vrijdag 12 april 2013

Vrijdag 12 april. We gaan van start!


Afgelopen weekend ‘’ de koe bij de horens gevat” en zaterdagmiddag rond 14.00 uur reden we met ’n auto vol duiven naar Badhoevedorp. Peter had zijn gehele kolonie mee en ik mijn doffers, bij elkaar zo’n dikke 70 duiven. Daar op het industrieterrein ‘Lijnden’ vlak naast de A9 is ’n pracht plekje om ze te lossen, 1 rondje en ze waren vertrokken, toch wonnen we het van de duiven en waren we eerder thuis dan de duiven. Mooi oefenvluchtje, later op de middag kwam mijn maat langs en nam de duivinnen mee naar Santpoort. Je kunt zien dat daar meer drift op zit ( 12 duivinnen tegen eieren leggen aan). Als kurketrekkers vielen ze uit de lucht ’n bombardement van 10 duiven tegelijk allemaal ‘nest duivinnen’, 3 minuten later vielen de overige 14. Toch grappig dat verschil, zal drift zoveel uitmaken?

Zondagochtend ben ik wezen fietsen, muts, handschoenen aan en zonnebril op! Het was gewoon koud ondanks het zonnetje en de wind kwam uit alle hoeken. We zouden pas in de middag opnieuw gaan rijden (africhten) en toch belde ik broer Peter af. Op mijn site waarschuwde ik voor draaiende winden, nu heb ik gelezen/gehoord dat het in Noord Holland allemaal wel mee viel. Toch las ik later op de avond over verliezen en traag verloop in de regio Brabant/Belgie.  Maandag/dinsdag zijn ze niet meer weggebracht, het moet genoeg zijn, we gaan ze nu langzaam in het ritme brengen.

Maandagmiddag pakte ik mijn notieboek en dook mijn jonge duivenhok in. Bij het spenen geef ik mijn duiven ’n cijfer en die met een 8 en 8+ zijn in de gevarenzone en bij ’n 2e gelijke beoordeling is het ‘einde’ verhaal. Na vandaag heb ik weer 11 ringen voor hergebruik en zitten er nog 42 in het hok.

Dinsdag naar de dierenarts geweest, mijn laatste bezoekje dateert van september 2012.. Vanaf nu moeten de bezoekjes weer om de 14 dagen plaats vinden. Kwestie van de vinger aan de pols houden en kort op de bal spelen en eerlijk gezegd het was zinvol. Want 1 doffer brand schoon, 1 duivin brandschoon, 1 duivin ’n spoortje eigenlijk niet de moeite waard maar ook 1 doffer zwaar het geel. Bij het nemen van de keel uitstrijkjes zat op 1 wattenstokje wat bloed en dat was dus van die doffer met het ‘geel’. In de hand en op gezicht niets te zien, keel ook niet rood. Deze jaarling doffer is zelfs mijn favoriet. Even met de dierenarts Pedro even ’n lichtelijk gedachtewisseling over wat is er eerst, het geel of geïrriteerde slijmwegen ’n beetje de kip en ei verhaal. Het is klip en klaar er zit ’n ontsteking en hoe die is ontstaan, geen idee maar we gaan we niet afwachten. De patiënt ’n geelpil opgestoken en wat druppels pure allicine in de bek gedruppeld. Over 14 dagen gaat hij zeker weer mee naar Pedro voor controle. Over de rest natuurlijk dik tevreden want je moet ook geen beren op de weg zien die er niet zijn!

Verder gaan de jonge duiven alle dagen los, gelukkig komt de reiger af en toe over en gaan ze ‘geschrokken’ de lucht in. Mag ook wel want ze hebben ondertussen de hele tuin omgeploegd, vorig jaar deze tijd waren alle viooltjes al opgegeten maar die zijn door de koude omstandigheden dit jaar nog niet geplant. Trouwens best apart dat ze die bloemetjes zo lekker vinden en geen idee waarom! Paar jaar geleden aten ze alle vetplantjes, die op de tuintafel stonden op. Altijd beter dan van de taxus eten die in de tuin staat, dat kost wel duiven. Mijn goede vriend waar ik vorige week over schreef, heeft zijn jonge duiven weer fris en fruitig zitten en geen uitvallers! Bij ’n lichte colli uitbraak hoef je dus echt geen zwaar geschut in te zetten.

We gaan vanavond (vrijdag) inkorven!

Vrijdagavond gaat zeker niet ‘alles’ mee, de weeromstandigheden zijn niet echt ideaal en U mag best weten dat het bestuur donderdagmiddag gesproken heeft met de lossingscommissie. Gaan we zaterdag africhten, schuiven we door naar de zondag (verwachtingen zeker voor de middag beter), wat kunnen we verwachten aan hoeveelheid duiven bij deze weeromstandigheden. MOEILIJK maar ja, je maakt het nooit iedereen naar de zin maar voor mij telt primair de duiven! Nogmaals hebben we de kaarten en tabellen bestudeerd en voor de zaterdagmiddag moet het aan de kustlijn stukken beter (kunnen) worden. Droog met wel vrij dikke bewolking met later op vele plekken ‘n zonnetje en hopelijk zijn de ‘zichten’ goed en zo ja, dan kunnen we los. Voor zondagmiddag ziet het er iets beter uit, zeker wat betreft de temperatuur deze stijgt dik 6 graden maar ja we moesten wel beslissen, vrijdag of  zaterdag inkorven. Bij elke verandering/wijziging roep je de hel en verdoemenis over je af maar we hebben unaniem besloten vrijdag in te korven.      

Gelijk word je zelf ook gedwongen na te denken wat voor de  duiven de beste voorbereiding is. Ik heb besloten dat niet alle doffers meegaan, de thuisblijvers mogen zondag aan de bak! Doffers zijn in mijn optiek toch kwetsbaarder dan duivinnen zeker als we misschien wel moeten overstaan. Bij mij gaan alle duivinnen mee en wat jaarling doffers!

In de club maken we er ’n testvlucht van, klokken en ringen kunnen mooi gecontroleerd worden zodat we volgende week niet voor verrassingen komen te staan. De duiven die meegaan hebben nog ’n portie voer gehad, ik speel ze namelijk nooit op scherp want het vallen/ binnenkomen is nooit ’n echt probleem. Het is maar ’n oefenvluchtje er wachten ons nog 16 weken aaneengesloten oude duivenvluchten en met de wijsheid dat de punten op de laatste vluchten verdiend worden, gaan we rustig van start.

WEERBERICHT voor zaterdag, bewolkt, 10-12 graden en west- zuidwesten wind. Gezien de vooruitzichten zal het in de ochtend waarschijnlijk niets worden maar tegen de middag lopen de temperaturen wat op en is er weinig kans op neerslag en kan het zonnetje doorkomen. Wel belangrijk het zicht zal goed moeten wezen. We zullen het morgen weten……………………..  

Zaterdagavond ’n update van onze eerste africhting.

Tijdens het laatste overleg werd duidelijk dat na Grimbergen ook Strombeek geen optie is om te lossen! Er zijn al afdelingen die weten te melden dat de nieuwe losplaats Wolvertem zal gaan worden. Dit plaatsje ligt ten noorden en iets westelijker dan Grimbergen en het zou ’n grote parkeerplaats van de vervoerder van de Belgische duivenbond zijn t.w. de firma Lathouwer. Ook het voetbalveld wordt genoemd dus alom verwarring, hoe moeilijk is het nu om als N.P.O. een keertje helder te communiceren. De parkeerplaats lijkt mij niks mis mee, qua ligging, harde ondergrond en misschien ook nog wel faciliteiten voor de mannen op de wagen. De opbouw  zal dus kunnen worden; Meer-Duffel- Wolvertem-Nijvel-Arras/Chimay en we zijn het Belgenland uit! Hopelijk eerdaags het definitieve programma op de site! Dat is net zo makkelijk en het hoort ook zo. (Niet dat het mijn duiven ook maar iets uitmaakt, alle vliegen we 5 x Nijvel!)

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk