vrijdag 9 oktober 2015

Najaars praat


De afgelopen dagen de duiven zelf weer verzorgt en dan bedoel ik loslaten en voeren. Schoonmaken is de afgelopen weken al niet gedaan dus er ligt ’n mooie droge laag stront in de hokken evenals veren, bergen met veren dus laat ik dat voorlopig lekker liggen. Wat zijn die oude duiven in de rui geschoten en ze zijn bijkans onherkenbaar. De kweekduiven die gescheiden zitten worden alweer wat gladder en bij de niet verduisterde jonge duiven zie ik ook duiven die weer toonbaar worden. Wat is dit toch een onvoorstelbare belangrijke tijd voor de duiven. Gewoon goed uitgebalanceerd voer, grit en roodsteen, regelmatig ’n bad en 3 x per week allicine over het voer en dan maken die berg stront en veren niets uit! Ben ik dan niet bang voor ziekten zoals Paratyfus? Kuur of ent ik mijn duiven? NIETS van dit alles, gewoon puur natuur met ondersteuning met wat de natuur ons geeft. (echte bakkersgist, kurkuma, tarwegras en zelf gemaakte kruidendrank van 50 kruiden met aluin en jodium) Natuurlijk is de allicine ‘n enorm belangrijk onderdeel in het natuurlijke verzorgingssysteem want het werkt! Bij thuiskomst de nodige mailtjes/bestellingen waaronder opnieuw een dierenarts, ze willen het gewoon uitproberen en hebben het vaak van horen zeggen (van tevreden gebruikers). Nu zijn de meeste gebruikers in binnen en buitenland, liefhebbers die bij de top horen, zij beseffen dat ’n slechte duif er echt niet beter van gaat worden laat staan er harder door gaat vliegen maar goede duiven die gezond blijven met ’n minimum aan antibiotica zullen in het seizoen prima en veel beter presteren. (Kijk maar eens bij topsporters, trainen, gezonde voeding en supplementen en wanneer er toch onverhoopt veel antibiotica gebruikt moet worden vallen ze vaak weken terug in hun schema’s)

Terug naar de duiven, worden ze dan nooit ziek of gaat er nooit een duif dood en wordt er nooit wat gegeven? Natuurlijk gaat er weleens ’n duif dood, meestal plotseling en vaak denk ik, dat zal wel ’n natuurlijke dood zijn, gestikt, hartfalen of iets verkeerds gegeten. Tuurlijk blijf ik zo’n weekje dan extra scherp en oplettend maar tot nu toe nog nooit hoeven in te grijpen. Krijgen mijn duiven dan nooit colli? Zelden en wanneer het toch zover is, denk ik vaak met en in combinatie van adeno. De ergste patiënten opruimen en de overige laten uitzieken en het heeft mij nog nooit meer dan 10% van de duiven gekost. Het zelfde geldt voor One Eye Cold, heel soms zie ik ’n enkeling, gewoon oogje ontsmetten met zilverwater en niet spelen. Krijgen mijn duiven dan nooit iets? Natuurlijk moet ik mijn duiven laten inenten tegen paramixo en zelf ‘borstel’ ik mijn jonge duiven éénmalig tegen pokken. In het seizoen bezoek ik om de 14 dagen mijn dierenarts en laat de duiven onderzoeken op de aanwezigheid van trichomonas, bij de oude duiven heb ik al jaren niet hoeven in te grijpen. Bij de jonge duiven geef ik 4 weken voordat het seizoen/africhtingen start, de jonge duiven ’n kuur van 6 dagen. De duiven zijn dan 100% en pas nu vaccineer ik ze tegen paramixo alsmede pokken en start onmiddellijk met de africhtingen. Hierna lopen ze mee in de 14 daagse controle. Bij de oude duiven ben ik zeer alert op de koppen zeker bij noordoosten wind. Voor de dagfondvluchten mag er NIETS aan mankeren. Ik ben niet roomser dan de paus maar het gebruik van antibiotica is nihil.

Genoeg over de allicine want er staat genoeg over geschreven op mijn Blog.

Deze week weer veel liefhebbers gesproken, altijd leuk en gezellig, ook samen met Steef duiven wezen selecteren en komende maandag evaluatie gesprek met de lossingscommissie en bestuur. Gewoon de afspraken nalopen en aanscherpen en de puntjes op de i zetten. Dit jaar ging er, na mijn mening,  niet echt wat mis maar het kan altijd beter, we blijven voor de 100% gaan want tevreden mag je nooit zijn en daarom is zo’n evaluatie gesprek zo belangrijk.  

Door mijn blessure moet ik mij voorlopig rustig houden en dat vinden ze thuis maar ook mijn duiven helemaal niet erg.

Nog even terugkomend op het concept vliegprogramma, bij de africhtingen worden AB samen gelost en CDEF met elkaar. Ook de eerste 3 jonge duivenvluchten evenals de eerste 2 natour vluchten wordt deze volgorde aangehouden. Persoonlijk vind ik deze west/oost verdeling prima! Van mij mogen ze alle vitesse vluchten, oud, jong en natour zo blijven lossen en op de midfond en verder dan alles tegelijk los. (dit zijn de afdelingsvluchten) Wedden dat onze duiven dan aanleren uit de goede hoek binnen te komen. Ik mag gerust eens voor onze belangen aan de kust (westkant) opkomen, bij ’n poep en scheet laten wij onze oren hangen, zeker bij ’n oostelijk windje want dan willen ze zo oostelijk mogelijk lossen, kruislossingen bestaan dan plotseling niet meer! Raak ik dan geen duiven kwijt? Natuurlijk maar nooit in die hoeveelheden die ik uit het land hoor. Bij de oude duiven zijn de verliezen te verwaarlozen en bij de jonge duiven, die ik voor spek en bonen speel zijn de verliezen aanvaardbaar, ook bij de zo gevreesde zuidoosten wind. Ik heb slimme, intelligente duiven nodig maar ook met weerbaarheid dus wat niet thuis kan komen daar zit ik echt niet mee. De eerste 2 africhtingen geef ik ze expres mee met rayon A, kunnen ze doorvliegen meegesleurd door de massa. Na 30 minuten zie ik ze dan één voor één terugkomen en dan denk ik zo die hebben wat geleerd! De hoeveelheid jonge duiven (zie staatje onderop) is nog kleiner dan op de vitesse vluchten oude duiven en dat geeft toch wel stof tot nadenken. Zijn we dan al 50% kwijt of hebben we het al opgegeven? Wie weet geeft het nieuwe programma soelaas.  Ik ben bang dat het grootste probleem toch bij de liefhebber zelf zit, geen animo, geen gedrevenheid, allerlei smoesjes,  ziekten te laat onderkennen, alles aanhouden/kweken uit alles wat vleugels heeft en maar volstampen met troep.  1 week voor aanvang van de africhtingen schrikken ze wakker en dan zijn ze nu net niet in orde, nou ja dan moeten ze maar volgende week maar mee en onze convoyeurs vragen zich hopeloos af waarom ze zoveel duiven uit de manden moeten jagen!  Natuurlijk herkent niemand zich in dit verhaal……………….

 

Nu ben ik geen vitesse man, sterker ik gebruik de vitesse vluchten om mijn duiven gedeeltelijk in te vliegen en ze om de week en soms gelijk al (de zelfde zondag), te resetten en op Numansdorp in te korven om ze toch de juiste vlieglijn in te prenten. Duiven zijn en blijven kuddedieren, de wind, hoeveelheid en trek is bepalend en wanneer mijn duiven op de dagfond over Amsterdam thuiskomen en ik slechts 12/15 kilometertjes krijg, doen ze echt niet mee! Ik preek even voor eigen parochie, moet ‘n keertje kunnen en vervoer technisch zal het echt geen problemen geven.

(1e vitesse vlucht 6100 duiven. 2e vitesse 6500. 3e vitesse 6040. 4e vitesse 4700. 5e vitesse 3400. 6e vitesse 2900. 7e vitesse 2600. De hoeveelheden zijn exclusief de vrachtduiven!

Jonge duiven de eerste 4 vluchten respectievelijk 6450, 5400, 4000, 4700. De hoeveelheden zijn groot genoeg voor ’n bezettingsgraad voor 2 trailers en soms helaas maar één.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Op naar Duffel