zaterdag 7 december 2013

De kweek.............



Vrijdag 06/12 ze zitten allemaal los.
De kweekduiven zitten nu zo’n 8 dagen bij elkaar, gelukkig geen vechtpartijen gehad en alles zit al los. Ik ben voorzichtig want duiven die elkaar te grazen nemen vind ik helemaal niets.  Tegen de avond sluit ik ze allemaal weer op om ze vervolgens in de ochtend gefaseerd weer los te laten. Kost tijd maar het geeft rust op het hok en hierdoor veelal  bevruchte eieren van de juiste partner.  Vanaf het bij elkaar zetten voelde het gelijk goed, ze waren er aan toe en dat eind november.
 

Zoals elk jaar verwacht ik pas de eieren na zo’n 12 dagen, logisch ze zitten in rennen en dat is toch vaak redelijk fris zeker in deze tijd van het jaar, daarnaast worden en zijn ze nimmer belicht. Dan duurt het gewoon even langer ( het 1e eitje)maar als je dit weet, hoef je daar ook geen zorgen over te maken. Het gaat tot nu toe allemaal zijn gangetje, zoals ik dat graag zie. Ze krijgen voer in hun potjes 50% relax en 50% energie, wat P40 korrels, eiwitvoer, kleinzaad en veel roodsteen/grit .  Aangemaakt met o.a. allicine (3 dagen) en omega 3 olie. Tegen de avond maak ik de potjes leeg en de volgende dag krijgen ze weer ’n handje van dit gemengde voer. Dit staat de gehele dag ter beschikking en dit blijft zo tot dat de eieren uitkomen. Ze vetten absoluut niet aan en krijgen genoeg bouw/voedingstoffen binnen en daar gaat het uiteindelijk om.
Bonte Gilles x Schoon blauw 42 ( 1e NPO Bourges 2010)

Zoon 02 Steef x de 26 duivin

Zwarte 71 x Flodder 61
 

De vliegduiven maken het ook goed en de laatste pennen zijn er nu uit, 3 wat latere zomerjongen die nog wel op de natour zijn mee geweest zullen wel op ’n paar oude pennen blijven staan. Het zijn duivinnen en deze zal ik als ‘non’ gaan inzetten of blijven lekker thuis voor de weduwnaars. Het zijn 3 duifjes waar ik wel vertrouwen in heb en ze zitten me zeker niet in de weg. De vliegduiven krijgen het zelfde voer maar dan wel afgepast en naar gelang de weeromstandigheden  krijgen ze ietsje meer of minder, ze moeten wanneer mogelijk alle dagen wel ’n uurtje naar buiten en mede hierdoor blijven ze prima op gewicht.

De komende weken zal er wel genoeg gepraat worden over het vliegprogramma, zelf heb ik er eigenlijk wel genoeg over geschreven, we horen en zien het wel. Op mijn site kreeg ik nog ’n reactie over het voorgestelde programma, eigenlijk ’n aanbeveling om nu ook de westelijke vlieglijn aan te houden, zelf zou ik nog toevoegen “laat anders rayon A &B lekker samen concoursen tot de Franse grens met westelijke lossingplaatsen”! Maar ja het zijn ‘oude’ discussies en gemiste kansen en gaat niet meer gebeuren.

Quote van ’n voor mij onbekende afzender.

<Mooie ontwikkelingen wat betreft het voorstel vliegprogramma 2014!
Nu nog zoveel mogelijk de westenlijn aanhouden. Gezien de huidige ontwikkelingen omtrent de luchthavens (Parijs & Brussel) niet geheel onlogisch.
Er zijn mijn in ziens genoeg alternatieven m.b.t. de westenlijn in België. O.a. Aalst & Menen. Daarna de lijn doorzetten in Frankrijk naar Arras, Peronne & Breuill le Vert. >

Zaterdag 14 december wordt onze jaarlijkse tentoonstelling in Heemskerk gehouden. Mooie gelegenheid elkaar te spreken en te kijken wie dit jaar de mooiste duiven heeft en met de schoonste naar huis gaat. Onze huis fotograaf Jan Breed heeft de Asduiven van de club weer op de foto gezet en hopelijk zijn deze duiven ook op de tentoonstelling te bewonderen. Broer Peter gaat dit jaar proberen de familie naam hoog proberen te houden met ‘n 4 tal duiven en zal tevens zijn prestatie duiven neerzetten. De foto's zijn in de maak en zal ik zo snel mogelijk plaatsen.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten