vrijdag 12 augustus 2016

32 #nieuwsvanachterdeduinen#


32 #nieuwsvanachterdeduinen#

Het oude duiven seizoen zit erop en tijd voor een kleine terugblik. Nadat ik in de loop van dit seizoen  terugtrad uit de L.C. nam ik mij voor weer te genieten en te focussen op de sport en alle beslommeringen achter mij te laten maar ook om alleen nog maar mee te doen wanneer ik dacht dat mijn duiven een reële kans maakten op een vroege klassering en ‘goed’ naar huis konden komen.  De keerzijde is dat je niet meer meedoet voor de kampioenschappen maar wel mooie uitslagen kan neerzetten. Het werk en de inzet wordt er niet minder van, maar je ergernis over slecht weer, wachten, overstaan wordt geminimaliseerd. 
De oude garde heeft mij niet teleur gesteld maar bij de jaarlingen zit toch opnieuw wel heel weinig aanvulling maar dat is al jaren gaande, vandaar dat ik dit jaar ben begonnen mijn jongen weer te spelen. Ervaring is essentieel en de dommeriken moeten er zo snel mogelijk tussen uit zijn. Hierdoor hoop ik volgend seizoen mijn jaarlingen wel op de dagfond in te kunnen zetten.
Er blijven hooguit 9 duivinnen over waaronder 2 jaarlingen, plek dus voor 12 jonge duivinnen maar dat kunnen er ook een paar meer worden indien de kwaliteit aanwezig is. (Paar extra duivinnen om dubbel te koppelen) Bij de doffers blijven er 9 (waaronder 3 jaarlingen) over en dus eventueel plek voor 12 jonge doffers. De meeste jonge duiven moeten sowieso nog één vlucht mee en hebben dan 8 vluchten achter het kiezen. De zomerjongen moeten de natour afwerken en daar zitten duiven tussen die ik heel graag zie, eerst nog vliegen en zien thuis te komen.
Het plan is volgend jaar opnieuw met 21 koppels op dubbel weduwschap te starten (met misschien een paar extra duivinnen) maar het kunnen ook een paar koppels minder worden wanneer de kwaliteit er niet is.
Over 4 weken haal ik samen met broer Peter het net op en bekijken we de kweekduiven en wat de nazaten hebben gepresteerd. Hier gaat rigoureus het mes door, er zullen in eerste instantie wat oude stamduiven sneuvelen die te vaak ‘verzaken’.  Vooral de nieuwe inbreng van de afgelopen 2 jaar zullen we eens kritisch bekijken, daar in tegen zal ik de 2 bloedlijnen van Steef Duijn (02, 54x94) bewaken en is er inmiddels ook aanvulling van Lex Udo/ Duijn gekomen. Prachtig ingeteelde duif uit eerder genoemde lijnen. Ook zitten er 2 duivinnen van Peter Crans en een 5 tal duiven van Jos Goessen, die ingepast gaan worden.  We gaan gestaag door met het bouwen aan ons kweekhok en het formeren van een goede vliegploeg.
Het selecteren lijkt een vervelend klusje maar wanneer er straks weer een nieuwe ploeg zit, kan het dromen van nieuw succes weer beginnen. Nu vind ik dagdromen in de winter leuk maar in het seizoen moeten ze het wel waarmaken.
De mooiste uitslagen van dit jaar……………wel heel vaak ‘net’ niet.
2e Asse Zellik 2895 2e Morlincourt 1723 ( 8e N.P.O. 10420) 1e Pont St Max 1267 (1e 6607) 3e Chateauroux 1003 (12e N.P.O. 4531 /83e Nationaal 47.543) 3e Duffel (jong) 2553 2e Asse Zellik (jong) 2331 2e Argenton 503 (30e N.P.O. 2641)

Voor komend weekend staat Pont St Max op het programma, onze 1e  en enige jonge duivenvlucht met 2 nachten mand maar gelijk ook de laatste jonge duivenvlucht. Over de voorlaatste jonge duivenvlucht ben ik niet te spreken en heb daarom de jonge duiven laten controleren, daar kwam niets uit naar voren en dan gaan we er niet aan knoeien. Zuurstof en goed voer, ze op tijd laten trainen en ze aan de gang houden. Ik ga er een 25 uitzoeken en de overige gaan met de ‘zomerjongen’ mee naar Gorinchem samen met misschien nog een paar oude duivinnen die de eer op de eerste 2 natour vluchten hoog moeten houden. Afgelopen dagen de 2 hokken jonge duiven samen laten trainen, dikke 60 jonge duiven blijven namelijk wat langer in de lucht tevens krijgt de hele ploeg  een trainingsritje van 25 kilometer en dat is tevens de africhting van de zomerjongen. Wie weet geeft het een extra stimulans om op de laatste vlucht nog een mooie uitslag neer te zetten.
In de club zijn 315 duiven in gekorfd en 1178 in het Rayon. (2015 112 om 627 duiven), daarnaast nog de nodige vrachtduiven, deze zijn van de marathonmannen, die hun duifjes alleen maar meegeven om te leren.  Op ’n enkeling na, die zijn hele bestand mee heeft, hebben de meeste liefhebbers al de nodige duiven thuis gehouden en zijn met hun overige favorietjes gekomen.
Het lijkt erop dat we zaterdag in Frankrijk en Belgie westen wind krijgen met soms ‘n beetje zuid, in Nederland opnieuw  voornamelijk west, we zullen het ermee moeten doen.  De duiven krijgen het vast niet cadeau en zullen er aan moeten trekken richting de kust en met de eerste keer 2 nachten mand kunnen plotseling andere duiven je weleens verrassen dus best spannend.
Mijn duiven aan de westkant hebben in ieder geval, aardig foutief, aangeleerd hoe ze de provincie binnen moeten komen.  Hopelijk zijn er een paar super gemotiveerd en pakken ze de juiste richting en anders moeten ze weer vol tegen de wind in beuken. Vorige week vlogen de duiven van A & B gemiddeld zo’n 100 meter p/m langzamer. Gewoon 6 kilometer per uur minder! Alles te maken met de wind……..

 Ik vernam dat  Cor Limmen heeft besloten te stoppen met zijn werkzaamheden binnen de L.C.   De reden zullen we vast wel eens horen, hij heeft zich 10 tallen jaren belangeloos ingezet voor de duivensport en dat verdient een pluim!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Duivenmarkt Heemskerk