donderdag 14 juli 2022

Het valt wel mee...

Uiteindelijk viel het allemaal mee! 

Deze week 3x inkorven….. Voor de laatste MF vlucht uit Pont St Max en onze eerste wedvlucht jonge duiven. 

Begin van de week nog een africhting jonge duiven uit Roosendaal. Dit laatste is voor het eerst, normaliter is Roosendaal een wedvlucht. Het is zo besloten dus maak ik voor mijzelf een wedvlucht van deze africhting😊

Al de nog aanwezige jonge duiven zijn maandagmiddag nog gechipt en gecontroleerd, zo ook is de entlijst compleet gemaakt. Maandagavond 60 duiven ingekorfd voor Roosendaal. Maandag was het in de ochtend nog druilig maar in de middag kwam het zonnetje tevoorschijn.  Voor dinsdag is redelijk weer voorspeld, licht tot half bewolkt en een kalme zuidwestenwind. Later op de dag meer bewolking. Ik typte bovenstaande al op maandagmiddag, nu maar hopen op een goed verloop. 

Ik las het verslag van Martin van Zon, waarbij op een africhting nogal wat jongen achterbleven en zoals hij schrijft geen idee waarom, in 50 jaar niet meegemaakt. Zondagmorgen liet ik mijn jongen los, ging sporten en haalde bij thuiskomst de ploeg binnen. Na het voeren toch even tellen, miste er 2. Tegen de avond nog eens tellen, gewoon 2 op achter. Maandagmorgen de ploeg los, binnenhalen, tellen, nogeens tellen, alles weer compleet. Waar zaten die 2? Geen idee welke het zijn dus mee naar Roosendaal🤗

De africhting uit Roosendaal ging dinsdag om 8.00 uur los en tot mijn verbazing niet per kring al was dat wel de afspraak. Wanneer na ons afdeling 5 in 7 groepen gaat lossen dan komt de vraag boven, waarom wij dan niet. Nu ben ik eerlijk, ik had ze niet thuisgehouden wanneer het wel was afgesproken. Was het tijdsdruk, was het belading? Het zal wel een reden hebben. 

In de ochtend was veel grondinversie en een kring om de zon en dan ga je de duiven met een slecht voorgevoel opwachten. 

Dan komen de meldingen maar bij mij niets. Dan zit je daar met zijn vieren, alles er aangedaan, mooie gezonde ploeg…… de duiven kwamen uiteindelijk aan, vaak 1 voor 1 en meestal met een vreemde in hun kielzog. Om 13.30 uur staat de teller op 45, om 19.00 uur op 49. Woensdag maar eens kijken😏 in de ochtend kwamen nog 3 duifjes na. In de middag viel een duifje in Amsterdam, deze maar gelijk opgehaald voordat hij op de Dam gaat zitten😏. Uiteindelijk woensdag 53 duiven en donderdag nog 2 maakt 55 thuis. Ik mag niet mopperen. Ook weer een vorm van selectie. 

Genoeg over de thuiskomers, vanaf nu weer wat ze  gaan presteren😏

Na deze africhting dus de focus op Duffel en uiteraard Pont St Max, maar wat gaat er gebeuren of misschien wel niet door de te verwachte warmte? 

Woensdag bericht dat Duffel, jonge duiven, opnieuw Roosendaal gaat worden. De Belgen trokken hun warmte waarschuwing en verbod kleine halve fondvluchten in, want die extreme warmte wordt pas zondag/maandag verwacht. Persoonlijk had ik liever Duffel gevlogen. De duiven die dinsdag zijn thuisgekomen kunnen toch makkelijk naar Duffel. De echte laatkomers en thuiskomers van woensdag krijgen rust en kunnen volgende week naar Duffel. Beetje afstand erin houden voordat wij in een hele warme periode komen! Roosendaal was toch te kort als wedvlucht? 

De eerste 2 jonge duivenvluchten mogen ook oude duiven mee, zelf heb ik daar geen interesse in, maar in de club wordt er gretig gebruik van gemaakt😏

Op Pont st Max gaan 12 doffers en 14 duivinnen mee. No guts no glory, ze zijn goed en thuis houden is geen optie. 

Op Roosendaal gaan zo’n 45 jongen mee. De laatkomers krijgen wat extra aandacht en volgende week 2 extra eigen africhtingen. 

De weersomstandigheden zijn acceptabel. De warmte lijkt mee te vallen en de wind is op de kop. 

Lees op de valreep dat het hitteprotocol van toepassing is voor oud en jong voor afdeling 1-2-3-4-5-7. Die van ons hebben blijkbaar niets te vrezen😎. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day after