vrijdag 25 mei 2018

#nieuwsvanachterdeduinen#


#nieuwsvanachterdeduinen#
Vorig weekend een prachtige vlucht gehad en menig goede duif kwam naar voren. 3 nachten mand en wind op de kop maakten er een kuitenbijtertje van, hierdoor was het gelijk een mooie “selectie” vlucht.  Het was  met name voor MIJN doffers een taaie vlucht en gelijk de scherprechter.
Één van de hokken die ze formidabel krijgt is Udo/ Duijn vorige week 12 mee en 10 in de prijzen. In Afdelingsverband tegen 11.000 duiven 8-29-61-70-97-100 enz.  Waarom ik dit schrijf?  Aan Steef heb ik al mijn goede duiven te danken, daarnaast hebben Lex, Steef en ik bijna wekelijks contact met elkaar. Deze week ging ik even bij Steef langs want hij is weer een jaartje ouder geworden en al snel was het duivenpraat en liet Steef mij een afstammingskaart zien van een duif die dit jaar al 3x toptien speelt tegen meer dan 10.000 duiven. Claessens, La Toya, Cartouche, Big Mamma las ik, voor mij de namen van het “ras” waar hard meegespeeld wordt.  Als daar een naam  zoals de Harrie had gestaan……., we hebben er samen om gelachen.  Mannen, top duif…. top hok!
We missen deze week één dag in de voorbereiding en daarom heb ik de duiven ‘handmatig’ een bad gegeven want ik heb een hekel aan smerige poten en na 3 nachten mand blijft er nogal wat stront aan kleven dus een emmer gepakt en ze onder gedompeld. Gelijk een mooie gelegenheid de duiven te controleren op een luisje en de eventuele pennen rui.  De duiven zagen op een enkeling na, er prima uit en denk dat ik de meeste duivinnen en een ‘n enkele doffer zal spelen op onze 1e DF vlucht, de overige mogen dan de ‘eer’ hoog houden op de 6e Vitesse vlucht.
Ook wierp ik op 2e pinksterdag een blik op de weerkaarten en zag dat we de gehele week fraai weer kunnen verwachten met veel oost in de wind en voor zaterdag misschien wel opnieuw wat kopwind?  Chateaudun zal geen ‘makkie’ worden, de duiven moeten opnieuw aan de bak.
De jonge duiven konden lekker wennen aan de oostenwind en zijn bijna alle dagen in de mand geweest om op 15 km gelost te worden. De ploeg voor de nalijn komt voorzichtig buiten en laat ik gewoon hun gang gaan, ze zijn niet verduisterd, krijgen volle bak en ga ze zeker niet meegeven op de 1e tour. Inmiddels wel  2 verwijderd rond de 20 duiven is ook meer dan genoeg en ik ben spijkerhard, niet fris en een beetje ziek is weg wezen. Woensdag de duiven voor de 2e tour gevaccineerd tegen paramixo/pokken, ook de duiven van de 1e tour zijn opnieuw gevaccineerd.  De klus van vaccineren zit er op.
Ik ben vrij openhartig geweest over de problematiek bij mijn jonge duiven, ook mijn duiven werden het slachtoffer van het adeno virus. De laatste jaren kende ik het probleem coli niet eens en kotste er een keer ‘n duifje of het voer verteerde wat moeizaam dan waren er genoeg middeltjes om het probleem  de kop in te drukken en het beste en goedkoopste was gewoon 2 dagen lang je hok niet in te gaan en ze geen voer te geven.  Adeno is van een geheel andere orde en is een virus en kan tot heel veel sterfte  bij je duiven leiden, tegen adeno is geen enkel medicijn, waarom je dan wel wat krijgt voorgeschreven is om de andere bacteriën de kop in te drukken, zoals coli en salmonella. Adeno kan ook razendsnel optreden, zo vliegen ze nog een uurtje en rollen naar binnen en een paar uur later zitten er een paar bol met een krop vol water en ledig je de krop komt er groene vuiligheid uit. Sommige vallen dood uit de loketkast, andere gaan op de grond zitten en blazen hun laatste adem uit. Zelf ben ik dat laatste voor en help ze uit hun lijden.  Meestal is na 10 dagen het meeste leed geleden maar de overblijvers hebben nog wel een weekje (en meer) herstel  en training nodig alvorens je ze kunt spelen.  Op het moment hoor je niets anders dan dat er veel problemen zijn met de jonge duiven, waarom dit jaar meer dan andere jaren, geen idee maar ontspring je de dans dan ben je een gelukkig mens.
Ik speel geen ZLU maar las en begreep dat er problemen zijn met het berekenen van de neutralisatie tijd, mijn oog viel op een stukje reglement en daar stond in, het is verboden duiven met een GPS ring aan te bieden en bij controle zullen zij verwijderd worden.  Nu kun je met die GPS ringen geweldige data verzamelen en de dragers van deze ringen worden echt niet bevoordeeld, ze hebben er eerder enige last van en het uitlezen gebeurd achteraf en wat doen de bestuurders…VERBIEDEN.  Moderne duivensport onder welke steen leven die mannen??
Ik heb gewikt en gewogen en ook de prestatielijsten erbij genomen en besloten 20 duivinnen op Chateaudun te spelen en misschien 3 doffers.  Allemaal prijsvliegers waaronder  duiven die nog niet gemist hebben, 2 duiven met 6 prijzen en de overige staan op 5 en 4 prijzen. 
De verwachting is dat het zaterdag aangenaam, zonnig en droog zal zijn met een wind voornamelijk uit de oosthoek.  Chateaudun is voor de duiven 550 km en dan zit ik nog in het midden in de Afdeling!.  Zal er noord of zuid in de wind zitten? Geen idee maar de Oostenwind is zeker dus reken ik op 8 uur vliegen. 
Woensdag was er al een gerucht dat men de afstand voor de DF wat wilde inkorten en donderdagmiddag kwam het bericht Chateaudun wordt Pithiviers en dat scheelt 548 /514 maar liefst 34 km. Toch een half uurtje minder vliegen en Pithiviers ligt wat oostelijker. Ook Quievrain wordt ingekort naar Asse Zelik 244/180 en dat zijn 64 km minder of te wel 1 uurtje minder vliegen.  Het zal voor de duiven zwaar genoeg worden dus ik val zeker niet over de aanpassingen en weet dat de lossingsplaatsen niet voor het oprapen liggen maar de verste afstand slechts 34 kilometer en de kortste afstand 64 km inkorten?  Ablis, Chantilly Espernay, Etampes, Mantes del Jolie,  Sezanne, Troyes dat zijn lossingsplaatsen waardoor het zeker een uur vliegen scheelt en de omstandigheden zijn aan de oostkant wat beter want je moet er toch niet aandenken dat ze weer 3 nachten mand krijgen.
Het moge duidelijk zijn dat veel liefhebbers hebben gedacht, ik doe helemaal niet mee!  In mijn eigen club slechts 11 manden met totaal 246 duiven een absoluut diepte punt.  In Uitgeest en Limmen waren de lokalen dicht en ik ken nog een paar clubs waar geen duiven opgehaald hoefden te worden.
Laten we hopen op verstandige keuzes en mooie vluchten, iedereen succes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten