maandag 14 september 2015

selectie en plannen...........


De grote selectie is gedaan er volgt nog één sessie nadat de rui is voltooid en hierdoor zitten er nu nog wel ’n paar extra, die zeker de moeite waard zijn om door te houden en die ik nog ’n keertje uit geruid wil zien. Voordeel, mocht ’n duif wat gaan mankeren heb ik ook nog wat achter de hand.

Het plan is om in 2016 met 20 weduwnaars te starten, 12 oude aangevuld met 8 jonge doffers en daar zitten ’n paar bij die ik graag zie. Bij de duivinnen heb ik 13 oude over en vul ik aan met 12 jonge duivinnen. Totaal dus 25 duivinnen. ( 5 stuks zal ik als ‘non’ spelen want daar heb ik de afgelopen jaren goede ervaringen mee.)

In 2016 hebben de 6 dagfondvluchten prioriteit en daar zal ik hoofdzakelijk duivinnen op inzetten aangevuld met wat oudere doffers. De overige doffers ga ik op de vitesse en midfond inspelen, het hok van de weduwnaars is dit jaar goed gebleken, na de aanpassingen van eind 2014. Het is wel lekker dat ik nu ook kan terugvallen op de mannen. Ook op de natour lieten de mannen zien dat ze zeker niet meer onderdoen voor de dames.

Verder ben ik voornemens in 2016 met de jonge garde het programma te gaan spelen, eens kijken of we daar ook potten op kunnen breken. Plannen genoeg, nu eerst ruien en zorgen dat ze ’n perfect verenpak krijgen. Ze krijgen het juiste voer met de nodige supplementen maar ik zorg er wel voor dat ze niet te zwaar worden want dat moet er later allemaal weer af. Verder is er op mijn hokken zeker geen gebrek aan zuurstof, de meeste zitten in rennen/volières en de oude vliegduiven die bij elkaar blijven tot december kunnen ook 24 uur per dag in de ren vertoeven.  We maken er de komende maanden geen ‘watjes’ van en die er niet tegen kunnen…snel exit.

De lossingen ga ik niet per week evalueren maar bij de oude duiven is geen ‘slechte’ vlucht geweest, ook bij de jongen en natour geen vluchten die slecht verliepen. Natuurlijk blijft het jonge duivenspel extra aandacht vragen, de veranderende weersomstandigheden/klimaat en andere invloeden blijven hun stempel drukken. Wie weet dat ’n ander jonge duiven vliegprogramma de negatieve spiraal weet te onderbreken, we zullen elke verandering/wijziging moeten omarmen.  Wij, de liefhebbers moeten natuurlijk ook niet de kop in het zand steken. Kweken uit ‘goeie’ duiven, keihard selecteren, trainen en veel africhten en dat ruimschoots van te voren want zolang onze convoyeurs de eerste weken van het jonge duivenseizoen en op de nalijn, duiven uit de manden  moeten jagen ( we praten niet over ’n paar mandjes), vraag je wel af wat dat voor duiven (liefhebbers) zijn.

Nu we het toch over de convoyeurs en vervoerders hebben, grote pluim voor de mannen!  De wagens altijd op tijd op de lossingsplaatsen, altijd goed anticiperen op de veranderingen, duiven prima verzorgd want o wat is het makkelijk je falen bij de convoyeurs neer te leggen.  Ze zijn voor ons in de weer en doen dat met volle overgave, zelfs op de terugreis word ik altijd gebeld om te informeren hoe de vluchten verlopen zijn. Mannen bedankt!
vader de '44' stamvader van het hok (komt uit de '02' Steef Duijn) x "het Blokje" dochter van het super koppel '54' x '94' (Big Mamma) Steef Duijn. Dit jaar 10e asduif natour Rayon en op de dagfond 3 op3 waaronder 2e Bourges 1329 duiven en 14e Vierzon 903 duiven.
 

De compuclub heeft de laatste kampioenschappen berekend en op de enige discipline die ik dit jaar volledig heb afgemaakt, de Natour, ben ik 2e on en 2e aangewezen kampioen geworden in het Rayon. Joh Jansen moet ik op beide onderdelen voor laten en dat is geen schande. Wel pak ik het 1e hokkampioenschap op de Natour 71 van de totaal 101 ingezette duiven zorgden voor de punten. Uiteindelijkbleek dit ook goed genoeg te zijn voor het Afdelingskampioenschap 1e hokkampioen Natour Afdeling 6. (broer Peter flikte dit kunstje in 2013!)

De ‘510’wordt 2e asduif natour, de ‘523’ 3e en de ‘084’ eindigt haar carrière met de  klassering 10e asduif natour Rayon B. In 2014 2e Midfond en 1e asduif Dagfond in het Rayon. In 2016 mag ze op het kweekhok haar kwaliteiten doorgeven.  

Voorlopig rust op de hokken en op het Blog. Tot later……………….

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK