donderdag 12 mei 2022

Morlincourt

 Op naar de Midfond…

Dat was mijn eerste gedachte, een paar uurtjes, na de aankomsten uit Quievrain. Gelijk even schakelen, hoe ga ik het vanaf zondag aanpakken. Wat ga ik met de verduistering doen. Het maalde door mijn hoofd, toch nog eerst een blik op de uitslag geworpen, wat was de prijsverhouding doffers versus duivinnen. De duivinnen vlogen op 2 na allemaal prijs in de afdeling uitslag en die ‘Dolle mina’s ‘ zitten donkerder en worden krapper gehouden. Weet het maar? 

Bij de doffers ga ik wederom wat meer licht overdag geven en de verduistering een uurtje inkorten. Je moet toch wat uitproberen want aan echte vroege duiven (winnen) ontbreekt het.

Eerst maandag een bezoekje aan Stefan Göbel gebracht om de gezondheid te checken en andere zaken uit te sluiten. Over dit bezoek kan ik kort zijn, de meegebrachte duiven waren in orde. Een bevestiging dat het goed zit met de gekozen begeleiding. Neemt niet weg dat verslappen ‘killing’ kan zijn. Meten is weten! In het halfuurtje Kockengen kwam ik veel bekende Noord-Hollanders tegen. 

Verder kon ik op Facebook lezen dat de dorst van de duiven na de vlucht Quievrain gemeengoed was. Her en der waren nog wat duiven weg of zijn gewond thuisgekomen. Je hebt er geen invloed op, het overkomt de duiven. Een draadje is zo gepakt, ook de roofvogel moet je niet onderschatten en dan nog wat doen duiven onderweg, gaan ze om de bui heen, zoeken ze de lichte plekken op, of pakken ze de rechte lijn. Allemaal zaken waar je geen grip op hebt. Soms maak je een prima uitslag maar komt je eerst getekende uren later thuis. Een andere keer sta je voor Jan met de korte achternaam voor je hok en vliegen ze er bijna onder door of een enkele keer bakt je hele club er niets van. (Bedenk, van de duiven trailer hoeft maar één deur even te weigeren) vandaar mijn betoog “meten is weten” want aan de gezondheid kan je wat doen. Al dat andere kan je gewoon ‘n keer overkomen en moet geen aanleiding zijn je zorgen te maken. 

Het opleren van de jonge garde gaat gewoon door, ook deze week zijn ze 2x weggebracht. Dat kleine stukje is vanaf nu verleden tijd, ik ga een paar kilometer verder😜. Het was natuurlijk ideaal weer de afgelopen dagen voor het trainen van de duiven. 

Ik hoorde dat de nodige hokken (duiven) last hebben van een coli/adeno uitbraken, een bijna jaarlijks terugkerend probleem op veel hokken. 

Ik las dat er dinsdagavond ruim 3000 duiven voor een oefenvlucht uit Roye werden ingekorfd. (Inkorf centrum Zaanstreek-Noord) Het is klip en klaar dat voor deze oefenvluchten veel belangstelling is. Geeft ook aan dat veel marathon liefhebbers hun hand niet omdraaien om de nodige kilometers te rijden om hun duifjes in te korven. Woensdag kwamen de duiven met hoge snelheden thuis (hoorde en las ik) 

De wind waaide de afgelopen dagen uit een andere hoek, veel zuidwest en voor de zaterdag wordt west verwacht? In België weer zuid maar ook noord? Veranderlijke winden en dat staat vaak garant voor wat onregelmatige aankomsten. Het zijn  verwachtingen, maar het kan dus een stevige vlucht worden, kijken welke duiven het nu gaan doen. Ook weer spannend. Vorig jaar deze tijd was het weer beroerd….. 

(GEHEUGENOPFRISSER: Vorig jaar de 1e Midfondvlucht snelheden boven de 2000 meter, de 2e MF vlucht was uit Quievrain (een ingekorte vlucht op de 14e een vrijdag!). Hopelijk dit jaar een betere start van het Midfond programma) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after