zondag 1 december 2013

kweekseizoen begonnen


Van start….

Deze week stond het koppelen van de kweekduiven in de planning, zelf moest ik eerst deze week even ’n griepaanval pareren maar vanaf dinsdag begon het gelukkig al te beteren en kon ik de rest van de week net dat beetje extra aandacht aan de duiven geven om te gaan koppelen.

Woensdag de broedhokken terug geplaatst in het kweekhok, de boel had ik dit jaar uit het hok gehaald dus moest het opnieuw geplaatst worden. Gelijk alles nog ’n keertje ontsmet, broedschotels nog even opnieuw onder water gedompeld, matjes, tabaksstelen in voorraad gehaald en tegen het einde van de dag was alles klaar. (dat ontsmetten doe ik met Virkon S en dit product zal ik ook in het seizoen gaan gebruiken. Wat dacht je van de manden en of je hokken er mee te vernevelen. (BonyFarma heeft het in zijn assortiment en in Noord-Holland is het ook bij Ruud Vermaat verkrijgbaar)

Ik zag op PIPA dat Harm Vredeveld zijn vliegploeg te koop aanbood en dat trok mijn aandacht. Harm kocht in 2004 jonge duiven bij Martin van Zon en niet zo maar ’n paar, neen ik geloof ’n hele ronde. Ging er mee spelen en was er meer dan goed mee. Op internet kon ik nu de afstammingen en  koppelingen bekijken maar ook de beoordeling.( pipa beoordeling) Op ’n enkele uitzondering na, allemaal duiven met ’n korte broek, lange smalle slagpennen, dikke zachte pluim en sterke onderbouw. Martin en Harm hebben ongetwijfeld de zelfde visie op dagfond duiven en je ziet dat ze geen concessies doen. Nu bestaat mijn hok duiven hoofdzakelijk uit duiven van Steef Duijn en van Martin van Zon en dat heeft al ’n paar keer bijzonder goed ‘gepakt’.
De '26' een duivin uit 'n koppeling van Martin van Zon en Steef Duijn. Wint 7 eerste prijzen in de club en in het Rayon tegen gemiddeld 2000 duiven o.a. 1e-2e-2e-2e-4e-6e -12e



Daarnaast zit er ’n doffer van Gilles de Nooijer, die we liefkozend ‘bonte Gilles’ noemen en daar hebben we toch ook al diverse goed presterende duiven uit gekweekt ( met diverse duivinnen), verder ’n bejaarde duivin van ons ‘oude’ soort en die scoort ook nog steeds elk jaar, verder een zwaar inteelt product van Eijerkamp en ook ’n zwaar ingeteelde duivin naar ‘kleine Dirk’. De hoofdmoot blijven de duiven van Steef en Martin, we zijn er al jaren goed mee en het valt niet mee om duiven op de kop te tikken met die zelfde bouw en die goed presteren op de dagfondvluchten. Ik ben er dit jaar wel ’n paar tegen gekomen,  goed gebouwde  met super prestaties maar dat is nog niet op de kop ‘tikken’. We gaan proberen er zelf maar eentje te kweken. Ben trouwens nieuwsgierig naar de nieuwe dvd van Martin, deze gaat over beoordelen en selecteren.  Een andere ‘grootmacht’ Willem de Bruijn gaat in “De Duif” komende weken uit de doeken doen, welke weg hij bewandelde om tot succes te komen.  Lijkt mij leerzaam want dat er verschillen zullen zijn tussen die 2 staat voor mij vast. Ik kijk er naar uit………..

Donderdag  dan eindelijk de dvd van Martin bekeken, selectie & koppelen. Ik kom al jaren bij Martin en heb al zoveel duiven in mijn handen gedrukt gekregen, dat het dagfond type ondertussen op mijn harde schijf geprogrammeerd  staat. Martin legt het helder en duidelijk uit met steeds de nadruk “voor duiven die het dagfond programma met succes moeten vliegen” voor het korte werk is het aangeboren G.P.S systeem het aller belangrijkste  en mogen duiven in hun bouw wat “foutjes “ hebben.  Lees je nu in de Duif het artikel van Willem de Bruijn….lijkt simpel en makkelijk maar dat zal in de praktijk  voor de gewone man toch zwaar tegenvallen. Selectie blijft dan het sleutelwoord wat je ook wilt spelen en de hoogte van de lat bepaal je zelf. In de praktijk blijkt dat ’n kleine liefhebber met pak weg 8 broedhokken veel en veel scherper selecteert, bij 20 plekken word je alweer wat gemakkelijker. Heb je 60 bakken en je lat ligt mega hoog en je krijgt ze vol, ja dan is het slecht kersen eten met zo’n tegenstander.  Laten we eerlijk zijn, dat lukt Willem de Bruijn en Bas Verkerk en dat is helemaal hun eigen verdienste. Het is ook niet verwonderlijk dat mensen met hun duiven regelmatig slagen want uit duiven waar kopspelen genetisch verankerd zit, moet je ook weer goede duiven uit kunnen kweken.   Voor het spel dat alle drie de mannen spelen zullen ze goed gebouwde duiven hebben en dan moet je niet schermen met ’n verdwaalde ‘uitzondering’. Neen koester die duif en blijf er vooral meespelen en mocht je er mee kweken en je handhaaft je selectie norm, dan ben je er vaak toch niet goed mee.  De waarheid tussen deze mannen ligt dichterbij dan we denken. Zelf kweek ik alleen maar uit duiven van het goede dagfond type en mocht er ’n jong geboren worden waar je met 6 weken een brommer in kan parkeren is het snel gedaan. Twijfelgevalletjes mogen nog 3 weken ouder worden en nog laten zien dat ze ‘beteren’.   De overige mogen blijven zitten en blijf ik van af, ze moeten alleen maar gezond blijven. Mijn ervaring is dat ’n jonge duif van pak weg 6 weken die al ’n prima slot en ’n goed rug heeft, deze eigenschappen ook nog na 6 maanden heeft. Hoe strenger je selectie des te beter je prestaties op langere termijn is mijn ervaring.

Donderdagmiddag kwam broer Peter nog even langs en samen hebben we de kweekdoffers  hun broedbak  gegeven, kunnen ze alvast ’n dagje acclimatiseren. Hierna doken we met potlood en papier de duivinnen ren in en bespraken en noteerde wat mogelijkheden.  Morgen met Steef eens bekijken of onze gedachten in zijn ogen levensvatbaar zijn…………………..

Vrijdagmiddag de kweekduiven gezet en dat ging fantastisch, ze waren er aan toe en dat klinkt best gek zo in de winter. Steef kon zich vinden in onze ‘voorstellen’ en nu maar afwachten of we een kampioentje kunnen kweken!

Vrijdagavond vergadering van de club, eigenlijk te vroeg omdat de voorstellen van de afdeling nog niet binnen zijn maar er is altijd wel iets om over te praten uit te leggen of te verhelderen.  Laat ik het daar maar bijhouden.  

Zaterdag ’n dagje Den Helder.

Het is alweer enige tijd geleden dat ik gevraagd ben om daar de duiven voor de T.T  te komen keuren. Samen met broer Peter om 9.00 uur vertrokken en om 10.00 uur trokken we de deur van het clubgebouw al open. Lekker rustig op de weg en de tomtom brengt je keurig op de plaats van bestemming. 

Wat ’n mooie ruimte/kantine en in de  kelder het inkorf gedeelte!   We werden hartelijk ontvangen met koffie en gebak.  Al snel gingen we de kelder in waar 96 duiven klaar stonden om gekeurd te worden. Eerst 24 jonge duivinnen, vervolgens 24 jonge doffers dan de oude duivinnen en als laatste 24 oude doffers. Prima duiven maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om de schoonste en daar zaten er wel ’n paar van. Peter en ik zijn er van overtuigd dat de schoonste duiven daar ook als sportduif waarschijnlijk tot de beste behoren.  Gelukkig kwamen we geen echte showhomers tegen maar sportduiven en dat ze in Den Helder veel met duivinnen spelen ( en hard) zag je ook wel aan de kwaliteit. Met ’n kleine 2 uur zat de klus er op en ben je nieuwsgierig van wie de duiven zijn, je ziet mensen glimlachen, grapjes maken en laat ik maar zeggen, we waren tevreden.

