zaterdag 29 maart 2014

tijd om af te richten


De draad met de duiven deze week weer opgepakt, alleen de ochtend training(oude duiven) heb ik laten vervallen want het is me nog te koud. (woensdag zaten de jonge duiven om 10.00 uur buiten midden in ’n hagelbui!) De jonge duiven kunnen hierdoor dus voorlopig nog ’n uurtje eerder los en ook de aller jongsten uit de ploeg komen ondertussen voorzichtig buiten. Over ’n paar weken zal de hele groep wel in de lucht staan en hoeven we niet meer zo waakzaam te zijn voor de katten en rovers. Deze week werden ze regelmatig opgeschrikt door de buizerd, ze blijven er alert door en hij/zij is gelukkig niet ‘gevaarlijk’.
 

De komende weken zal in het teken staan de oude duiven weer gewend te maken met de mand en het weduwschap. Ik zal dan ook elke zonnige dag proberen te benutten want ook het g.p.s. systeempje in de koppen moet weer op scherp gezet worden. Gelijktijdig heb ik ook mijn klok weer uitgetest. Alle ringen worden door de antenne herkend en dat is ook weer ’n zorg minder want wanneer je daar pas in het inkorflokaal  achter komt dat de ringen defect zijn, geeft  dat voor alle partijen veel stress en oponthoud.

Dinsdagavond kreeg ik te horen dat de schorsing van Dave van Zon ingetrokken is. Prima bericht voor Dave, al ben je ’n enorme domkop als je ’n dopingcontrole weigert maar deze domheid werd verslagen door ’n mega blunder van de tuchtcommissie, die de straf te laat heeft uitgesproken.  (hierdoor kon er geen straf worden opgelegd). Domheid en blunders, duivensport anno 2014! Lees goed, ik ben er niet op uit iemand te straffen maar het amateurisme is dramatisch.

Volgende week zaterdag  staat onze eerste en enige afdelingsafrichting “Numandorp”  op het programma maar dat zou zomaar Bergambacht kunnen worden. Het belangrijkste is dat de wagens op ’n goede plek kunnen staan en de duiven veilig gelost  worden dan maakt ’n kilometertje meer of minder, links of rechts geen fluit uit! We zullen het komende week wel horen.

Een bekende dierenarts  is al enige tijd bezig met ’n eigen onderzoek m.b.t. het genezen van trichomonas met allicine. Bijna 2 weken geleden heb ik  ’n uitgebreide mail gestuurd met wat op en aanmerkingen maar hij heeft blijk of schijnbaar nog niet de tijd gevonden te antwoorden. Allicine is ’n uiterst goed product om allerlei (schadelijke) darmbacteriën te voorkomen en te genezen (zie de onderzoeken op mijn site <menu allicine/allimax>)  De nieuwste allicine (olie 5000 ppm) is nog veel effectiever en het blijkt dat de duiven ook veel minder last hebben van het geel en dat is zwak uitgedrukt. Wanneer het product geruime tijd gegeven wordt aan kweekduiven, jongen en oude, dan zien we en praat ik maar even over mijn eigen duiven het geel niet meer of nauwelijks voorkomen.

Wanneer je zwaar besmette duiven uit het hok haalt en het ’n dagje in de bek druppelt wat kun je daar nu van zeggen??  Wanneer ik zwaar besmette late jonge duiven in mijn hok heb zitten, die in hun eigen milieu zitten en niet in contact komen of zijn gekomen met andere duiven, die zou ik eerlijk gezegd niet eens behandelen daar ga ik opzitten, weg ermee!  Vliegduiven die licht besmet zijn maar wel op ’n goed hok en bij dito liefhebber zitten, geef die het 2 weken over het voer en dan wil ik het nog weleens horen maar wel het juiste product geven want dat is ook nog niet gebeurd.   

Zelfs wanneer ’n natuurproduct misschien niet voor de volle 100% effectief zou zijn,  draagt het wel bij tot het verminderen van het gebruik van antibiotica maar deze opmerking zal niet bij alle (dieren)artsen als muziek in de oren klinken!  

Zaterdag en zondag, het ijzer smeden als het heet is!

Vandaag (zaterdag 29 maart) maar ook zondag zijn de weervooruitzichten prima!  (Ik heb maar weer eens gekeken op Meteo Consult van de lossingsmannen) Vooral na het middaguur neemt de temperatuur toe en is er genoeg zonkracht. De wind is voornamelijk uit de oosthoek, dat in combinatie met de vrij koele ochtenden is het niet verstandig al te vroeg ‘af te richten’. Voor komende week blijft de wind uit de oosthoek waaien maar is het ’n stuk koeler. Zaterdag en zondag rond het middaguur prima omstandigheden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten