zaterdag 31 oktober 2015

de maand oktober...............


De maand oktober nadert zijn einde, de tijd gaat snel en........ dringt voor de winterkwekers,  over 4/5 weekjes moeten deze duiven pico bello in orde zijn. Nu moeten je duiven natuurlijk altijd ‘goed’ zijn maar die echte winterkwekers hebben  toch altijd wat extra zorg en aandacht nodig. Ze moeten er werkelijk klaar voor zijn, rui achter de rug, niet te dik, vaak wat extra belichting en ’n laatste check bij de dierenarts.

Mijn kweekduiven hebben best veel ronden groot gebracht en hebben nog wel wat tijd nodig, pas wanneer de duiven werkelijk klaar zijn en de omstandigheden zijn acceptabel zal ik ze bij elkaar  zetten, we hebben de tijd en anders maken we tijd.

De oude vliegduiven zitten zelfs nog lekker bij elkaar, zo ook mijn nieuwe ploeg jaarlingen.  Ik enthousiasmeer het broeden niet want alle broedhokken staan dicht maar het is leuk te merken dat de natuur het zelf regelt want eitjes worden niet gevonden!  Deze ervaring heb ik al jaren en dan is het toch prachtig en natuurlijk om de duiven bij elkaar te laten, in het seizoen worden ze 4 tot 5 maanden op ‘weduwschap’ gespeeld en vragen we het uiterste  van onze duiven en willen de duivinnen nog weleens aanlopen en daar heb ik zelden ‘last ’van. 

De lichting 2015 is niet verduisterd geweest en  deze worden alweer zo glad als ’n paling, sommige staan toch nog op 1, 2 pennetjes maar ze hebben de tijd gelijk mijn oude ploeg, daar staan de meeste zelfs nog op 2-3 oude pennen en zijn verre van glad.  Ik doe nooit mee met die wedstrijdjes snel ruien want in het seizoen wil ik ook de rem er op hebben.  Zolang ze gestaag door ruien gaat het goed.

Wanneer het even kan mogen ze alle dagen de vleugels even strekken, na 15 minuten houden ze het meestal al voor gezien en mogen ze na binnen.  Ze rollen dan ook binnen bij het eerste fluitje  en hebben het in het hok klaarblijkelijk prima na de zin.  Het voordeel van ze regelmatig even laten vliegen is naast het niet/minder aanvetten en geen vleugelblessures ook het ‘scherp’ blijven.  Afgelopen maandag stond ik  even te praten met ’n andere duivenliefhebber  toen  plots  alle duiven de lucht in klapten, ze hadden veel eerder dan ons het ‘gevaar’ van de havik al gezien.  Ze zaten al hoog toen wij pas die ‘killer’ overzagen komen.  Wat is dat kreng groot en gevaarlijk, hij ondernam deze keer geen enkele poging en had vast zijn buik al vol.

Daarnaast staat 3 x in de week het bad in de rennen waar ze meestal dankbaar gebruik van maken. 1 x daags voer en dat alles maakt het duiven houden in deze maanden dan ook tot ’n fluitje van ’n cent.

Wat ik wel veel doe maar ik heb er ook de tijd voor, is het in de hand nemen van de duiven. Hoe staan ze er voor, wat zijn de vorderingen want ik houd  de duiven nauw gezet in de gaten.  

De hokken worden met de Franse slag schoon gemaakt, het ‘ergste’ probeer ik weg te halen maar de grote kuis en de boel even lekker ontsmetten moet nog steeds gebeuren. Hopelijk werkt het lijf over ’n viertal weken wat mee en ben ik weer instaat de boel te kuizen, zoals onze Belgen dat zo fraai noemen.

Nu hebben de duiven van wat meer mest en veren in het hok, volgens mij, geen last en maakt ze misschien nog wel wat weerbaarder. Wel zorg ik met hulp van de nodige zakken vloerdek korrel dat de boel droog blijft. Vooralsnog laten de duiven zien dat ze geen problemen ondervinden van deze wijze van verzorging.

Wat ik al jaren constateer is dat de duiven zich van de weersomstandigheden niets aantrekken. De duiven zitten in rennen, volop in de zuurstof en vaak bij de huidige grillige omstandigheden, koude, wind en nattigheid, is het verbazingwekkend te constateren hoe goed de duiven dit ondergaan.  Vorige week was ik bij ’n clubgenoot met ‘n “van Zon” hok, die toch ’n beetje bang was voor wat regeninslag.  De duiven zagen er geweldig uit en blonken tegen je op, geen stof te zien en ’n prima klimaat en dan kan ik alleen maar zeggen, afblijven!  De duiven laten zien dat je hok prima is, lekker openlaten………….

De laatste dagen hebben we trouwens prima weer gehad en wanneer je dan je duiven in de rennen ziet liggen begint het te kriebelen, het leek wel voorjaar.

Is er nog duivennieuws? Op landelijk niveau heeft de N.P.O. een schikking getroffen met Pigeon Village. Waarom, hoe, tijdsduur, bedragen dat alles blijft in nevelen gehuld. De problemen tussen afdeling 5 en 12 blijven ook maar bestaan,  je mag toch van de N.P.O. verwachten dat ze dat ‘proces’ wat beter/actiever zouden begeleiden met als doel het probleem op te lossen.  Oude chipringen die niet meer gebruikt mogen worden, updates van de modules en over het hoe en waarom daar kun je ook de nodige vraagtekens bij zetten.  

Onze eigen Afdeling heeft zijn vergadering  gehad, best spannend hoe gaat deze nieuwe ploeg het ervan afbrengen, worden de nieuwe voorstellen aangenomen? Gaat men akkoord met het gladstrijken van de plooitjes uit het verleden, krijgen we uiteindelijk duidelijkheid over de vermeende problemen in het verleden.

De vergadering is inmiddels achter de rug en ik ben er zelf niet bij aanwezig geweest, best moeilijk om er dan iets over te schrijven.  Op de feestavond van ons rayon toch even geïnformeerd en begrepen dat het ’n hele lange zit is geworden………………..paar puntjes

Het vliegprogramma is er doorheen met wat kleine aanpassingen, duidelijkheid en ’n streep onder het verleden zetten daar zijn de meningen nog steeds verdeeld over en naar de rest heb ik maar niet geïnformeerd

De feestavond van mijn ‘cluppie’ heb ik niet kunnen bezoeken want het zelfde weekend stond ’n familie uitje gepland , de verjaardag van ‘n 90 jarige vieren is uitzonderlijk en verdient uiteraard de voorkeur.  Ik heb begrepen dat de feestavond stampvol zat en gezellig was, zegt wat van de club en van de prima organisatie. Grote klasse.

Zaterdag heb ik wel de kampioenendag van ons rayon bezocht, ’n thuiswedstrijd,  ons clubhuis  in Heemskerk was opnieuw de locatie. Prima georganiseerd, goed bezocht, de nodige sportvrienden  heel even gesproken want door omstandigheden kon ik helaas niet te lang blijven. 

Ik was net op tijd om mijn prijzen op te halen en verontschuldigde  mij dat ik niet langer kon blijven.



 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

LENNIK