zaterdag 14 september 2013

Nijvel-Meer of Meer-Nijvel

Zaterdag 9.00 uur.
U heeft op de afdeling site kunnen lezen dat vrijdagavond is besloten naar Meer af te reizen.
Donderdag en vrijdag is er contact geweest met het bestuur en uiteindelijk besloten niet zaterdag maar toch vrijdag in te korven. De kans om in Nijvel vandaag te lossen is heel klein en in Meer is er misschien 'n kansje en ook het weerbericht van Meteo Consult van hedenmorgen wijst in die richting.

Persoonlijk heb ik geen enkele moeite met Meer want ik zit helemaal niet te wachten op 2 nachten mand. Ik zou ook geen enkele moeite gehad hebben met zaterdag inkorven voor zondag.
Wil je graag 2 nachten mand had je in Zuid -Holland kunnen inkorven en krijg je er waarschijnlijk 3!
Niets mis mee wanneer je hier voor kiest, wij vliegen echter de natour.
Waar ik de meeste moeite mee heb, is een verloren dag!

Het weerbericht en voor 12.00 uur geen nieuwe berichtgeving


Algemene weersituatie:
Een klein lagedrukgebied bevindt zich zaterdagnacht net ten zuidwesten
van Nederland en trekt gedurende zaterdag noordoostwaarts over
Nederland. Dit laag bereikt Denemarken rond middernacht. Bijbehorende
frontale systemen trekken zaterdag over de Benelux en Noord-Frankrijk.
Pas in de late avond hebben deze de Benelux en Noord-Frankrijk verlaten
en bevinden ze zich boven Duitsland en Midden-Frankrijk.

Weer en wind in de lossingsplaatsen en onderweg:
Bovengenoemde frontale systemen geven zaterdagnacht en ochtend veel
regen boven het noorden van Nederland. Belgie en het noorden van
Frankrijk hebben slechts af en toe wat regen.
In de loop van de middag wordt het in
Nederland meest droog, op Limburg na. Belgie
en Noord- en Midden-
Frankrijk houden van tijd tot tijd regen. In de loop van de avond wordt
het in alle bovengenoemde gebieden droog en klaart het lokaal wat op.

De zichten zijn buiten de neerslag om goed. In neerslag zelf rond de 5-7 km.

Wind: In de ochtend boven Benelux en Noord-Frankrijk zuidwest,
25-30km/u. In de ochtend en begin van de middag toenemend naar 35km/u
boven Frankrijk en Belgie en 40-45km/u boven Nederland. In de loop van
de middag draait de wind naar noordwest en neemt boven Frankrijk en
Belgie af naar 20/km u. >


Update 12.00 uurHet is de gehele ochtend regen of lichte motregen geweest. De verwachting is dat het rond 13.30 uur in Zuid-Holland droog zal zijn en de laatste regen uit de kop van Noord-Holland trekt. Wanneer dit werkelijkheid is en er geen andere fronten op de loer liggen is er misschien 'n mogelijkheid....


Update 13.15 uur

De vlucht wordt uitgesteld naar zondag. Het bestuur heeft opdracht gegeven de duiven naar Nijvel te verplaatsen.

Het regenfront blijft hangen en komt slecht van zijn plaats mede omdat de wind is gaan draaien. Er komt 'n moment dat je een beslissing moet nemen, de een zal het jammer vinden, de ander juicht het toe want de duiven krijgen nu 2 nachten mand. De lossingscommissie heeft maar 1 taak en dat is 'de duiven verantwoord te lossen' en dat gaat vandaag dus niet meer lukken.
De duiven zullen in Nijvel omringt worden met de gebruikelijke goede zorgen. De verwachtingen voor morgen zijn licht tot half bewolkt. In de vroege ochtend uren draait de wind van noordwest naar west en vanaf 10/11 uur naar westzuidwest.
Fijne middag verder en tot morgen

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Nijvel, 8.00 uur.
We staan in Nijvel en de vooruitzichten zijn prima! We wachten nog even op het juiste moment en kunnen dan los. Vanmorgen om 7.00 uur zijn de mannen gewekt en gaan  beginnen met de voorbereidingen. momenteel nog wat grondmist. De verwachting is rond 9.00 uur te gaan lossen. Om 7.00 uur draait de wind van noord naar west en in de loop van de ochtend naar westzuidwest. We zitten nog steeds in de zomertijd en de tijd is nog steeds niet terug gezet terwijl de zon steeds later opkomt. De laatste vlucht ook graag  ’n uurtje meer geduld. We proberen ook van deze laatste vlucht ’n mooie vlucht te maken.
Om 8.30 uur meer nieuws
De wagens staan klaar, omstandigheden prima, vluchtlijn goed. Wij zijn voornemens om op 9.00 uur te gaan lossen.
Om 9.05 uur laatste update over het vertrek

De duiven zijn los om 9.00 uur, prima vertrek!
In de loop van de middag hoop ik de voorlopige uitslag van P.V. Heemskerk te kunnen plaatsen en kom ik nog even terug op de "zaterdag".

Allemaal veel succes op deze laatste vlucht van het seizoen!

De uitslag van PV Heemskerk komt niet maar de eerste meldingen zijn; Steef Duijn zit 1 tijd 11.30 uur. Peter Nijman 2 en 3 beide op 11.32 16, vervolgens G. de Boer, Simon Durge, Henk Beentjes, Max van Delden.

Zelf heb ik de gehele week de duiven van mijn broer verzorgd en vandaag geklokt. De eerste duif klapte 2x van het dak af, waarschijnlijk door 'n sperwer en valt uiteindelijk met mijn 2e getekende netjes op de plank. Hierna valt het stil voor 'n paar minuten maar dan rollen ze naar binnen op '43'zitten er 18 van de 24 in de klok en om 12.00 gaat de klep dicht. Steef gefeliciteerd met de overwinning!
Broer zal vast wel tevreden zijn met de 2 en 3e plaats.
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Zondag 15 september,

Ik kom eerst nog even terug op zaterdag wat ’n tumult, boze mails en telefoontjes en onbegrip.

Om 15.30 uur werd het weer toch acceptabel tot goed en bleek het weerbericht van Meteo Consult toch te kloppen. Hadden ze dus gelost kunnen worden? Ja, zeker maar dit bleek achteraf en dus te laat ….Nu kon je na 13.00 uur andere leuke of noodzakelijke dingen doen. Zaterdag dus veel telefoontjes, mailtjes en opheldering moeten geven. Waarover? Juist, over waar we stonden. Ik ben niet meer dan mede lossingsverantwoordelijke en mijn teksten op de site van de Afdeling lijken mij duidelijk genoeg. Het bestuur beslist over de lossingsplaatsen, punt uit.  Duidelijker kan ik het niet maken. Wat ik zelf vind, schrijf ik op mijn Blog, zo simpel is het.

De voorhand was het minst gelukkig met de lossingplaats Meer, begrijp ik persoonlijk best. Ook veel eigenbelang en het niet erg vinden om de duiven 2 nachten mand te geven, hebben die zomerjongen het ook maar gehad. (Handig voor de dagfond en de marathonspelers.) Beetje Cruijfiaans, om van ’n nadeel een voordeel te maken, ook wel weer knap. Er zijn echter ook genoeg liefhebbers die het toch wel prettig vinden wanneer de duiven na 1 nachtje thuis zijn en je zondag met je gezin andere dingen kan gaan doen of dat je andere verplichtingen hebt. Ik denk, dat de chauffeurs en convoyeurs  ook niet echt op 2 nachtjes zitten te wachten en het lijkt mij financieel voor de Afdeling ook niet aantrekkelijk een nachtje extra, al is dit laatste hopelijk niet ‘leading’. Belang van de duiven staat voorop!

Eerlijk gezegd de natour is voor mij niets meer dan 5 vluchten met in principe 1 nacht mand. Het besluit naar Meer te rijden, prima, was ik zelfs een voorstander van laat dat duidelijk zijn, want er waren mogelijkheden, ook al waren ze klein. Wanneer ik dan schrijf dat er liefhebbers zijn die in Zuid-Holland gaan inkorven op Sens of welke andere plaats het ook geworden is, omdat deze liefhebbers per se willen dat ze 2 nachten mand krijgen, dan wordt er door ’n bestuurslid gereageerd en geschreven “ik stoor mij aan de arrogantie van Jos Nijman om dat te schrijven”. Hallo, begrijpend lezen is ook ’n kunst, (trouwens leuk dat je mijn blog leest)  en deze mannen (en ik ken er 2 van heel nabij) zijn toppers, die er meer aan doen dan de meeste van ons. Zij trekken hun eigen plan! Terug naar zaterdag, het lijkt wel of er ’n groep is, die op slecht weer hoopt en op 2 nachten mand, sinds zaterdag weet ik dat het niet alleen lijkt maar dat ze ook werkelijk bestaan.  Prima, kan er niks mee maar er gaat ’n wereld voor me open.

Ik blijf het onbegrijpend vinden dat je ergens heen gaat rijden terwijl je bijna zeker weet dat je niet kunt lossen en de boel dan niet 1 dag opschuift. Ik vind dat, mijn mening en ik heb niks te vertellen en dat moet vooral zo blijven! Pas als WE dat vinden, kan je daar aanwerken. Wees niet bang, gaat nooit gebeuren, duivensport is ’n oude vergrijzende sport van veelal oudere mannen, die vaak roepen en praten maar niets willen veranderen. We denken te vaak destructief en richten ons zelf ten onder en dat vind ik weer niet goed!  

Ik ben niet boos en gefrustreerd want ik ben er inmiddels aan gewend. Ik laat heel veel liefhebber op dit blog lezen, hoe een en ander werkt en hoeveel tijd en energie er door veel mensen ingestoken wordt. Tegen welke problemen je oploopt en hoe die opgelost (kunnen) worden. Naast de site van de Afdeling lezen veel mensen ook mijn Blog voor meer achtergrond informatie omdat ik daar mijn eigen ervaringen en mening op kan geven. Ik waardeer dat er zoveel mensen mijn verslagen en gedachtenspinsels lezen er is klaarblijkelijk toch behoefte aan.
Fijne zondag .......



 

 


  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel