zaterdag 26 maart 2016

Fijne paasdagen


Week 13 #nieuwsvanachterdeduinen#

We werden dinsdagmorgen wederom opgeschrikt door het vreselijke nieuws over de vernietigende bomaanslagen, na Frankrijk, Turkije, nu België in Brussel met helaas weer veel dodelijke, onschuldige slachtoffers. Donderdag kwam dan ook nog het nieuws dat Johan Cruijff was overleden, de beste voetballer die Nederland ooit heeft gekend maar ook na zijn voetbal carrière heeft hij zich op zijn unieke wijze verdienstelijk gemaakt voor het voetbal, sportwereld en Nederland.
Op mijn Blog wil ik het liefst alleen maar schrijven over mijn hobby ‘postduiven’ maar soms ontkom je er niet aan om ook aandacht te schenken aan veel belangrijkere gebeurtenissen dan duivensport. Stof genoeg om na te denken en tot bezinning te komen met de paasdagen.
De duiven;
Het was me ’n druk weekje, broer Peter vertrok naar het zonnige zuiden om de ‘tank’ weer even op te laden dus kreeg ik er een paar duiven/hokken bij om te verzorgen. Nu gaat dat prima maar je moet het wel een beetje plannen want anders ben je de gehele dag heen en weer aan het rijden, nu was uitgerekend mijn vrouw ook nog ’n weekje met ‘n dochterlief op pad waardoor ik wel grotendeels mijn eigen agenda kon bepalen.
Bij mijn broer 2 x daags de duiven verzorgen en om de dag één hok los, bij mezelf gaan ze zoveel mogelijk 2 x daags los, daarnaast de huishoudelijke klusjes, de sportschool bezoeken, fietsen en oppassen op de kleinzoon, kortom ik kwam tijd te kort. Toch maakte ik de vrijdag vrij om op bezoek te gaan naar een Limburgse kampioen. Op dit hok zitten veel duiven die kopprijzen, 1e prijzen  winnen op de dagfond, sterker er zit een waar kweekfenomeen “De Argenton” maar er zitten meerdere fantastische verervers. Enige maanden terug zocht ik contact met Jos Goessen (http://www.pipa.be/nl/newsandarticles/reports/jos-goessen-gronsveld-nl-blikt-terug-op-fantastisch-seizoen-en-mooie)  en zo is het gekomen dat ik vrijdag afreisde naar het schone Limburg om zijn duiven te mogen bezichtigen en mij te oriënteren. Super duiven bij een sympathieke gedreven liefhebber, alleen het beste telt en men gaat daar altijd voor de overwinning, het moge duidelijk zijn dat dit mij zeer aanspreekt, daarom verhuizen er in de loop van het jaar wat duiven naar Heemskerk en heb ik er al één mee gekregen.  Ik kan echt genieten van zulke duiven, de entourage, de gedrevenheid.  Geen massa duiven, kwaliteit boven kwantiteit.
Bijschrift toevoegen
 

De duiven maken het prima, mooi glad, blanke lijven, krijtwitte koppen en meer hoeft nog niet. Straks moeten ze nog wat strakker, compacter worden, vettige pluim krijgen en wanneer ze los gaan, door de lucht klieven. Voorlopig ben ik tevreden.
De jonge duiven gaan alle dagen naar buiten voor een aantal uurtjes en slenteren wat op en rond het hok. Zolang ze niet op de vleugels gaan, kan je ze ook niet kwijtraken en kunnen ze zich prima oriënteren waar en wat hun woonplek is. Ze luisteren prima, toch heeft dat slenteren ook een nadeel. Ze ‘grazen’ de nodige tijd op het gazon en in de perkjes en pikken van alles op, ook de taxus vinden ze interessant en dat vind ik nu net wat minder want elk jaar loopt er wel een te kotsen of gaat het loodje leggen. Zo ook donderdag, niets aan te doen maar het wordt tijd om het voer wat minder zwaar te maken en desnoods een balletje de lucht in te gooien, zodat ze gaan vliegen….Gaan we vanaf maandag mee beginnen!
Afgelopen week kwam er ook nieuws binnen over het vervoer van onze duiven, van de drie vervoerders is er slechts één gebleven en het ‘gat’ wordt opgevuld door één nieuwkomer. Deze nieuwkomer gaat 3 rayon ophalen en vervoeren. 2 rayons worden door de ‘oude’ garde vervoerd en voor één rayon heeft men een aparte vergadering belegd om gezamenlijk uit de problematiek te komen of ander gezegd tot kosten besparing te komen.
De nieuwe vervoerder moet zich als een kat in een vreemd pakhuis voelen, alles zal nieuw wezen, ophaalplaatsen van de verenigingen, aanrijden naar de lossingsplaatsen, vervoeren van levende have, overladen manden, water tanken vullen, voorraad voer en zo kan ik nog wel even doorgaan, onze Hoofdconvoyeur(s) voorlopig ken ik er maar één zal zijn handjes vol hebben. We zullen als clubs onze handen uit de mouwen moeten steken en wie weet krijgen we te maken met gewijzigde ophaaltijden. Laten we er samen maar het beste van hopen en maken.
Ik concentreer me op de duiven maar we weten allemaal dat de cirkel rond moet zijn, bij je zelf, maar ook bij het vervoer en bij de lossingen. Op je hok ben je zelf de baas en heb je de regie…. En de rest?
De lossingscommissie is aangevuld met ’n nieuwe man, te weten Dave van Zon uit Amsterdam. Eind 2015 tijdens de evaluatie met het bestuur kwam o.a. de kwetsbaarheid ter sprake van de commissie. Wanneer één van ons ziek of er even tijdelijk tussen uitknijpt (vakantie) kom je mankracht te kort. Daarom is Dave toegevoegd om mee te gaan draaien en zich in te leven in de werkzaamheden, zodat wanneer de nood aan de man komt, hij direct kan invallen. Goede zaak!

Allemaal fijne paasdagen…………………….

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten