plaats bij Lang en 2e plaats totaal jong onaangewezen.

Het zijn de onderdelen waar ik de duiven graag op zie thuiskomen.

In 2024 werd ik samen met nog een paar clubgenoten ingedeeld in een andere kring, namelijk NPO Vlieggebied 1.

Het is appelen met peren vergelijken, van de achterhand naar de voorhand, andere tegenstanders. Kortom best wel verwarrend. De klasseringen van mijn duiven komen uit kring 1 (niet uit de CC 1B).

Een terugblik, evaluatie van het seizoen 2024.

Afgelopen winter zijn de rennen aangepakt om het de muizen onmogelijk te maken om in de hokken te komen. Het was een klus maar het gaf rust. Nu zijn betonnen vloeren niet ideaal voor het klimaat, dus gezocht naar een goede ‘vloerbedekking’. De hokken zijn hierdoor droger en sfeervoller geworden. De volgende stap was de duiven kerngezond door de winter te krijgen. Het was mij opgevallen in gesprekken met meerdere liefhebbers, die de afgelopen jaren een stapje terug moesten doen, dat zij na lang en uitgebreid onderzoek toch te maken hadden gekregen met een salmonellabesmetting. Goed voorbeeld deed volgen, simpele oplossing : kuren, vaccineren en nogmaals vaccineren was de boodschap. Alle duiven en blijven doen. Vervolgens heb ik het filmpje van Falco Ebben wel 3x afgespeeld. ‘Volle’ bak, geen preventieve kuurtjes, schoon water en goede duiven. (dat laatste is de grootste uitdaging) Ook bij Gerard Koopman keek ik mijn ogen uit en heb goed geluisterd.

Wel ga ik met de vliegduiven, in het seizoen, regelmatig naar Stefan Göbel en mocht er echt noodzaak zijn, dan grijp ik in. Ik heb het mij een stuk makkelijker gemaakt!

2024 was het natste jaar ooit, instabiel weer, een ondankbare klus voor de LC, ook voor ons liefhebbers was het anticiperen op de omstandigheden, maar uitgerekend dit jaar presteerden mijn duiven op de rennen naar tevredenheid. Waren het de muizen geweest? Is het nieuwe voersysteem, het geringe medicijnengebruik, andere supplementen of de preventieve vaccinaties de reden van de revival? Zijn de inbreng van de Verkerk en Koopman duiven het extra zetje geweest? Dat laatste kan ik positief bevestigen, de inbreng van deze duiven is geweldig ook de kruisingen, maar de andere zaken hebben mijn inzien zeker bijgedragen. Het zal een mix van factoren zijn die hebben gezorgd voor de betere resultaten.

Het doel is en blijft om de komende jaren op de verdere afstanden ‘een partijtje’ mee te kunnen blazen, maar wel met een allround duif, want op de vitesse en MF zie ik ze ook graag ‘vroeg’ vallen!

In 2025 mag een grote ploeg jaarlingen ‘echt’ laten zien wat ze waard zijn, ze mogen mij verrassen. Ik las een mooie benaming, “illusie duiven”😉Ik heb een hok vol.

De meeste hebben 280, 340, 400, 340 en 410km moeten vliegen, waaronder 3 maal 3 nachten mand.

Vooralsnog was het op de zaterdagen met veel oud duivenliefhebbers genieten van de aankomsten. Het duivenvirus raak je niet kwijt.😉

We begonnen dit jaar zeer voortvarend met in kring 1 op Roosendaal de 4e, Duffel de 1e, Lennik 11e, Morlincourt de 2e, Pontoise de 6e, Niergnies de 2e, Morlincourt 4e in de afdeling met TT-vermelding. Saulieu 2e in de Afdeling met TT-vermelding. (1e-27-64-99 NPO noord.) De duiven kwamen 3e DF-vlucht uit Sainte Maure De Touraine geweldig, en wij draaiden een prachtige serie. 11-14-35-47-51-78-84-89-103 en 25/30 NPO noord. De 4e DF vlucht werd een zware vlucht, warm met kopwind 41-83-100-116 NPO noord met 13/20. De duiven kwamen goed naar huis dus op naar de 5e vlucht. Dit werd Nationaal Issoudun en we pakken de 16e NPO noord. (9/20)

We begonnen het seizoen met 16 weduwnaars en 16 weduwduivinnen en 20 nonnen. Deze laatste groep bestond voornamelijk uit 2-jarige duivinnen die in 2023 in het hok gekoppeld waren geweest. Zij waren extra gemotiveerd want alleen bij thuiskomst van de vlucht mogen zij het vlieghok in en ontmoeten zij de doffers en/of de andere duivinnen, die hierdoor ook gemotiveerd raken. Systeem chaos!

De 3e vlucht Lennik volgden ze elkaar wel heel snel op en waar je met veel duiven bijna kansloos bent bij de ‘grootmeesters’, deze keer niet! Sterker de beste van Nederland!! De 1e MF vlucht met kopwind was ook top met een mooie serie. Pontoise met krachtige zuidenwind was verrassend. Op Saulieu wat een zware beproeving was, werd de 2e in de Afdeling gepeeld. De vitesse vluchten gingen goed, maar die ‘gekkigheid’ om vluchten gelijk met de jongen te spelen, is niet mijn ding en sloeg een aantal over. De MF ging prima wat resulteerde in 1e in de Club o. a. en de 1e asduif MF. Op de DF in de club 1e o.a. en de 1e asduif.

❗Hokkampioenschap Dagfond Afdeling 11e en Midfond afdeling 11e.❗

De 1e jonge duivenvlucht begonnen met de 8e 9e 13e plek tegen ruim 1200 duiven in de club.

De 2e jonge duivenvlucht begonnen we 10 minuten te laat, ook dat kan gebeuren, maar wel een goed prijspercentage.

De 3e vlucht uit Quievrain herpakten de duiven zich met 3-9-10-11. Tegen 979 duiven in de club.

Vervolgens de laatste vlucht kort nu met 2 nachtenmand Niergnies de 9e tegen 2400 dv in kring 1.

Op de 4 laatste jonge duivenvluchten lang, die ik zelf het belangrijkste vind voor de opleiding kwamen ze goed af. In kring 1 de volgende klasseringen…

Morlincourt 2117 dv 6e (47/22) Pont St Max 1125 dv 19e (20/13) Morlincourt 1087 dv 3e (38/28) en16e Afd. 3996dv. Saint Soupplets 500dv 4e (29/18) en 15e Afd. 2250 dv.

In de club 2e o.a. jong lang en 2e o.a. Jong totaal. ❗In de afdeling 7e hokkampioen Jong lang en 12e hokkampioen Jong totaal ❗

Het was een seizoen wat gekenmerkt werd door veel regen en was het in Nederland op zaterdag een keertje goed vliegweer was het elders problematiek. Gevolg veel vluchten op de zondagen. De duiven en wij zelf moesten ermee dealen. Het was gewoon niet anders. Vluchten die echt traag of slecht verliepen hebben wij niet gehad dus complimenten aan de LC-commissie, chauffeurs en convoyeurs.

In 2024 met best veel duiven gespeeld en ook voor 2025 zit een ‘grote’ ploeg klaar. We moeten weer op ‘oorlogssterkte’ komen om een all round hok te worden.

Ga in 2025 opnieuw proberen alle weken ‘vroege’ duiven te pakken en ze vlot achter elkaar te draaien. (Goed voor de hokkampioenschappen) 😊

De duiven zijn (bijna) op tal, eind november beoordeel ik ze nogmaals.

Het is nu tijd voor andere zaken en leuke dingen, ondertussen kunnen de duiven in alle rust hun verenkleed wisselen.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Selectie en Fontenay Zuid-Holland