zaterdag 23 maart 2013

1e kievitsei gevonden en koud.......



1e kievitsei ei gevonden

Afgelopen donderdag was het eindelijk zover, nog nooit zo laat in het jaar is het 1e kievitsei gevonden, de natuur laat zich klaarblijkelijk niet foppen en slecht nieuws het blijft ook nog voorlopig zo koud. De Belgen hebben opnieuw dit weekend de vluchten gecanceld en al is het officieel voorjaar, je kunt je er nog niets bij voorstellen. De vogels in de vrije natuur zeker niet want die zijn gewoon weer even in de winter/ rust modes terug gekeerd. Hoe anders zijn wij duivenmelkers, zeker de mannen van het korte werk en programma spelers, zorgen maken is ’n te groot woord maar we  worden toch wel wat zenuwachtig en willen dat de duiven voldoende trainen en willen ook gaan ‘rijden’. Geduld is ’n schone zaak en laten we eerlijk zijn, ik zie mij zaterdag al met 2 truien, winterjas, muts en handschoenen aan en met ’n kop warme chocolade melk,  op mijn duiven wachten?   Doe normaal man, zou van toepassing zijn. Nu is er niets zo veranderlijk dan het weer en is het vooral verstandig bij je planning te blijven en geduld te betrachten. 

Vorig weekbericht heb ik, bij gebrek aan echt nieuws, uitvoerig beschreven wat er in ’n “weekje rond” wel allemaal wordt gedaan. Deze week is er ook weinig schokkend nieuws, oh ja er was ’n berichtje van de afdeling betreffende het programma van de jonge duivenvluchten. Het oude programma gaf na 2x Meer, de 3e vlucht Duffel en laat het daar dan net kermis zijn. Afgesproken Meer, Duffel (’n weekje naar voren) en opnieuw Meer. Zelf klonk mij dit als muziek in de oren, als liefhebber en als lossingsverantwoordelijke. Je kunt wanneer je dat wilt je ploegje scheiden eventuele eerder verdwaalde en zieke duiven opnieuw inzetten op die 2e Meer. Wel bedacht ik gelijk dat het voor de ‘voorvlucht’ (Amsterdam/Aalsmeer) 2x dichtbij zou zijn. In de brief werd het volgende nu definitief Meer, Duffel, Strombeek, Strombeek, Nijvel. In plaats van 2x Meer wordt het nu dus 2x Strombeek! Ik denk dat er in bepaalde Rayons anders over wordt gedacht maar goed we gaan niet verder zeuren, het is niet anders.

De duiven zien er goed uit, de duivinnen gaan er 2x daags uit en moeten ‘n 30 minuten blijven vliegen maar waar ik vorige week nog met de bezem stond te zwaaien om ze in de lucht te houden, lijkt het nu op sommige dagen of ze aan de ‘epo’ zitten en vliegen ze moeiteloos ’n uurtje rond. De ene dag dus wat langer dan de andere dag, ik ben niet gewend langer dan 30 minuten omdat ik ze afgepast voer geef. Hier dus geen 2 x daags 90 minuten ‘jagen’ door de lucht en volle bak. Neen, de dames zitten met zijn allen op latten in de ren en kunnen ook niet opgesloten worden en ’n paar korrels voer te veel zorgt ervoor dat ze te weelderig zouden kunnen worden. Voorlopig schraal voer en wanneer het echt te koud wordt ’n handje gerst toe. Paar keer per week neem ik ook de duivinnen in de hand en controleer hun gewicht en neem indien noodzakelijk wel mijn maatregelen.

De doffers gaan er 1x daags uit en die mogen ’n 45 minuten doen wat ze leuk vinden en echt vliegen is er nog steeds niet bij maar …… ze zitten dan ook nog op grote jongen. Nog steeds ‘volle bak’ en ze voelen goed en vast aan en absoluut niet te zwaar.

De jonge duiven verkennen inmiddels de spoetnik en hebben via de loopplank het dak bereikt om vervolgens de tuin in te vliegen. Het grasveldje vinden ze veel interessanter en pikken in alles wat ze zien en vinden. Vliegt er eentje op dan gaat rats de hele meute er achteraan, het is ’n prachtig mooi gezicht. Vanaf nu gaan ze in de loop van de ochtend los en zal ik ze rond 12.00 uur binnen roepen en voeren. Vast tijdstip en op deze manier kan ik ze mooi conditioneren. Ze krijgen de komende 5 weken, goed voer (Ovator Zucht und Mauser) en mogen hun kropje na binnenkomst vol eten en na 45 minuten ruim ik het restant op. Om 18.00 uur nog ’n paar handjes en ze kunnen de nacht in. Eind komende week zullen alle gekweekte jonge duiven af gespeend zijn en heb ik in ’n tijdsbestek van 3 weken (verschil tussen de oudste en jongste) ’n mooie ploeg jonge duiven. De gehele maand april krijgen ze nog volle bak, altijd piksteen en roodsteen ter beschikking, alle dagen knoflookteentje in het water en de meeste dagen allicine over het voer. Ze zullen nog 2 x in de hand beoordeeld worden, die niet goed genoeg gebouwd zijn en ook die niet tegen het ‘regime’ kunnen, zullen verdwijnen. Begin mei zal ik ze dan enten tegen paramixo/pokken en gaan we over op ’n lichtere mengeling. Vanaf 3e week mei gaan ze de mand in, ruim 3 weken voor de 1e Afdeling africhting. Kijken of we met ’n leuk ploegje de vluchten kunnen aanvangen.

Voorlopig gaan en blijven we ons concentreren op de oude duiven……………hopelijk is de kou snel uit de lucht verdwenen, kunnen de viooltjes de grond en de duiven de mand in.  Deze week las ik het volgende op internet van ’n grappenmaker  < voordeel van de zomertijd is, dat we ’n uurtje langer kunnen sneeuwruimen>  Zal toch niet waar worden…..

We gaan komende weken wat links toevoegen o.a. http://www.dutchdayracers.nl/index.html

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After