#nieuwsvanachterdeduinen#
Het meest opzienbarende nieuws vond ik de NPO update herindeling vlieggebieden 2020.
Ik heb het bekeken, te weten de indelingen. Ik heb het gelezen, de
uitgangspunten en aanbevelingen, nog een 2e keer, nog een derde keer en meestal
is dat is ’n veeg teken. Het is (waarschijnlijk) geschreven door een professional,
iemand die weet hoe je veranderingen in de week moet leggen om daar later met
een mokerslag een klap op te (kunnen) geven en het door de vergadering heen te loodsen.
Het is zaak deze update goed te bestuderen en veel vragen te stellen en om maar
dicht bij huis te blijven, zie ik (het goed) dat onze afdeling in 3 verschillende sectors gaat vliegen. Drie
sectors, drie afstanden, drie verschillende vervoerders binnen één afdeling of
wordt dat nationaal geregeld? Wat is überhaupt functie nog van de afdeling? Hoe
groot zijn de nieuwe sectors kwa leden? Zo kunnen we nog wel meer vragen
opsommen, het is een niet ver van mijn bed show, het is echt serieus. Het is de vernieuwing, ik
begrijp dat in de lengte spelen ook problemen geeft want wat voor de één te
kort is, blijkt voor de ander te ver te zijn, maar is in de breedte spelen dan
de oplossing?
Ik weet één ding in
2020 staan de DF vluchten bij mij weer centraal maar het kan zomaar
gebeuren dat we tegen voor ons (nog) onbekende tegenstanders gaan vliegen en anderzijds
gekende namen en tegenstanders van de laatste jaren de degens elders moeten
kruizen.
Ook de Werkgroep
Eerlijk Spel, komt met 4 voorstellen, er gaat dus gestemd worden en wel
voor de ledenraad, voorstel 4 is alles bij het oude laten (de andere 3
voorstellen kunt U op de site (NPO) terugvinden), ben benieuwd wat het gaat
worden.
Vorig weekend stond
één vlucht op het programma t.w. Duffel (natour). Prachtige omstandigheden
maar wel een windje die uit de oost en later bleek zuidoosthoek waaide en dan zijn die prachtige omstandigheden voor
de zomerjongen plotseling niet meer zo
fijn. Opnieuw blijkt dat duiven “er
door heen moeten”, ze moeten het een keertje meemaken. De meeste oude
duiven hebben geen centje last, de goed ingevlogen jongen kwamen ook prima naar
huis maar de zomerjongen en de minder goed ingevlogen duifjes hadden een zware
dobber. Niets nieuws onder de zon want elk jaar worden we wel met deze
vervelende omstandigheden geconfronteerd. Ik nam bewust de keuze ze mee te
geven, wist dat het warm zou zijn, dat de wind uit de oosthoek waaide (helaas
werd dat ook nog zuidwest) gelukkig is de schade beperkt gebleven, wel was het
jammer dat de duiven niet vroeger gelost konden worden maar wat niet kan, kan
niet, het is vanaf nu de laatste vluchten *doorbijten en door gaan.
*Nog even terugkomend op doorbijten en doorgaan, wij hebben inmiddels
in 2019 2 hittegolven te verwerken gekregen, het klimaat is aan het veranderen
en wij gaan dat steeds meer merken, wij hebben het over fijnstof, co2 uitstoot,
4G,5G straling in de lucht, onze duiven zullen mee moeten evalueren en dat heet
‘selecteren’ dus vliegen, maar wij zullen ook ons verstand moeten gebruiken
wanneer het echt niet kan, niet vliegen, flexibel zijn met de inkorf en
vliegdagen, met de afstanden of te wel nog meer anticiperen op de omstandigheden.
Begin deze week werden we nog een aantal dagen
geconfronteerd met warme omstandigheden, prima weer om je te vermaken in en op
het water of om heerlijk te fietsen, vanaf donderdag zakte de temperatuur en
ging de wind uit de zuidwesthoek waaien en dat zijn voor de duiven weer
makkelijke/betere omstandigheden. Zelf was ik aan het dubben, geef ik er een
aantal mee op Fontenay of gaan ze naar Lennik. Ze gaan mee naar Lennik de
vooruitzichtenzijn redelijk, de temperatuur zal
niet al te hoog oplopen, de wind is zuidelijk maar ook waarschijnlijk
met wat oost er in, dus!!! Hopelijk
kunnen ze vroeg los……………
Geen opmerkingen:
Een reactie posten