vrijdag 24 februari 2012


Dinsdag zijn de eerste jonge duiven geboren en zo op het einde van de week moet duidelijk zijn of alles ’n beetje naar wens verloopt.( hopelijk zitten er niet te veel bevroren eieren tussen) Inmiddels is duidelijk dat van de 13 koppels er 24 jongen liggen en zo zie je maar dat ondanks de strenge vorst, bij de leg van het eerste ei, de duiven het broedsel goed beschermen.

De jaarling doffers zijn naar hun nieuwe ‘home’ verplaatst en vinden het bar interessant en proberen uiteraard allemaal ’n broedhok te bemachtigen. Komende week gaan we de koppels zetten dus ik heb nog heel even rust in de tent. Bij de kweekduiven heb ik 2 koppels opnieuw gezet o.a. Bonte Gilles. Deze doffer stond op ’n vrij oude duivin, die voor de 2e maal slechts 1 eitje heeft gelegd en deze vervolgens stuk drukte. Zonde want uit deze koppeling heb ik al een viertal ‘betere’ duiven. 900, 901, 61, miss élégance. Bij Lex mocht ik ’n mooi duivinnetje uitzoeken ( jonge Voormiddag, lijn 02 Steef x duivin uit de L.L.Vos, van Rens v.d. Zijde), die er volgens Steef prachtig oppast. Het andere koppel betreft ’n prachtige doffer uit het stamkoppel van Steef ( Steef 54 x 94, de 94 is ook weer een kleindochter L.L.Vos) die ik had gekoppeld op de Flodder’41”. Bij deze duivin had ik al voorzien dat het einde verhaal zou kunnen worden en helaas heb ik ook inderdaad afscheid van haar genomen. Nu “bolletje blauw” (Vader is ook weer ’n kleinzoon L.L.Vos x Inteelt Uno, Bosua ) er op gezet, deze duivin heeft goed gepresteerd maar is inmiddels van 2007 en mag nu laten zien of ze ook andere kwaliteiten bezit. Al met al is het kweekhok nu weer op volle oorlog sterkte.

Op pipa staan momenteel wat zomerjongen van Lex Udo te koop. Gert-Jan Beute laat er geen gras over groeien. Vorige week lyrisch over zijn duiven en ze gaan (Lex, Steef en G.J) wat duifjes voor samen kweek fokken maar hij is toch ook aan het bieden op de duiven van Lex. Wat ik niet begrijp is, als je regelmatig een pak slaag krijgt van deze duiven, G.J. ze omschrijft als supers, er (bijna) niemand uit de regio op deze duiven biedt.

 De vliegduiven zijn momenteel weer keurig op gewicht en vooral de doffers zijn al serieus aan het trainen, nu hoeft dat van mij nog niet zo nodig maar het geeft wel aan dat ze gezond zijn en goed door de winter zijn gekomen.

Zaterdag staat een bijeenkomst van ‘lossingsverantwoordelijken ’op het programma. Een landelijke bijeenkomst waar naast een evaluatie ook nieuwe inzichten en ontwikkelingen besproken gaan worden. Deze dag zal ik ook Arie van Dam en Cor Limmen ontmoeten en zullen we nader kennis met elkaar maken. Komende week zal ik verslag maken van de bijeenkomst en dit op mijn eigen Blog maar ook op het Blog van de Afdeling plaatsen. Achter de schermen zijn er gelukkig meer mensen die hard meedenken en werken om de duivenvluchten zo goed mogelijk te laten verlopen. Theo Zwanenburg heeft het seizoen 2011 geanalyseerd en vergeleken met het verloop en resultaten van Afdeling 12 ( DE Kuststrook). Zijn ervaringen en conclusies ga ik zeker meenemen in mijn afwegingen die ik bij het adviseren van de lossingen zal gaan geven. Zo’n rapport wordt natuurlijk niet alleen voor Afdeling 6 gemaakt en hopelijk gaan en kunnen ook andere afdelingen het lezen en ter harte nemen. (kijk eens op www.superduiven.nl)

Hoe straks het een en ander in zijn werk gaat bij de lossingscommissie is voor mij allemaal nog nieuw en is juist daardoor ook uitdagend. Ik sta er blanco in, probeer geen vooroordeel te hebben en zal het positief benaderen. Het enige wat voorop staat is het welzijn van onze wedstrijdduiven maar dat zal toch niemand verbazen. Volgende keer dus meer over het “lossen” en ik beloof dat ik mijn ervaringen aan dit Blog zal blijven toevertrouwen.

Dit is ook leuk om aan mee te doen



EENDAAGSE RACE LAON 2012
DE ENIGSTE RACE IN NEDERLAND MET EEN PRIJZENPOT VAN ,25000 EURO.2011

IS NU AL WEER EEN SUCSES MEER DAN 250 JONGEN DUIVEN ZIJN REEDS INGESCHREVEN
DUS WEER MEER DAN VERLEDEN JAAR.
DE INSCHRIJVING STAAT NOG 2 WEKEN OPEN.
ZATERDAG 10 MAART IS HET DAN ZO VER.
DE DUIVEN ZIJN VANAF 14.00 UUR WELKOM
DE VERKOOP START OM 18.00 PROBEER ALLE OP TIJD TE ZIJN,ONZE VERKOPER ZAL ZIJN HANDEN ER VOL AAN HEBBEN DUS KOM OP TIJD !!!!!!!!!!!!!!!!!
DUIVEN ZONDER EIGENDOMSBEWIJS WORDEN GEWEIGERD HIER WORDEN GEEN UITZONDERINGEN INGEMAAKT.
ROND 19.00 GAAN WIJ ETEN
JAAP..KROON VIS ZANDVOORT GAAT DIT VERZORGEN  DUS HEERLIJKE GEBAKKEN VIS VOOR IEDEREEN
HET ETEN WORDT WEDEROM AANGEBODEN DOOR DE COMMISSIE.
OOK DIT JAAR GEBEURT DIT SPEKTAKEL WEER BIJ
P.V. BOVENKERK AMSTELVEEN
AL WEER VOOR DE 5e KEER ONS VASTE ADRES VOOR HET INKORVEN EN PRIJS UITREIKING . 
OOK IS HET TRADITIE DAT ER EEN FLATSCREEN (107 CM) ONDER DE DEELNEMERS WORDT VERLOOT DIT ZAL DEZE KEER OOK WEER GEBEUREN
ADRES. ZIEDERIJ 12
AMSTELVEEN.
NOG VRAGEN,TON MENGERINK 0623950691

Geen opmerkingen:

Een reactie posten