maandag 5 december 2016

48#nieuwsvanachterdeduinen#


48#nieuwsvanachterdeduinen#

De kweekduiven zijn door de rui heen, slechts bij een enkeling (oud vliegduif) staat er nog één pen of moet de laatste pen nog wat lengte krijgen maar wat ik veel belangrijker vind, de duiven zijn ‘goed’ op gewicht. Donderdag met Steef afgesproken om de duiven te bekijken en “voor te koppelen”. Steef koppelt mijn duiven al meer dan 10 jaar en ik hecht veel waarde aan zijn oordeel en advies.  Ik weet waar hij naar kijkt en zoekt, na afloop blijkt dat we vaak op de zelfde golflengte zitten. Met een enkele pennenstreek is het niet uit te leggen en ga dat dan ook niet doen.  

De meeste doffers hebben al een vaste kweekbak en deze verwissel ik nooit, dus donderdag morgen de mannen vast gezet zodat we die gemakkelijk nog even kunnen pakken/vasthouden en op ons netvlies kunnen zetten, hierna zijn de duivinnen aan de beurt die in de manden klaar zitten. Altijd weer zoeken en ‘matchen’, op de bouw, vleugels, structuur, ogen en sommige mogen van mij ook nog heel dicht in ‘bloedlijnen’ bij elkaar gezet worden. Wanneer ze elkaar dan ook gelijk aardig vinden zijn we tevreden.

Ze mochten donderdag bij elkaar blijven waardoor ik alle tijd had alles te noteren, tegen de avond trok ik ze weer uit elkaar om ze zondag definitief samen te zetten……. En dan is de kweek van start.  Donderdagmiddag moest ik echter een paar bezoekjes afleggen en je zult het altijd zien, 3 koppeltjes vonden elkaar niet aardig, stom, stom, stom van mijzelf. Paar duivinnen zijn gehavend, komt wel weer goed maar heb een hekel aan een valse start dus heb de koppeling toch een week uitgesteld.

De broedschotels zijn schoon en ontsmet met Virkon S, vervolgens in krantenpapier gewikkeld en afgedekt met een nestmatje.  Pas veel later krijgen ze nog wat tabakstelen, de eerste dagen lopen ze die alleen maar uit de schotel in plaats van er in. De broedmachine wordt bij broer Peter opgehaald want wanneer de eitjes straks worden gelegd gaan ze de eerste dagen de machine in en krijgen ze er een stenen eitje voor terug. Gewoon om straks geen risico te lopen, vriezen, vechten en misvliegen…..

Ook wanneer de duiven straks voor de 2e keer eieren gaan leggen zullen er normaal gesproken nog jongen in de pan liggen, ook dan gaan de ‘verse’ eieren de machine in zodat ze niet beschadigd kunnen worden door de nestjongen en krijgen ze wederom de stenen eitjes voor terug. Worden de jongen gespeend of op de grond afgezet krijgen de duiven hun eigen eitjes terug.

Dit jaar gaan we geen eieren overleggen naar de weduwnaars. De weduwnaars worden pas rond 11 februari gekoppeld en de jongen uit deze koppeling kunnen nog mooi mee op de 1e tour. Plannen genoeg nu nog goed uitvoeren en mocht het ergens misgaan of niet naar mijn zin gaan, zoals eerder beschreven, dan zal ik moeten anticiperen en flexibel zijn. 

Is er nog nieuws uit duivenland? De N.P.O. heeft binnenkort haar vergadering, de agenda staat op de site en met de huidige moderne techniek kunnen we via ‘livestream’ de vergadering volgen.

Er staan wat statutenwijzigingen op het programma, het financiële verslag en begroting maar ook staat de wedvlucht begeleiding geagendeerd. Een ploeg van 2,3 man gaan de lossingen stroomlijnen en dit staat los van het I.W.B.  Wel moet dan de oost en westlijn bij de lossingen geaccepteerd worden. Prima, wanneer later blijkt dat het niet functioneert, kun je de stekker er zo weer uittrekken. Verder komt de N.P.O. met het voorstel GEEN invlieg of vrachtduiven meer toe te staan en geeft een aantal argumenten.  Er zijn genoeg voor maar ook tegen argumenten, wat is wijsheid?

In het duivenland  is het momenteel mogelijk dat de ene afdeling verplicht alles over de antenne te halen en de andere afdeling vrijheid van vrachtduiven geeft.  Moet  niet kunnen , zeker  t.a.v. de kampioenschappen niet correct, dus gewoon duidelijkheid en uniformiteit. Lijkt mij wel zo eerlijk.

Zaterdag 10 december de jaarlijkse tentoonstelling van P.V. Heemskerk. Natuurlijk doe ik mee, duiven heb ik er niet voor dus zet ik er mijn beste prestatie duiven op, hebben we zaterdagavond toch het nodige te bespreken.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten