vrijdag 30 augustus 2019

#nieuwsvanachterdeduinen#


#nieuwsvanachterdeduinen#

Het meest opzienbarende nieuws vond ik de NPO update herindeling vlieggebieden 2020. Ik heb het bekeken, te weten de indelingen. Ik heb het gelezen, de uitgangspunten en aanbevelingen, nog een 2e keer, nog een derde keer en meestal is dat is ’n veeg teken. Het is (waarschijnlijk) geschreven door een professional, iemand die weet hoe je veranderingen in de week moet leggen om daar later met een mokerslag een klap op te (kunnen) geven en het door de vergadering heen te loodsen. Het is zaak deze update goed te bestuderen en veel vragen te stellen en om maar dicht bij huis te blijven, zie ik (het goed) dat onze afdeling in 3 verschillende sectors gaat vliegen. Drie sectors, drie afstanden, drie verschillende vervoerders binnen één afdeling of wordt dat nationaal geregeld? Wat is überhaupt functie nog van de afdeling? Hoe groot zijn de nieuwe sectors kwa leden? Zo kunnen we nog wel meer vragen opsommen, het is een niet  ver van mijn bed show, het is echt serieus. Het is de vernieuwing, ik begrijp dat in de lengte spelen ook problemen geeft want wat voor de één te kort is, blijkt voor de ander te ver te zijn, maar is in de breedte spelen dan de oplossing?
Ik weet één ding in 2020 staan de DF vluchten bij mij weer centraal maar het kan zomaar gebeuren dat we tegen voor ons (nog) onbekende tegenstanders gaan vliegen en anderzijds gekende namen en tegenstanders van de laatste jaren de degens elders moeten kruizen.
Ook de Werkgroep Eerlijk Spel, komt met 4 voorstellen, er gaat dus gestemd worden en wel voor de ledenraad, voorstel 4 is alles bij het oude laten (de andere 3 voorstellen kunt U op de site (NPO) terugvinden), ben benieuwd wat het gaat worden.
Vorig weekend stond één vlucht op het programma t.w. Duffel (natour). Prachtige omstandigheden maar wel een windje die uit de oost en later bleek zuidoosthoek waaide en dan zijn die prachtige omstandigheden voor de zomerjongen plotseling niet meer zo fijn. Opnieuw blijkt dat duiven “er door heen moeten”, ze moeten het een keertje meemaken. De meeste oude duiven hebben geen centje last, de goed ingevlogen jongen kwamen ook prima naar huis maar de zomerjongen en de minder goed ingevlogen duifjes hadden een zware dobber. Niets nieuws onder de zon want elk jaar worden we wel met deze vervelende omstandigheden geconfronteerd. Ik nam bewust de keuze ze mee te geven, wist dat het warm zou zijn, dat de wind uit de oosthoek waaide (helaas werd dat ook nog zuidwest) gelukkig is de schade beperkt gebleven, wel was het jammer dat de duiven niet vroeger gelost konden worden maar wat niet kan, kan niet, het is vanaf nu de laatste vluchten *doorbijten en door gaan.
*Nog even terugkomend op doorbijten en doorgaan, wij hebben inmiddels in 2019 2 hittegolven te verwerken gekregen, het klimaat is aan het veranderen en wij gaan dat steeds meer merken, wij hebben het over fijnstof, co2 uitstoot, 4G,5G straling in de lucht, onze duiven zullen mee moeten evalueren en dat heet ‘selecteren’ dus vliegen, maar wij zullen ook ons verstand moeten gebruiken wanneer het echt niet kan, niet vliegen, flexibel zijn met de inkorf en vliegdagen, met de afstanden of te wel nog meer anticiperen op de omstandigheden.
Begin deze week werden we nog een aantal dagen geconfronteerd met warme omstandigheden, prima weer om je te vermaken in en op het water of om heerlijk te fietsen, vanaf donderdag zakte de temperatuur en ging de wind uit de zuidwesthoek waaien en dat zijn voor de duiven weer makkelijke/betere omstandigheden. Zelf was ik aan het dubben, geef ik er een aantal mee op Fontenay of gaan ze naar Lennik. Ze gaan mee naar Lennik de vooruitzichtenzijn redelijk, de temperatuur zal  niet al te hoog oplopen, de wind is zuidelijk maar ook waarschijnlijk met wat oost er in, dus!!!  Hopelijk kunnen ze vroeg los……………

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk