zaterdag 12 september 2015

The Day After


The day after
Laat ik maar eens beginnen met de vroege ochtend uurtjes van zaterdag, na het gebruikelijke telefoonrondje en het weerbericht werd al snel duidelijk dat de duiven in Isnes niet vroeg los konden. Enerzijds door de scherpe grondinversie en anderzijds door het warmte font wat hopeloos in de weg lag en langzaam rond het middaguur de kop van Noord-Holland pas zou bereiken. Het werd dus ’n kwestie van terugrekenen maar ondertussen ook nog buienradar in de gaten houden.
Sens werd echter al om 8.15 uur in vrijheid gesteld, de aanwezige inversie werd voor lief genomen er was maar één zaak die telde, hoe blijven we de narigheid (regen en onweer voor).  We kunnen wel stellen dat de dichtbij liggende lossingsplaatsen het minste “last” hebben gehad van de omstandigheden. Sens werd voor onze sector ’n mooie vlucht. In Noord-Holland staat het concours ruim ’n half uurtje open en de duifjes zijn thuis. Wanneer we naar de lossing uit Gien kijken zien we concoursduren van uren!!! De enige Nationale jonge duiven vlucht uit 4 verschillende lossingsplaatsen, achteraf gezien konden die niet op de zelfde dag gelost worden. In Brabant en Zeeland zullen ze niet echt blij zijn.
Isnes werd dus om 10.00 uur gelost, half bewolkte lucht en ’n super vertrek en ik denk dat de duiven geen regen of het moet ’n enkel spatje geweest zijn, hebben gehad. Isnes werd ’n supersnelle vlucht met vlotte aankomsten,  bij ons geen vroege duiven met gaten van 10 minuten er tussen zoals in andere afdelingen die wel vroeger hebben gelost. Kortom, we hebben 2 mooie vluchten gekregen.
Simon Durge had in onze club de snelste uit Sens en pakt er 4 van de 6 in de prijzen, een prachtige afsluiting van ’n prima jonge duiven seizoen. Wim Geerlofs volgde Simon op de voet en als ’n echte Raymond Poulidor wederom de 2e plek. (5 van de 9)
Isnes werd in Heemskerk op indrukwekkende wijze door Gerrie Lotterman gewonnen 1-4-10  (7 vd 18)en dat met jonge duiven. Klasse Gerrie van harte gefeliciteerd. Broer Peter ging ondanks mijn telefoontje dat de duiven wel eens snel konden gaan, nog even zijn honden uitlaten en zag vanuit het park zijn duiven arriveren. 2-6-7 (6 vd 17) Combinatie van der Aar pakt fraai plek 3 en 5 (2 van de 24) Jan Vogelzang pakt de 8e plaats (1 vd 6) en zelf pak ik plaats 9-11-12-13 (11 vd 19)

Jammer genoeg vond mijn eerste duif het niet nodig binnen te komen, de scherpte is er natuurlijk al ’n beetje van af en wellicht door de hoge snelheid een beetje in de war. Dit verspelen van tijd is mij compleet vreemd, ja het hoort erbij maar wel jammer. Ik krijg er 12 snel achter elkaar maar na de 15e duif blijft het lang stil. Niet de minste die nog niet thuis waren waarschijnlijk doorgejakkerd. Mijn’747’ kwam op de laatste midfondvlucht als laatste thuis, nu op de Natour na ’n aantal voortreffelijke prijzen, de laatste vlucht wederom de laatste. Het is geen citroen die je kan uitknijpen, volgend jaar gaat hij de laatste vlucht van ’n discipline niet meer mee! ( ik krijg er ’n hart verzakking van)
In de club werd ik 1e Natour kampioen on en aangewezen en met de 1-2-3-8-9-11-14-15-25-27-30 duifkampioen sluit ik het seizoen ‘lekker’ af.
In het Rayon werden we volledig weggespeeld door ’n ontketende combinatie Paap en Paap en de overige liefhebbers uit Zandvoort, ze hebben er maar liefst 20 bij de eerste 25.  Muijderman uit IJmuiden pakt de 1e plek, klasse gefeliciteerd.
Zelf pak ik de 57e plek maar wel weer met 11 vd 19 in de prijzen. De laatste vlucht gewoon weer met beide voetjes op de grond.
Het seizoen zit er op, zondag de kweekduiven scheiden, nog ’n paar duiven weg selecteren, de nesten opruimen , voertonnen vullen voor de ruitijd…………..ook weer ’n mooie en belangrijke tijd.
Dit jaar stond in het teken van ’proberen’ mooie uitslagen te maken omdat het voor mij ’n gebroken seizoen zou worden. Het is aardig gelukt en ik kan terug kijken op ’n lekker duivenseizoen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten