zaterdag 23 januari 2016

Alles op eieren............


Week 3 #nieuwsvanachterdeduinen#

Deze week zijn mijn kweekduiven voor de tweede en de vliegduiven voor de eerste keer op eieren gekomen. De kweekduiven lagen  8/9 dagen na het verleggen van de eerste ronde alweer nieuwe eitjes, bij de vliegduiven duurde het gemiddeld ruim 3 dagen langer, ook prima. Deze zijn niet bijgelicht moesten wennen aan ’n ander hok en aan elkaar maar uiteindelijk kwamen ook zij gestaag op eieren. Er breekt vanaf nu een relatief rustige tijd aan want nu alles op eitjes zit, heb ik geen extra geloop meer naar de hokken om de broedbakken open en dicht te zetten en de boel te checken, vanaf nu gewoon 2 x daags een schraper door het hok en voeren. Bij redelijk weer kunnen ze los en zullen de jaarlingen moeten leren het juiste hok binnen te vallen. De ene dag de doffers de andere dag de duivinnen, voordeel, op nest worden mijn duiven toch iets ‘korter’ gehouden dus naast de nestdrang zal ook een beetje ‘honger’ ze hopelijk rap doen beseffen op welk hok ze moeten binnenvallen. Je staat er van te kijken hoe standvastig een duif soms kan zijn, om keer op keer op het oude hok binnen te willen lopen, terwijl andere gelijk het ‘juiste’ hok binnen vallen. Slim, eigenwijs, dom, ik zou het niet weten, het irriteert mij wanneer een duif niet doet wat ik wil, maar dat zal die duif een zorg zijn. Broer Peter kwam in oktober nog een duivinnetje te kort, zelf heb ik genoeg duivinnen en gaf er één mee waar ik net niet genoeg vertrouwen in had (qua bouw). Niet veel later wist Peter mij te vertellen, ‘ik denk toch dat je je vergist, het is een mooi duifje geworden’. Ik zeg nog, je hebt er toch niets aan, behalve dan als weduwduivin. Duifje zit gekoppeld, heeft 2 ondergelegde jonkies van de kwekers en donderdag belt Peter ‘ik geef de duiven een bad en vergeet die duivin van jou, dus ze vliegt rond maar kom haar vanmiddag wel even bij je ophalen. Duifje nooit gezien en in ene keer over gewend, slim of dom? Ik weet het niet, voordeel hij kan er wel mee gaan spelen en dan weten we het zeker.
 
Stamdoffer '44' uit de '02' Steef Duijn  x '26' echte kopvliegster! Vlak voordat ze de 2e keer op eitjes kwam.
 

Verder is er weinig nieuws te melden of het moet uit Belgie zijn, daar blijft men ageren op en over de dopinglijst, de werkwijze, het moeten ondertekenen/conformeren van de voorwaarden die staan op de hoklijsten (strafmaat en hoogte boete) en de in mijn ogen volstrekt onzinnige uitspraken/veroordelingen.  Dit nieuws is prima te volgen op de website www.komkom.be

Het vliegseizoen staat voor de deur maar menig duifje wordt nog steeds verhandeld en vooral die met een indrukwekkende pedigree, (al zijn het nog duifjes met bij wijze van spreken de nestharen op de kop) gaan voor indrukwekkende bedragen naar nieuwe eigenaren. Blijft Big Business!

Bij ons in de club, rayon en afdeling staan toch wel wat veranderingen op stapel, het vliegprogramma, alsmede lossingsvolgorde is al enige tijd bekent, de duiventrailers zullen voor de start van de eerste vlucht wel weer optimaal operationeel zijn maar nog net op de valreep van deze week, kwam de uitnodiging met agendapunten voor de afdelingsvergadering binnen, 2 punten vielen mij in het bijzonder op; allereerst zijn de hoeveelheid kampioenen aangepast, prima minder leden dan ook minder kampioenen, in de afdeling werkten we nog met een gecombineerd kampioenschap, (on en aangewezen werden bij elkaar geteld). Dit jaar is dit kampioenschap ontvlecht en krijgen we aparte kampioenschappen on en aangewezen. Zelf ben ik hier een voorstander van.  Bij elke discipline krijgen we één aftrekvlucht en bij de jonge duiven zelfs 2. Persoonlijk vind ik dit prima maar dan hoop ik dat ze het ook op rayon en verenigingsniveau zullen toe/aanpassen. (anders krijg je wel een grote verscheidenheid van kampioenen en kampioenschappen)

Goed programma met ’n doordacht jonge duivenprogramma waar we hopelijk profijt van hebben en kampioenschappen aangepast aan deze tijd met aftrekvluchten. Het enige waar ik voorzichtig mee ben en waar we nog te kort informatie over hebben en dus ook de consequenties nog niet van kunnen overzien is de ‘eventuele samenwerking’ met afdeling 12.

Geografisch gezien passen we niet bij elkaar, hooguit de clubs die onze afdeling niet veel langer maken zouden een welkome en eenvoudige aanvulling kunnen zijn. (Toevoegen aan rayon B. Manden hebben we nog genoeg want er moeten er nog honderden onder het stof staan). Een vervoerstichting is een interessante optie maar vereist uitleg en deskundigheid. We zullen het wel horen, onze bestuurders zitten in ieder geval niet stil. Ben benieuwd hoe het een en ander zich de komende tijd ontwikkeld, veel gegevens ontbreken nog en wie weet is al dit geschrijf wel prematuur en gebeurt er helemaal niets.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel