zaterdag 6 april 2013

Zaterdag 6 april


Zaterdag 6 april

De africhting voor vandaag is afgelast en daar is nu wel genoeg over geschreven en verteld zowel positief als negatief.

Op eigen hok met de paasdagen de duiven het ‘spelletje’ ’n beetje geleerd.  Op 3 kilometer los gelaten en bij de 2e keer zaten ze al in het hok toen ik thuis kwam. Gewoon een beetje conditioneren. 12 doffers zitten inmiddels op weduwschap, het andere hok met 12 weduwnaars is herkoppeld en vandaag zijn de eerste eieren gelegd. Wanneer de laatste gelegd heeft, trek ik ze uitelkaar en gaat ook dit ’hok’ op weduwschap.

Ondertussen zit het jonge duiven hok ‘vol’ en vliegen/ fladderen de oudste rond. Het koude weer heeft wel zijn tol geëist en hierdoor zijn er wel al ’n paar geëlimineerd  De komende weken blijft het mes scherp, al mogen ze gerust ’n paar dagen wat minder zitten, ze moeten wel de kans krijgen om de kinderziekten te overwinnen. Voorlopig om 12.00 uur volop voer, uurtje later nog ’n blik en om 18.00 uur nog ’n paar handjes. Ze moeten nog uit groeien en vooral de jongste duifjes moeten de kropjes vol hebben. Over ’n paar weken stap ik over op 1 voerbeurt om 12.00 uur en stop ik met die 2 extra voer momenten. Komende week er nog maar eens doorheen lopen want er zitten er te veel naar mijn zin.

Deze week sprak ik ’n goede vriend en diens duiven (jongen) zaten niet echt lekker. Wat te doen? Ze hebben gewoon wat last van die kinderziektes en zijn niet echt hongerig en graag. Niet te snel in paniek raken en naar medicijnen grijpen. Mijn remedie drinkpot vol en voerbak 2 dagen leeg houden. De duiven wel binnen houden! De meeste gieren dan weer van de honger! Langzaam en bedachtzaam weer beginnen met voeren en niet laten ‘overeten’. De zwakken vallen af, al begrijp ik dat er ook niet te veel moeten omvallen. Goed kijken/observeren en als het niet ander kan… dan pas ingrijpen. Met medicijnen ben je ook snel 3 tot 4 dagen bezig.

Steeds meer duiven liefhebbers willen toch gaan proberen hun duiven steeds minder medicijnen te geven. Met het ultieme doel sterke duiven met meer weerstand te fokken maar die moeten natuurlijk ook wel kop kunnen blijven vliegen. Prachtig mooi wanneer tophokken je bellen/mailen en je samen dit doel nastreeft. Deze week ook wat mailtjes uit Belgie maar ook kreeg ik ’n belletje uit Eindhoven, deze liefhebber van duiven en wat voor duiven (kijk maar eens op zijn site, pracht hok en bijzondere rasduiven) heeft ’n ander probleem. Zijn duiven hoeven niet te vliegen maar moeten veel natuurlijke weerstand hebben, sterk blijven om alleen maar voor nageslacht zorgen. Dit soort heeft vaak problemen met het uitkippen van de eieren. Kijk eens op zijn site en zie hoe geweldig deze duiven eruit zien maar je begrijpt ook het probleem!

 Dit is ’n fokker van speciale duiven. Website http://dsp.jouwweb.nl/

Donderdag met broer Peter bij Anton Ruitenberg op bezoek geweest. Peter had ’n bonnetje op de kop getikt en dus togen wij naar Zwolle. Nu wil het geval dat we enige maanden geleden ’n duivin aankochten die door Anton gekweekt is. Zwaar ingeteelde duivin naar de “Kleine Dirk”. ( kleinzoon x dochter “Kleine Dirk”) Mooi de gelegenheid om te vragen en te kijken hoe hij de duif beoordeelde. Geweldige gastvrije ontvangst en Anton pakte zijn boekje erbij en wist het nog precies. De moeder komt van “Kleine Dirk” x ’n dochter van “Branco” x “Showpiece” en helaas was deze duivin inmiddels overleden en de vader was ’n topkweker uit zijn “Wondere Dirk” x “Schroyens”. Na ’n uurtje lekker duivenmelken, had ik de euvele moed te vragen of we misschien die echte oude topkwekers mochten zien, Anton keek ons indringend aan en zei “dat doe ik zelden tot nooit” (en eerlijk gezegd begrijp ik dat, wanneer je zoveel bezoeker ontvangt!) Nou vooruit en Anton ging naar het hok en kwam met 2 duiven terug. 2 zonen uit “kleine Dirk”, geweldig om deze 2 oude rakkers in de hand te mogen houden. Vooral “Wondere Dirk” waar toch wel al wat sleet op zit, is ’n bijzondere duif met ‘n geweldige uitstraling. Waar we het aan verdienden weet ik niet maar Anton liet ook nog zijn beste kwekers uit de “bliksem” zien. Andere duiven, echte krachtpatsers. hierna kregen we de keuze uit ‘n 6 tal jonge duifjes. De afstammingskaarten lagen op tafel maar we gingen toch op ons gevoel af. Alle 6 door onze handen, 5 goed maar eentje bijzonder en wanneer je dan mag kiezen. Paar mooie uurtjes en ’n prachtig duifje, die het bij Peter mag laten zien en nu maar hopen dat……

Vandaag ga ik samen met broer Peter onze duiven verder voorbereiden, gewoon naar Haarlem en misschien zondag nog ’n keertje. Volgende week staat de donderdag nog in de planning en dan moeten ze er klaar voor zijn.

Op vrijdag kreeg ik ’n mailtje uit Zaandam m.b.t. de gelegenheid voor africhten. Trouwens op diverse plaatsen worden weer africhtingen georganiseerd. Zo kan men rond Den helder, de Egmonden, Zaandam, Beverwijk en misschien vergeet ik nog wel ’n plaats, duiven aanbieden. Bij sommige kost ’n duifje 0.50 cent voor het vervoer, bij de ander moet je ’n mand kopen. Zaterdag, zondag of door de week, ze rijden niet allemaal op de zelfde dag en bij sommige ben je nog welkom en andere zitten al vol. Ooit begonnen door de “Fondmannen” en nu…..kunnen ook programmaspelers hun duiven kwijt. Wat ik ervan vind? Uiteindelijk de doodsteek voor de africhtingen van de Afdeling. Willen we dit, is dit ‘fair’ naar alle liefhebbers. Het heeft zijn voordelen maar zeker ook dus nadelen. Het mailtje kwam mij echter wat wrang over,’ koud’ hebben wij de africhtingen afgelast en hiep de piep hoera, U kunt in Zaandam zondag inkorven. Maar ja, ‘de pot verwijt de ketel’, ik schrijf zelf ook hierboven dat ik samen met mijn broer, de duiven ’n stukje  zal gaan wegbrengen maar toch voelt dat anders.

Ik zie het al voor me, volgend jaar geen africhtingen meer, te kort interesse waardoor het economisch niet meer haalbaar is. Maar goed er is ’n alternatief “de karretjes”, goedkoper (nu nog) en het gaat altijd door. Woon je niet in de buurt, ja dan moet je ’n stukje rijden maar voor die criticasters die zo nodig 6 april wilden africhten….grijp je kans zondag 7 april.

Goed weekend!

Vooruit op verzoek,  de laatste keer. De weerberichten van Meteo Consult van 7 t/m 13 april.

Zondag 7 april, 13.00 uur zonnig, 9 graden en rond de middaguren draaiende winden. PAS OP!

Maandag 8 april, gehele dag licht bewolkt, 8 graden, oost N.O.

Dinsdag 9 april, half bewolkt, 10% regen kans, O. Z.O.

Woensdag 10 april, motregen, 10 graden, Zuid.

Donderdag 11 april, regen 90%, 10 graden, Z.W.

Vrijdag 12 april, half bewolkt, 10% regen, 11 graden,  W.Z.W.

Zaterdag 13 april, licht bewolkt, 10% regen, 12 graden, W.Z.W.   

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK