donderdag 19 mei 2022

Morlincourt

Morlincourt was, voor mij, wat betreft het resultaat een ‘matig’ vlucht en dat lag niet aan de omstandigheden want die waren prima! (1 jaarling duivin kwam pas dinsdag huiswaarts, dus thuiskomen doen ze wel, nu al 5 weken!) Het prijspercentages is in orde en wanneer de eerste is gearriveerd volgen ze elkaar redelijk rap op. Drang, motivatie ontbreekt maar daar is ook nog niets aangedaan. 

Zondag na het badderen, keek ik nog eens naar de duivinnen, die lagen lekker op hun vleugeltjes in het zonnetje te genieten. Bij de doffers, zitten een paar zomerjongen, die voor het eerst de 2 nachtenmand hebben ervaren, zij hebben in de mand hun energie gebruikt/verbruikt om een robbertje te vechten in plaats van snel naar huis te komen. Ik ga het de komende dagen nauwgezet volgen en voor Pont Max selectief inkorven. Ook zal ik proberen het ‘vuurtje’ wat op te stoken, wat betreft de motivatie. (Ook gelijk maar een 3-tal duiven verwijderd die 5x te laat kwamen.)

Natuurlijk waren er zaterdag gefronste wenkbrauwen bij het zien van de lossingstijd. Het is niet ‘gewoon’ om 5 minuten voor het ‘heel’ te lossen, de volgende afdeling in Morlincourt loste gewoon om 8.15 uur. Zonder uitleg, communicatie krijg je geruchten en aannames. Ook ik doe eraan mee door er NU over te schrijven, maar bedenk één zinnetje meer op de lossingspagina en het was opgelost. 

Hetzelfde geldt voor de compuclub, informeer de liefhebbers die gebruik maken van compulive wat de oorzaak is van de  vertraging van het doormelden. Nu krijg je alleen maar een bak stront over je heen. 

Terug naar de duiven… 

De jonge garde op zondagmorgen vroeg in de mand gedaan en naar het volgende ‘station’ gebracht. Eigenlijk nog steeds een stukje van niks maar ik doe dit nu al een paar jaar op deze wijze. Zondag strakblauwe lucht, oost in de wind maar genoeg ‘leven’ in de lucht. Aan deze omstandigheden moeten ze ook wennen maar wel op korte afstand. 

Bij thuiskomst geen veer te bekennen, pas na 30 minuten kwam de ploeg (grotendeels) aanzetten. Later op de dag zag ik er toch nog wat binnenvallen en/of in de tuin lopen. Tegen de avond toch even snel een telling, alles thuis😘. 

Bij het aan huis trainen knallen de jongen het hok uit en verdwijnen uit het zicht voor een 10-tal minuten. Vervolgens zie ik ze Sky high door de lucht suizen. Toch strijken de meeste met 45 minuten neer op het hok. Ze vliegen nog een paar keer op maar na 90 minuten haal ik ze binnen. De afgelopen dagen komen de nodige duiven na een paar uurtjes nog terug, groepjes van 3 tot 6 duiven. Ik laat de rest van de dag de klep maar openstaan voor deze ‘trekkende’ jongen😂. Vooralsnog gaat het met de jongen naar wens en volgens plan. Gezond houden is momenteel het belangrijkste, want ik hoor veel negatieve berichten en dan bedoel ik coli uitbraken met veel, heel veel dode duiven tot gevolg. 

De jonge duiven heb ik deze week op een combinatie kuur gezet. Ik wil ze vrij van het ‘geel’ en schone koppen hebben voor dat ik de kilometers ga opvoeren. Eind van de maand vaccineer ik ze nog tegen pokken en dan ‘gas’ erop in juni!

Donderdag sloeg het weer om en viel de regen met grote regelmaat en met bakken uit de lucht, af en toe zelfs gepaard met een donderslag. De vrijdag ziet er niet veel beter uit. De oude duiven gaan toch niet los dus de jongen mogen lekker buiten dartelen. 

Donderavond heb ik 15 doffers en 25 duivinnen ingekorfd.  


De verwachtingen voor zaterdag zijn redelijk`, misschien af en toe een buitje op de vlieglijn, de warmte is uit de lucht want het wordt niet warmer dan 20 graden en de wind is voornamelijk west met wat zuid. Het zijn maar verwachtingen……………..


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after