zondag 11 december 2016

49#nieuwsvanachterdeduinen#


49#nieuwsvanachterdeduinen#
Sint Nicolaas is het land nog maar net uit en we maken ons alweer op voor de kerstdagen.  Wij duivenmelkers gaan vaak ook nog onze duiven koppelen dus kun je gerust spreken over een drukke periode.  Zelf heb ik er weinig last van maar wanneer je nog midden in het arbeidsproces zit en een jong gezin hebt moet je de tijd goed indelen.  Ik zit ruim in de tijd en ging deze week nog bij een drietal duivenliefhebbers op bezoek om samen  de duiven nog een keertje onder de loep te nemen, een laatste selectie door te voeren en wat koppeltjes te zetten.  Dat selecteren is meer een second opinion, de liefhebbers hebben vaak een duwtje in de rug nodig om de laatste twijfelgevallen te verwijderen. Ik schrijf expres ‘wat koppeltjes’, want je moet alleen uit je allerbeste beste duiven kweken en dat moeten het liefst ook nog perfect gebouwde VLIEG duiven zijn. Niets nieuws onder de zon maar je moet het wel uitvoeren!
Vrijdagmiddag wat duiven uitgezocht, voor de tentoonstelling. Duiven die weten wat kopvliegen is en hun zondagse pak aan hebben. Duiven die hooguit  rond de 91 punten halen maar het zijn wel postduiven zoals ik ze graag zie en dat is wat anders dan een tentoonstelling duif, laat staan hoe een showhomer er uit ziet. Gewoon lekker meedoen.  Zaterdagochtend bij de club langs geweest om even een praatje te maken met de keurmeester. Hij was inmiddels door onze voorzitter op de hoogte gebracht van mijn aspiratie om keurmeester te worden dus mocht ik een kort ‘examentje’ afleggen. Reuze leerzaam.  Opmerkelijk de hoeveelheid duiven met nog oude staartpennen maar ook staartpennen die ze absoluut niet meer gaan gooien.
Zaterdagavond naar de club om te kijken wie de winnaars zijn geworden. Het was volle bak en in de zaal was geen stoel meer vrij, ook veel bezoekers van ‘buitenaf’, ik zag de nodige liefhebbers uit Beverwijk, Uitgeest maar ook uit Alkmaar, Den Helder, Anna Paulowna. Het was reuze gezellig en leuk om met deze mannen even te babbelen.
De winnaar van de tentoonstelling werd Martin Knap met het mooiste viertal, Henk Beentjes werd fraai tweede.  Zelf was ik blij verrast dat mijn ‘585’ 92 en een kwart punt kreeg, gewoon een goede duif die ook een keertje hoog in de punten scoort.  Leuke tentoonstelling en volgend jaar gewoon allemaal weer een keertje meedoen, want met ruim 45 vliegende leden slechts 20 viertallen is beneden de maat, gelukkig was het bezoekers aantal weer boven verwachting.  Chapeau voor de commissie!
Zondagmorgen 11/12 eerst de vliegduivinnen weer laten vliegen, toch wel lekker dat we ze weer mogen loslaten om vervolgens de ochtend te beginnen met het koppelen van de kweekduiven en met een paar uurtjes zaten ze allemaal naar mijn zin en dat geeft mij een goed gevoel. In de loop van de middag konden de eerste koppeltjes al los en dat gaan we de komende dagen uitbreiden, het kweekseizoen is van start..................

Geen opmerkingen:

Een reactie posten