donderdag 7 juli 2022

Chateauroux, Quievrain en vogelgriep............................

 

Chateauroux en Quievrain

Deze week de laatste Vitesse vlucht Quievrain en de 4e DF-vlucht Chateauroux gelijk ook onze nationale vlucht.

De wind is gedraaid en zal zeker uit de noordhoek komen dus Chateauroux kan wel eens een kraker worden. Grote lossing, kopwind en de afstand worden de scherprechter.

De kruitdampen van de 2 ochtendlossingen zijn opgetrokken en Noord-Holland heeft diverse mooie kopduiven afgeleverd. Dit weekend Barcelona , leuk om te volgen😎.

De afgelopen 2 weken niet ontevreden maar leverde helaas wel een paar duifjes in dus extra alert op de gezondheid, maar een draadje is zo gepakt, de roofvogel en ook de zee zijn de gevaren die altijd op de loer liggen. Weg is weg en doorgaan.

Ik ben voornemens een 15-tal duiven voor Chateauroux klaar te maken of ze ook meegaan, bekijk ik donderdagavond.

Dinsdag kregen de jonge duiven hun 2e africhting in kring verband met de wagen. In de club werden ruim 1200 duiven ingekorfd. Ik heb de afgelopen jaren niet zo’n fraaie africhting meegemaakt. Nu zat ook alles mee, niet te warm, mooie lucht met wolken (en trek) licht kopwindje, prima omstandigheden en de LC koos het tijdstip goed uit👍

Rond 10.00 uur kwamen een drietal grote pelotons duiven van kring 1 LAAG over mijn hok, ik hoorde ze zoeven. De groepen en snee gaf een goed gevoel. Die van mij waren 15 minuten later en in Groot Ammers gelost. Mijn duivenvriend schoof aan, de koffie nog heet, toen het eerste koppeltje zich aandiende rond 10.23 uur en ze bleven komen. Natuurlijk nog wat werk aan de winkel om ze scherper te krijgen, maar een africhting zonder verliezen en een super vlot verloop is altijd lekker. Volgende week dinsdag nog een africhting deze keer ruim 100 km.

Dinsdagavond verscheen het bericht over vogelgriep, waardoor gedeelten van kring 2,4 en 5 werden getroffen.  Ik word er verdrietig maar ook boos van, want het voelt zo machteloos. Waardeloze regelgeving uit Brussel. Hopelijk staat het bij de nationale duivenbonden hoog op de agenda om Brussel op andere gedachten te brengen. Geniet van de dag, geniet van elke vlucht want je kan zomaar weken uit de running zijn. De afdeling gaat kijken hoe ze de getroffen liefhebbers straks kunnen helpen met een alternatief programma. O ja, ik lees schutkring, straal van 10 km maar het plaatje laat geen kring of straal zien. Slechts een afbakening over wegen. Je zal maar net aan de verkeerde kant wonen van die kleurplaat!



De vogelgriep heeft ook gevolgen voor het ophaalschema, ze staan op de Afdelingssite. Wat we ook kunnen lezen is dat wij op Quiévrain 27 duiven in een mand moeten doen. Niet meer een minimum van 24 en maximum van 26, neen NU 27 stuks in een mand niet meer niet minder. Ik verwacht nu wel wat restmanden, want verder afvullen lijkt mij niet handig🤗

Voor Chateauroux zijn 2 doffers en 10 duivinnen ingekorfd, op Quiévrain gaan ook een 15/20-tal duiven de mand in.

Voor zaterdag wordt voor de gehele vlieglijn een noordwestelijke wind verwacht en het lijkt op de meeste plaatsen droog te blijven. De temperatuur is rond de 20/22 graden maar het is wel op veel plekken bewolkt.

Het worden gekortwiekte vluchten😢door de vogelgriep.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after