zaterdag 5 september 2015

The Day After


THE DAY AFTER
Het was weer lang wachten maar uiteindelijk was het regenfront net op tijd voorbij Meer en St Job getrokken en stagneerde het helaas voor Duffel, daar konden ze de schuiven weer dicht doen. Onze duiven konden los met ’n stevig windje noordwest en onderweg zouden ze nog wel wat lichte regen moeten omzeilen of er doorheen moeten knallen maar qua vliegweer gewoon goed.
Ik verwachtte de duiven wel voor 17.00 uur en om 16.57 dienden dan ook de eerste 2 zich aan en knalden voor de verandering nu niet op de plank maar maakten beide nog ’n rondje en tikte het dak van het huis aan. Wat scheelt het? Zal iedereen last van hebben, nummer 3 viel in de zelfde minuut en vlak daarna nog 2. Vervolgens 3 minuutjes wachten en de rest volgt elkaar rap op. Theo Zwanenburg was komen kijken en was net te laat voor de eerste 5 maar de overige 14 kwamen ook mooi aanzetten en was daar getuige van. Hierna konden we gelijk de jonge duifjes die ik van Theo/Ron heb gekregen even onder de loep nemen. Gelukkig was Theo het met ons eens, prima om ze als jaarling ’n kans te geven. Ondertussen druppelen de tijden door….zal niet waar zijn. Wederom de vroegste?
In de club aangekomen blijkt al snel dat het waarschijnlijk de 5 snelste zijn. Eerst even genieten van de “binnen” barbecue, prima georganiseerd en smaakvol en ’n bomvolle kantine. Lekker even met Steef bijgepraat en uit eindelijk komt de uitslag 1 t/m 5 in de club. Voorzitter Gerard zei gekscherend eerst verknalt hij onze barbecue die om 17.00 uur zou beginnen en vervolgens gaat hij met die dagfond duiven met de eerst 5 plekken aan de haal. Al snel wordt duidelijk dat ik er in het rayon ook goed bij zou zitten maar………eerst wachten op de laatste club en daar speelt toevallig ene Joh. Janssen in en dan weet je het wel. Opnieuw pakt hij de eerste 2 in het rayon, gefeliciteerd maar je zou er ’n complex aan overhouden. ( gaan we niet doen) Hij heeft gewoon steengoede duiven en wint terecht en met de plekken 3-4-5-7-9 enz. ben ik dik tevreden en dat is zacht uitgedrukt.
Uitslag club 238 duiven en 15 deelnemers 1-2-3-4-5-12-15-17-24-33 enz. Rayon tegen 993 duiven 3-4-5-7-9-26-33-36-61-89-93-99-116-148-154-159-191 (17 van de 19) broer Peter begint met de 21 plaats en 11 van de 16.
Mijn eerste duif is ’n jaarling duivinnetje de 448 ( komt uit ’n doffer van mijn stamdoffer de ‘44’ , de moeder is Bonte Steef, dochter van de 54 x 94 van Steef Duijn. Mijn 747 is ’n doffer pakt wederom ’n kopprijs en komt uit ’n zoon van de 54 x 94. Mijn 3e duif is de “Vierzon” (1e N.P.O. Vierzon 2014) vorige week toptien en nu wederom.
Nog één weekje opladen en het zit er op!


Snap er niets van en ben wel ’n beetje uit het lood geslagen en dan heb ik het niet over de uitslag van zaterdag neen……..over wat mij zondag overkwam.

Zondagmorgen eerst de oude duiven naar buiten, gewoon even ‘n 30 minuten ’trainen’, ondertussen de kweekhokken schrapen en de duiven voeren. Hierna kunnen de jonge duiven los, die ik zaterdag nog met E.J en Theo Zwanenburg heb bekeken. Ik werp ’n blik in het hok, prima mest en ze willen graag naar buiten, klep open en gaan. Zelf ga ik voor ’n uurtje even trainen op de fiets, zoals gewoonlijk lopen ze wel voor het hok of ze zitten er al in wanneer ik thuis kom. Bij thuiskomst lopen er voor het hok en boven op de ren en…… ik zie er één dood op het gazon liggen. Potverdorie ’n rover? Ik pak de duif nog warm maar geen enkele verwonding, loop naar het hok en daar ligt er nog één dood in, ook nog warm, he wat is dit? Ik roep de duiven naar binnen en zie er ’n aantal kokhalzen. Snel kijk en betast ik de dode duiven, geen voer in de krop, dan maar even broer Peter bellen want als oud poelier kan hij het even beter bekijken.

De drie, vier duiven die kokhalzen spuiten we in met water, helaas geen melk of karnemelk bij de hand, wel verzuren we het water met ’n azijn soort wat ik toevallig bij de hand heb. Groenig vuil water komt uit de bekken, wat is dit? Achter het hok is gemeente grond en de struiken groeien er ondertussen 3 meter hoog, één van die struiken draagt zwarte besjes, gelijk vlierbessen en het dak is ermee bezaaid. Rood is meestal giftig, zwart/blauw niet. Die stuik bestaat inmiddels niet meer, heb ik omgehaald. De taxus voor mijn hok? Die staat er al jaren en beginnen ze van te kotsen. Plat dak van de garage, vol met kiezels en daar blijft altijd wel wat water opstaan maar de laatste dagen met al die regen dan kan je moeilijk spreken van oud stilstaand water. Uiteraard ook het dak aangepakt. 6 uur later nog niet meer slachtoffers. Grasveldje nog eens geïnspecteerd, kunnen ze bij het muizen gif, neen alles bekeken en ik heb geen flauw idee en dat benauwd mij het meest want ik wil het weten. De jongen gaan voorlopig niet los en de ouden daar blijf ik bij, vliegen of naar binnen, slenteren is voorlopig uit den boze. Wel 2 prachtige jonge doffers minder poeh…maar er zijn ernstigere zaken in het leven.


 
de '747' opnieuw kop!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten