zaterdag 15 maart 2014

Zaterdag 15 maart


Zaterdag 15 maart.

De afgelopen week hebben de jonge duiven, die bij de vliegers en kweekduiven lagen, zich prima ontwikkeld en zijn mooi door gegroeid. Inmiddels zijn er vrijdag ’n flink aantal verhuisd naar ’n starter van onze mooie hobby. 3 stuks zijn er vertrokken naar Zandvoort waarvan 2 met ‘n ‘gouden’ ring, (die zal ik in de gaten houden) en 10 duifjes blijven mij me zelf, de rest zal morgen verkocht worden op de Duivenmarkt in Heemskerk. (11 stuks)

Zaterdag (vandaag) was ik voornemens al mijn oude en jonge duiven te enten tegen pokken, ik wacht nog ’n weekje zodat de ‘jongste’ wat ouder zijn. Vorige week liet ik op de foto de fabrikant (het doosje) zien en sprak mijn verbazing uit dat ik zoveel entstof overhield. Peter Jonker attendeerde mij er op dat de hoeveelheid is gebaseerd op inenten (spuiten). Omdat er ’n borsteltje bij zat, heb ik de bijsluiter niet verder gelezen. Ik kan wel vermelden dat de reacties op de poten (bij de duiven van mijn broer) goed zijn op gekomen.

De doffers zitten dus vanaf vandaag 15 maart ook op weduwschap, de hokken zijn gelijk nog ’n keertje extra schoongemaakt en ontsmet met Vikron-S. (prima spul) De broedhokken op half en de ramen gelapt. Alles lekker schoon en vooral stofvrij, voorlopig blijven de ramen open en kunnen ze ook lekker in de ren zitten. De mannen gaan nu direct op rantsoen en aan de fles van “Gust”, eigenlijk het zelfde programma wat ik volgde bij de duivinnen. Inmiddels zijn de dames prima op gewicht en donzen goed, heel goed.

We zitten nu 3 weken voor de eerste africhting met de Afdeling, wanneer het de komende weken ‘mooi’ weer is gaan we ze zelf ’n paar keertjes wegbrengen om ze wat vertrouwd te maken met de mand en de wedstrijd stress. Verder zullen we proberen “de drift” ’n beetje te temperen en dat is met (de voor deze tijd) vrije hoge temperaturen hard nodig.

Wat is er verder deze week nog te melden? Genoeg artikelen gelezen en soms denk ik waar gaat het over, dan weer lees je op ’n site van iemands ellende op zijn hok en dan denk ik, poeh het zal je overkomen, maar ook wat ga je er nu structureel aan veranderen? Ik vind het trouwens getuigen van moed en durf om openlijk over je misère te schrijven, op deze manier kunnen we er misschien wel van leren! Onderstaande is ook van internet en wel van de site van Eijerkamp….. en direct toe te passen!

We hebben samen met onze dierenarts een opvallende waarneming gedaan die verband houdt met de aanwezigheid van het geel. Toen wij laatst met een aantal duiven naar een beurs gingen bleek na terugkomst dat duiven die mee waren geweest naar de beurs, geel vrij te zijn en sommige duiven uit hetzelfde hok die thuis waren gebleven wel sporen van geel te bevatten.
Samen met onze dierenarts hebben we de hokken bekeken en kwamen tot de conclusie dat het klimaat in het hok de oorzaak was. Deze hokken hadden wel rennen maar de duiven zaten binnen toch min of meer afgesloten. Deze hokken zijn al jaren zo maar door strengere controle en een andere blik zie je soms dingen waar je bedrijfsblind voor geworden bent.
We hebben daarna de hokken aan de voorkant naar de rennen opengemaakt zodat de duiven nu volop in de buitenlucht zitten en ook dat heeft er toe geleid dat geen sporen van geel meer gevonden worden. De duiven in deze hokken zitten vast en zijn bestemd om aan klanten geleverd te worden dus komen ook niet dagelijks los zoals onze vliegduiven.
We vonden deze waarneming voldoende belangrijk om dat hier te melden want uiteindelijk wil je liever dat duiven zonder telkens te moeten behandelen gezond blijven. Bron Eijerkamp Blog.

Mooi verhaal en wat blijkt zuurstof is heilzaam en gratis, gezonde slijmvliezen is meer het ‘halve’ werk.

Het verkoopseizoen van de bekende verkoopsites zit er nu bijna op dus daar hoeven we ook niet meer naar te kijken. Niet dat ik geïnteresseerd ben geweest naar duiven (  want de echte goede zijn wel heel erg prijzig en ’n kind uit de “Harrie” voor meer dan 30.000 euro vind ik volstrekt idioot) maar ik vond en vind het wel leuk om zaken uit te pluizen. We gaan binnenkort gewoon weer van start en we zullen moeten zorgen dat de duiven gezond zijn en blijven, we zelf tot het bot gemotiveerd zijn en maar hopen dat je ’n paar extra’s op je hok mag hebben want dat maakt het ’n stuk makkelijker op weg naar goede klasseringen. De door de afdeling belegde bijeenkomst met de  N.P.O. heb ik niet bezocht omdat ik er weinig vertrouwen in heb, al dat gemekker en in de 'week' leggen is niets voor mij want uiteindelijk blijft er dan een slap uittreksel van over. Inmiddels heb ik wat mensen gesproken die zich dood hebben geërgerd aan het ‘gedrag’ van de heer Buwalda, gelijk ’n marktkraamverkoper liep en stond hij zijn verhaal te verkopen en op de vraag of er genotuleerd kon worden was het antwoord ‘we onthouden het wel’ en of dit nu het sterkste punt van dit bestuur is?  We zullen zien waar ze meekomen in 2015. 

Vrijdagavond wel de vergadering van de club bezocht, het bestuur gaf tekst en uitleg over de afdelingsvergadering en vroeg om vrijwilligers voor de vele werkzaamheden in de club. Bij het behandelen van de club kampioenschappen kwam het ‘generaal’ ter sprake en bij ‘n 2e stemming werd dit kampioenschap overweldigend  aangenomen. ‘Mijn klomp breekt’, ik snap er niets meer van een kampioenschap over 44 vluchten en 50% (en dat is laag ingeschat) van de leden haalt in ’n normaal seizoen de eindstreep al niet. Het zal dus het kampioenschap van de ‘volhouders’ worden.

zaterdagmorgen om tafel gezeten met onze vervoerders, convoyeurs, vervoerscommissie en onze nieuwe voorzitter Jeroen Blok. Altijd goed elkaar even te spreken, afspraken te maken zodat we goed van start kunnen. De trailer worden uit de winterstalling gehaald en nog eens goed nagelopen o.a. deuren, watertanks etc. Verder de lossingsplaatsen doorgelopen en wat procedures. We hebben er allemaal weer zin in en nu maar hopen dat we ‘goed’ duivenweer krijgen.

Op de afdeling site staan de kampioenschappen en voorwaarden/spelregels voor de afdeling en het rayon. Verschil tussen afdeling en rayon is dat we in het rayon niet verfijnd het onaangewezen spelen maar aangewezen nu gelijk de afdeling we er 2 van de 3 (bovenste van de lijst) moeten draaien!  (was altijd 1 van de 3)

Hopelijk zien we elkaar morgen op de Duivenmarkt, aanvang 9.00 en voor de vroege ‘vogels’ tot 10.00 uur is de koffie gratis. De sluiting is om 13.00 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel