zaterdag 2 maart 2013

druk weekje



Deze week ‘n druk weekje

Deze week zijn de meeste eieren van de vliegers uitgekomen en met in het achterhoofd dat op 6 april onze 1e africhting is, ( de 2e groep 12 duivinnen net op eieren zal kunnen zitten en er ook gelijk af wordt getrokken), zitten we dus mooi op schema. (tussen 12 en 18 maart de 1e groep duivinnen eraf, rond 24 maart 2e ploeg koppelen) Kunt U het nog volgen? Het loopt hier dus gewoon volgens planning.

Deze week nog ’n bezoekje gebracht aan ’n topmelker, de voorraad Allicine weer aangevuld, ’n hok zware fond duiven bekeken en zaterdag de voorjaarsbeurs bezocht. Nog 1 bezoek staat in de planning voor volgende week en ik kan jullie wel vertellen wat is het toch mooi en prachtig om de echte toppertjes vast te mogen houden. In de duivensport moet je je blijven oriënteren en zoeken naar eventuele versterkingen want het draait alleen maar om de ‘goede’ en ze komen echt niet vanzelf je hok binnen vliegen.

 

Bezoek aan Nico de Jong

2 weken geleden bezocht ik samen met Steef de man van het korte werk Jan Kuijzer. Maandag stond ’n bezoek gepland nu bij Nico de Jong uit Zaandijk. Opnieuw ’n bezoek aan ’n man met voorkeur voor het kortere werk en het jonge duivenspel. Nico leerde ik in het voorjaar 2012 persoonlijk kennen, natuurlijk kende ik al zijn site, zijn werk als keurmeester maar vooral zijn prestaties waren niet onopgemerkt gebleven. Al in 2012 sprak ik af ’n keertje langs te komen maar nu is het er van gekomen wederom met Steef en ook met diens broer Gerard togen we gezamenlijk naar Zaandijk.

Nico en zijn charmante vrouw ontvingen ons allerhartelijks, onder de koffie deed Nico zijn relaas over de oorsprong van zijn duiven. Begin jaren 2000 verhuisde Nico naar zijn huidige woning en kwam niet veel later in contact met duiven van Ad Schaerlaeckens, eerst via ’n vriend in de kop van Noord Holland en later rechtstreeks. Prachtige verhalen hoe dit in zijn werk ging en hoeveel moeite het regelmatig kostte een bestelling te plaatsen. Maar uit die vele eitjes kropen regelmatig meer dan bruikbare jonge duiven en af en toe ’n super. Nico, benadrukte regelmatig, we kweken niet zo snel ‘goede’ en supers en dus ook Ad niet, neemt niet weg dat Nico er meer dan gemiddeld hele goede duiven weghaalde die voortreffelijk door vereven. Later wist hij bij Jacob Poortvliet 2 duivinnetjes weg te halen en Nico heeft er echt wel kijk op want ik heb ze in mijn handen gehad en dit zijn gewoon 2 bijzondere klasse duifjes. Perfect van bouw, prima vleugels en ‘paling’ glad. Later heeft Nico nog duiven bijgehaald van het soort Leo Heremans en deze duiven pakken wederom voortreffelijk. De vaandeldrager van het hok de ‘15’ is dit jaar naar het kweekhok verhuisd, ’n geweldenaar met kopprijzen in groot verband. Toch geweldig wanneer je zo’n duif bezit, maar de vader zit ook nog op het kweekhok, nooit meegevlogen…wat ’n duif!!  Het moge duidelijk zijn er zitten klasse duiven en hoe vaak we elkaar ook vertellen ‘je kunt er niet inkijken’ het zal wel maar dan kan je het er zeker wel van afkijken. Ondanks het gemis straks van zijn ‘15’gaat het zeker wel weer lukken met zo’n klasse hok duiven. Wederom goed hok, super duiven en ’n gedreven liefhebber. Hier is de cirkel ook weer rond. Met 12 koppeltjes duiven op totaal weduwschap ( met zo’n 20 tal kan hij vliegen) gaat hij de strijd weer aan.

Ik heb genoten, bedankt voor de ontvangst en gezelligheid want ook dat maakt de duivensport. Interesse meer weten, bezoek dan ook eens zijn website. http://www.nicodejongpostduiven.nl/

Bezoek gebracht aan Allimax Animal Care Nederland, de fabrikant van de Allicine die ik gebruik. Met Hans de resultaten doorgenomen, de nieuwste pillen bekeken en meegenomen om uit te proberen (voor me zelf). De Allicine 1000 ppm op waterbasis gebruik ik niet meer voor de duiven, want de olie variant 5500 ppm is beter en gemakkelijker hanteerbaar. Voor humaan gebruik is de 1000 ppm water ’n prima product toch heb ik gevraagd om ook ‘n 5500 variant te maken en deze ga ik ook uittesten (humaan).

De 5500 ppm olie variant is ’n schot in de roos met heel veel positieve reacties. Hoe meer duiven langer en beter gezond kunnen blijven, hoe beter toch……………….

Deze week Martin van Zon bezig gezien ’n kolonie zware fondduiven te selecteren. Dit hok heeft hij al ’n paar jaar onderhanden en je ziet de kwaliteit toenemen. Misschien wel ‘n 100 tal duiven van 2011 en 2012 door mijn handen gekregen, zeg maar het nieuwe materiaal en die van 2011 zullen het nu in 2013 moeten laten zien. Top materiaal, 2013 kan wel eens het jaar van de grote doorbraak worden. Pracht middag, veel gezien en je blijft leren.

Vrijdag las ik de agenda van de NPO vergadering op Pipa. Ik bladerde er snel doorheen, begroting, resultaat enz, maar veel belangrijker, ik las dat de commissies (4 tal) zijn ingevuld, inzichtelijk is nu wat er moet gaan gebeuren en wanneer het klaar moet zijn. Ik las in de diverse commissies voor mij bekende namen, mannen die ik persoonlijk ken en waar ik het volste vertrouwen in heb. Niet alle commissies kunnen of zullen heel voortvarend te werk gaan maar ik hoop dat dat ‘eerlijker enz spel’ en ‘promotie/communicatie’ einde jaar hun plannen al kunnen ontvouwen.

Vrijdagavond vergadering van P.V. Heemskerk, mijn eigen cluppie gehad. Na 1 jaar is voor mij duidelijk dat de fusie ’n schot in de roos is geweest. Grote en sterke club en ook financieel de boel goed op orde. Voor 2013 gaan we proberen leuke activiteiten te ontwikkelen en te organiseren. Het mag ’n paar centen kosten, ’n goed besluit. Vooral de activiteit/competitie met de jonge duiven lijkt mij leuk (iedereen heeft kans). Henri van Doorn heeft het concept vorig jaar toegestuurd en volgende week zal ik het wat verder uit de doeken doen.

Zaterdag, beursdag

Samen met E.J, broer Peter en Steef arriveerden we even voor tien uur in Houten. De parkeerplaats was al vol dus keken we elkaar aan, het zou weleens volle bak kunnen zijn. Het was druk en van enige crisis was vandaag geen sprake. Je hart gaat sneller kloppen bij zoveel enthousiaste mensen. Zelf zat ik verlegen op ’n paar opleermanden en die waren er te kust en te keur. Meestal hebben we het om 12.00 uur wel gezien maar het werd nu 13.30 en eerlijk gezegd ik had de helft nog niet gezien. Nu kwam dit omdat we vele duivenvrienden tegen kwamen. In de auto waren we unaniem van mening, goede, gezellige beurs, gewoon ‘n heerlijke dag en vergeten foto’s te maken!

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

The Day After