zondag 13 januari 2013

koppelen.......


Vorige week schreef ik over de noodzaak voor de duivensport om de pers en de media op te zoeken, nu we kunnen in overtreffende trap wel iets leren van PIPA. Deze keer met ene meneer Marc de Cock in de hoofdrol. Grandioos, super hoe ze alle registers open trekken, het nieuws werd langzaam gebracht en dan op maandag plots nog ’n video boodschap. Marc komt in zijn Porsche aangereden bij zijn zwaar bewaakte duivenpark, toont vol trots zijn duivenverblijf (ik durf het woord ‘hok ’niet in de mond te nemen), er volgt ‘n trotse rondleiding. Marc vraagt toch nog even speciale aandacht voor de douche en de infra rode verwarming, je gelooft je ogen niet, allemaal voor zijn duifjes. Niet veel later verschijnt de verkoop op de site, 14 blokken met totaal ruim 300 duiven. 1 uurtje later staat de teller al boven de 300.000 euro! Natuurlijk zitten er ’n paar stromannen lekker de boel op te jutten, ook dat hoort bij het spel. Het is allemaal big business. Marc gaat ook door met de sport laat hij weten, de laatjes van 2011? en de jongen van 2012 blijven behouden. In het filmpje speent hij in december nog jonge duiven af met ringetjes van 2012. Zal me niet verbazen dat er misschien nog wel 200 duiven blijven zitten.
Voor de pr en de marketing ’n dikke pluim,  over de kwaliteit duiven… duidelijk er zitten echte supers tussen maar natuurlijk geen 300 supers, hopelijk is uiteindelijk iedereen gelukkig en gaan wij terug naar de waan van de dag……op eigen hok.

 

Vorige week zijn de hokken al in orde gebracht en begin deze week heb ik de broedschotels in krantenpapier gewikkeld, nestmatjes er in en vervolgens in de broedhokken geplaatst. Later gaan er nog wat tabakstelen in en bij ’n paar oude stramme duiven in de schotel nog extra ’n laagje schelpenzand. Dit laagje zand is tegen het stuk drukken van de eieren.  Donderdag hebben de kweekdoffers hun broedhok terug gekregen en vrijdag, de dag waarop er ’n einde kwam aan de warmste periode sinds 1901, heb ik samen met Steef en E.J. de duivinnen erbij geplaatst. Wat ’n timing! De doffers behouden bij mij altijd hun broedhok en dit jaar zijn er maar liefst 14 die terug gingen naar hun ‘eigen stekkie’.  Dit jaar 1 nieuweling, zoon van mijn ‘17’, tot nu toe zijn enige kind, ’n late van 2011 die ik had uitgeleend in 2012 en deze is nu gelijk op de kweek geplaatst. Verder is er 1 oude vlieg doffer die gebruikt gaat worden als voedsterduif en zo is het 16 tal weer compleet. Uitgerekend dit weekend is het weer dus omgeslagen maar koude zal de duiven niet deren , hooguit  duurt het leggen van de eieren ’n dagje langer. 

Bij de duivinnen is het mes er goed doorheen gehaald en zitten er nu  maar liefst 5 nieuwkomers, Miss Élégance ’n geweldige vliegduivin en dochter van ‘Bonte Gilles’, de ‘9000’ ook ’n goede vliegduivin (uit de lijn van de 02 Steef x Geert Munnik) die nu mogen laten zien dat ze goede nazaten kunnen geven. Verder 2 duivinnen van de Familie Eijerkamp, 1, uit de oude van Loon lijnen waar 3x de ‘Blauwe van ‘84’ in voor komt. De andere, vaderzijde wederom van Loon en de moeder is een vraagteken in ieder geval hebben we nooit meer dan ’n ringnummer gekregen. Beide duivinnen staan me wel aan en je moet toch elk jaar wel wat nieuws proberen.  De 5e  duivin is ’n inteelt product, kleinzoon ‘Kleine Dirk’ x ’n dochter van ‘Kleine Dirk’.  Korte, geblokte duif met ’n prima vleugel, goede vettige pluim, minpuntje de onderbouw is wel wat ruim. Vitaliteit en uitstraling is prima met ’n mooi vlieg oog (witoog). Kijken of we met deze duiven progressie kunnen boeken, zo niet dan zijn ze zo weer weg.

Ze hebben allemaal ’n passende partner gekregen en ik heb er een goed gevoel bij. Na afloop wordt er altijd ’n borreltje opgenomen en je ziet ik ben niet de enige met ’n goed gevoel. (zaterdag  wel 2 koppels omgezet  en nu zijn echt alle duiven tevreden)


Maandag wordt ook ’n hok weduwnaars (12) samen gezet, ook hier zal weloverwogen gekoppeld worden en zal ik slechts ‘n 3 tal koppels gebruiken als voedsterduiven. Bij de kweekduiven zijn namelijk ‘n 5 tal koppels waarvan ik zal proberen de eieren over te leggen. Als de eieren gelegd zijn en ik kan ze plaatsen, koppel ik ook mijn 2e hok weduwnaars, wederom 12 stuks, dit hok gebruik ik ook om gedeeltelijk eieren onder te leggen van de kweekduiven. Uiteindelijk is het de bedoeling dat bij alle weduwnaars 1 of 2 jongen liggen. Na 14 dagen gaan de duivinnen dan naar de volière terug en mogen de doffers de klus verder klaren. Hierna zal het 1e weduwnaars hok nog ’n keer gekoppeld worden met 12 nieuwe duivinnen. Deze mogen slechts op eieren komen en worden dan gescheiden. Zo rond  17 maart zal het spel dan op de wagen moeten zitten.  Zo ziet de planning er uit, al zal ik gerust wel ’n keer moeten bijsturen maar dat hoort erbij.

Komende weken de administratie in orde brengen, duiven chippen (zomerjongen 2012) en hoklijst maken. Wanneer straks de meeste duiven op eieren zitten, zal ik de duiven laten enten (paramixo), dit laat ik altijd bij me thuis doen want ik ga er niet mee slepen en het is altijd in ’n mum van tijd gedaan door Pedro.

Nog even terug naar het koppelen, ik probeer zo snel mogelijk binnen ’n bepaalde tijdsduur, incluis overleggen een groep jonge duiven voor mezelf te kweken. Hierna gaan de jongen van de kwekers naar mijn broer. Zelf ben ik voornemens dit jaar met de jonge duiven wat serieuzer om te gaan en wat meer vluchten mee te doen. De hoofdzaak blijft echter het ‘oude’ duiven seizoen en ik zal niet de enige zijn die voornemens is ‘de beuk er in te gooien’.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
16 januari zal ik op dit Blog ‘n 10 tal late jonge duiven van 2012 te koop aanbieden. Deze duifjes zijn ruim 4 maanden oud en overgebleven na keiharde selectie. Van de 20 zijn er 10 over maar die 10 staan ons ook echt aan! Woensdag staan ze op de site….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

1e africhting