Mooiste jonge duivin van de Wal, mooiste jonge doffer Laurens Hoffman ( eind van de middag werd mij verteld hij komt van Steef Duijn!) mooiste oude duivin Laurens Hoffman, mooiste oude doffer Ad van Kesteren ( Ad vertelde mij, hij komt van de gebroeders Apeldoorn) 
Ook in Den Helder, laat de jeugd vol trots zijn diploma zien.
 

Nu hadden we met Laurens Hoffman afgesproken wanneer we in Den Helder zouden zijn, we misschien ook even in zijn hokken mochten kijken. Gelijktijdig konden we dan ook 2 duifjes bekijken die Laurens van de zomer bij mij ophaalde.  Ze waren door de selectie van Laurens  gekomen en konden ook onze goedkeuring  krijgen. We hadden het voorrecht heel wat duiven in onze handen te krijgen en ja dan snap je dat deze man daar de kampioen is. Wat ’n kwaliteit op ’n nog door allerlei rottige gebeurtenissen, relatief jong hok. Nog even de duifjes bekeken die verkocht werden op G.P.S. daar krijgen de kopers plezier van!

Hierna snel terug voor de prijsuitreiking, praatje maken, handjes schudden met bekende ,   lekker Chinezen en als dank, bloemen, wijn en vis.  We  werden er verlegen van!  Ik heb er van genoten, ook langs deze kant nogmaals bedankt en succes in 2014.

Vernieuwde Duivensite Afdeling 6 nog steeds niet ONLINE!  Er zijn problemen? Ik snap er geen zak van, zo moeilijk kan het toch niet wezen?

Op de valreep het nieuwe voorstel vliegprogramma 2014 van de Afdeling!


Ik schreef enige maanden geleden "het roer moet om" en ik kan mij persoonlijk bijna vinden in onderstaand voorstel. Het 2e instapmoment voor de jonge/oude duiven prima bedacht. Complimenten en nu maar weer niet hopen dat er........neen, positief denken, maar 'n beetje minder?
Je moet natuurlijk niet alles willen spelen…….zo  wil  ik na wat langer bestuderen van het voorstel concluderen

16 oude duivenvluchten prima en 8 jonge duiven vluchten ook goed maar op deze vluchten MAG je ook oude meegeven en dat moet bij iedereen wel even binnenkomen.  Dus a.u.b. geen generale titel, ook geen vitesse of midfond vluchten samen voegen in ’n super of totaal kampioenschap, laat het allemaal individuele kampioenschappen blijven. Haal de druk weg dat je eraan mee zou MOETEN doen. (een goed lezer weet dat je niets moet) Blijft de vraag creëren we geen overkill?  Vervoeren en lossen zal het probleem niet worden maar je moet het wel kunnen handelen in de inkorfruimtes. ( krijg je de manden wel vol, oud/jong, doffers/duivinnen)  Zal door de overkill er wel genoeg oude duiven komen?  Devalueren we geen kampioenschappen door minimale deelname of hangen we er dan maar niets aan vast?  Hoeveel extra werk komt er  voor de verenigingen functionarissen, die over de automatisering gaan en al die bestanden moeten insturen, de penningmeesters die 42 facturen ( exclusief 4 verzamel facturen africhting, 6 marathonvluchten en nog al die flutfacturen van de fondclub) moeten uitdraaien. Toch ben ik zelf positief, kan mijn keuze maken en ben absoluut niet van plan aan alle mogelijkheden mee te doen.

Er zal genoeg geschoten worden op dit voorstel maar in deze tijd dat men schreeuwt over economische crisis, het allemaal zo duur is geworden, te veel vluchten, lang seizoen….ik zou zeggen, beetje afpellen.


 





 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten