zondag 10 januari 2016

De eerste week zit er op....................


Week 1  #nieuwsvanachterdeduinen#

De eerste week zit er alweer op, het begon met code oranje& rood voor de noordelijke provincies en ook het fenomeen Dansende Lijnen deed zijn intrede en de week eindigde zondag met de “nieuwjaarsreceptie” van onze club. Mooie gelegenheid elkaar te spreken en uiteraard het beste te wensen, maar ook om de nieuwkomers te verwelkomen. Dit jaar zijn er opnieuw een paar sterke spelers onze geledingen komen versterken, prachtig mooi, nog meer strijd op clubniveau. In het rayon strijden we al jaren tegen elkaar maar het geeft altijd een extra prikkel wanneer je elkaar straks elke week tegen het lijf loopt en een beetje kan opjutten en motiveren.
 

Ik kan mij niet van het idee onttrekken dat het bij de meeste liefhebbers allemaal van een leiendakje verloopt, je hoort in het algemeen dat de duiven er super uitzien en men dik tevreden is.  Ik zie boven Heemskerk groepjes duiven vliegen en dat lijkt en ziet er uit als keihard trainen en dat duidt op prima gezondheid. Nu hoor je wel verhalen van “winterforme” en dat je dat misschien beter niet kunt hebben maar daar geloof ik weer niet in. Waar ik wel in geloof; dat je de duiven in deze periode niet zo moet verwennen en gerust een beetje schraal mag houden, vliegen en trainen ze dan toch als ‘gekken’ dan vind ik het prima. Ik geloof dat een duif in de winterperiode (maar wat is tegenwoordig nog winter) best een beetje mag afzien zodat  alle organen weer op scherp worden gezet, kijk maar eens naar de natuur, al weten de vogeltjes zich heden ten dagen natuurlijk ook geen raad met die enorme voorraad ’winter’ voer en vindt er dus (helaas) geen enkele natuurlijke selectie plaats. (de zwakkere vallen om)  Het mag van mij gerust nog een maandje gaan vriezen, goed voor mens en dier!

Inmiddels zijn de eieren van de kweekduiven ondergelegd bij de vliegers van broer Peter en zijn de vliegduiven gekoppeld. Aangezien ik wat extra duivinnen  heb en de jaarlingen nog aan het hok moeten wennen of te wel bak/ hok vast moeten worden, krijgen die voorkeur boven een aantal wat oudere duivinnen om gekoppeld te worden. Deze wat oudere duivinnen worden nadat de jonge duiven afgezet zijn, op hun oude partner gekoppeld maar voor slechts een paar dagen. Op deze wijze is alles gekoppeld geweest en moeten ze het hok en partner prima weten te vinden.  Voorgaande jaren had ik ook wat duivinnen over de hand maar koppelde ze niet en vlogen ze als “non” Elk jaar zat daar wel een verrassing tussen maar het binnenvallen op het goede hok werd juist bij die betere een langdurige kwestie en was niet naar mijn zin dus gaan we het dit jaar anders doen.

Afgelopen week  samen met Steef Duijn bij Theo Zwanenburg op bezoek geweest. Theo legt zich al enige jaren toe op het kweken want hij woont midden in een roofvogelgebied en heeft dus noodgedwongen het vliegen met de duiven vaarwel gezegd.  De jonge duiven worden uitgetest door Ron Kuilman ( Ron werd in 2015 dagfond kampioen in Rayon B!) Vorig jaar kwamen er ‘n 10 tal jongen ook mijn kant op en deze ga ik dit jaar verder uittesten, 5 zijn er over gebleven na de nalijn vluchten en selectie, het zijn geweldige duiven in de hand. Dit seizoen zal de mand bepalen wat ze waard zijn!

Theo heeft in het verleden geïnvesteerd in duiven o.a. van Dick Marijnissen, geweldige duiven, echte allrounders, geweldige vleugels, karakteristieke ‘de klak’ koppen, goede bouw. Daarnaast nogal wat nazaten uit de ‘Chinees’, die in mijn optiek wat meer inhoud hebben. De Chinees wordt 12 jaar oud, geen spoortje verval en alle eitjes vorig jaar nog goed. Ook nog wat duiven van Stefan van Breemen uit zijn oude lijnen en die kunnen echt wel een stukje verder. (daarnaast zitten er 2 duiven van Dave van Zon en ’n enkeling van Steef en mij om voor wat bloedverversing en afstand te zorgen)  Kortom een geweldig hok duiven en aan ons de schone taak de wat ‘mindere’ er uit te halen en dat gaat dan puur op exterieur. Tuurlijk is het eerder een bevestiging geven van wat Theo zelf ook al in gedachten had. Theo heeft ruimte voor 28 koppels en na afloop bleek dat we nog niet scherp genoeg waren geweest.  Wat een rijkdom wanneer je zo’n hok duiven  bezit.  De jonge duiven zouden het ( bij Ron) eigenlijk al gelijk moeten laten zien maar dan moet je wel over voldoende tijd beschikken om ze te spelen en tot nu toe worden ze vaak alleen op geleerd en op de nalijn gespeeld en kunnen ze het pas echt laten zien als jaarling. Voor een kweekhok niet echt het meest ideale scenario maar je moet het maar nemen hoe het komt en laat ik eerlijk wezen, Ron won wel het dagfond kampioenschap!  Theo en Ron succes met de kweek en ik ga mijn best doen je ‘n keer voor te zitten met ’n duifje van jullie hok.
Theo Zwanenburg(2015)
 

Ook best opmerkelijk en voor een dierenarts ‘out of de box denken’ is het artikel van dierenarts Boskamp. Het past wel in mijn straatje wanneer ook de natuurlijke begeleiding wordt toegepast en dan mag je niet vertellen of het werkt en waar tegen, laat staan dat je zegt dat het geneest. De farmaceutische maffia zorgt wel dat je bij de ‘geringste onvoorzichtigheid’ een forse boete tegemoet kan zien!  

De bestuurders van de afdeling hebben het maar druk om nog  de nodige zaken te regelen ( en dat allemaal in je vrije tijd) binnenkort zullen we wel vernemen hoe ze het functioneren van de deuren van de trailers gaan verbeteren alsmede wat de oriënterende gesprekken met de Kuststrook hebben opgeleverd.  De kascontrolecommissie is (gelukkig) weer op sterkte en wacht de schone taak het financiële reilen en zeilen te controleren en te beoordelen. Ik heb begrepen dat voor de commissie ‘herindelingen Rayons 2017’ genoeg animo is en zij zullen binnenkort wel van start gaan. Er moet nogal wat gebeuren voordat wij kunnen gaan vliegen en daar denken we echt weleens te gemakkelijk over. Over een kleine 11 weken is het alweer zover.

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After