zaterdag 2 januari 2016

De beste wensen.............


De beste wensen voor 2016………………………

De beste wensen, en laten we hopen en er aan werken dat de wereld er een beetje beter uit gaat zien en we vreedzaam en zonder angst, bij en naast elkaar kunnen leven.
Voor je duiven kun je veel wensen maar is het vooral ‘doen’ en over het doen probeer ik ook dit jaar opnieuw elke week ’n berichtje te plaatsen. Hoe is de voorbereiding op de vlucht, hoeveel gaan ermee, wat zijn de verwachtingen, wat zijn de omstandigheden, hoe zijn de lossingen maar ook de resultaten in mijn club. Wie is de winnaar, hoe heb ik zelf gepresteerd en last but not least wanneer er nieuwtjes in duivenland zijn, zal ik deze ook zeker vermelden.
Ik heb er weer zin in, heb plannen genoeg en ga er in 2016 ‘volle’ bak in. Daarnaast maak ik in 2016 opnieuw deel uit van het lossingsteam van onze afdeling en zullen we met z’n drieen ons weer volledig inzetten om de duiven onder de meest gunstige omstandigheden te lossen. Je kunt nog wel 10 prachtige volzinnen neerzetten en citeren uit lossingsprotocollen maar uiteindelijk willen we maar één ding; onze duiven weer veilig en netjes thuis krijgen en het liefst onder omstandigheden dat we allemaal gelijke kansen hebben. Die vluchten zullen er zonder twijfel tussen zitten maar in de meeste gevallen zal de wind bepalen waar men de meeste kans heeft om vroeg te pakken. Ondanks alle informatie waar we uit kunnen putten worden we helaas toch wel eens op het verkeerde spoor gezet want één ding is wel duidelijk geworden de laatste jaren, het weer is wel aan het veranderen waardoor we soms tegen niet voorziene barrières aanlopen en dit kun je ook lezen als dat ‘de duiven tegen niet zichtbare barrières aanvliegen’. Het blijft een uitdaging het keer op keer tot een goed einde te brengen. Hopelijk zitten de omstandigheden het ons in 2016 op de zaterdagen mee want dat scheelt, tijd, zitvlees en de nodige ergernis.
Rayon F heeft gevraagd of ik wil komen uitleggen, wie wat en hoe wij het doen. Gewoon een keertje komen vertellen wat er allemaal voor komt kijken voordat de duiven gelost kunnen worden. Ik heb de uitnodiging dan ook aanvaard, ik ben er van overtuigd dat menigeen geen idee heeft wat er allemaal aan voorafgaat om de duiven ‘verantwoord’ te lossen. Hoe meer men geïnformeerd is, hoe beter.
De duiven maken het goed, de kweekduiven mogen nog een weekje op de eieren blijven broeden, alvorens de eieren worden overgelegd bij de vliegers van broer Peter. De vliegduiven blijven nog zeker een weekje op celibaat en ga ik nu voorbereiden op het koppelen. Dit jaar zal ik ook de nodige jongen uit de ‘vliegers’ kweken maar wil die koppels niet lukraak bij elkaar zetten, gelukkig heb ik nog even de tijd om wat ‘samenstellingen’ te bedenken.

Op de valreep van oud op nieuw kregen de laatste versie van het vliegprogramma binnen, lijkt mij prima. Nu kijk ik zelf voornamelijk naar het dagfond programma en dat betekent voor mijn duiven 550/625/625/625/660/725kilometer, mogelijkheden genoeg met het programma om ze goed voor te bereiden op deze vluchten en ze tussendoor aan de ‘gang’ te houden. De mannen van het korte werk kunnen 6x op de vitesse en 6x op de midfond hun geluk beproeven hier niet veel nieuws onder de zon. Bij het jonge duiven programma zien we de grootste wijzigingen waaronder o.a. het eerder beginnen. Ook 3 x een instapmoment (Minderhout, voor mij ’n kleine 120 kilometer), de 6e vlucht zitten we pas op Asse Zelik, voor mij 180 kilometer. Kansen genoeg voor de duiven die om wat voor reden dan ook een vlucht(en) hebben moeten missen, opnieuw in te passen.  Gezonde duiven kunnen sprongetjes van 60 kilometer gemakkelijk maken en ze moeten na Asse Zelik naar Peronne en dat is voor mij ruim 120 kilometer maar mits gezond moet dat geen probleem zijn. Hierna dus 2 Midfond vluchten met als toetje Nationaal Sens. Bij elkaar 9 vluchten ( waarvan de eerste 8 tellen voor de kampioenschappen). De keuze van meer korte vluchten met extra instapmomenten, gaat ten koste van de mogelijkheid van meer vluchten met afstand. Toch kan ik de keuze wel billijken, want met het nieuwe programma kan je meer duiven verwachten.  Ook de extra mogelijkheden die worden aangeboden om te kunnen africhten, juich ik van harte toe. Hopelijk is er genoeg animo en zitten de omstandigheden ons in die periode mee want wat zal het mooi zijn als we de teleurgang een halt kunnen toe roepen.

Zondag 10 januari van 14.00 tot 16.00 uur de nieuwsjaarreceptie van P.V. Heemskerk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK