zaterdag 19 maart 2022

Ik schreef in mijn laatste blog; ‘de jonge duivenhokken lopen vol’, nu eind deze week zijn de jongen van de vliegers naar elders verhuisd. Ze zijn prachtig opgegroeid, één duifje (de jongste) heb ik achtergehouden voor De DUIVENMARKT in Heemskerk. De overige zijn naar hun nieuwe bazin gegaan, hopelijk zitten er wat bruikbare tussen. Vooralsnog nu even rust in de tent😊. 

De doffers staan op weduwschap en moeten in het ‘gareel’ gezet worden. Ook voor mijzelf vanaf nu, het schema aanhouden! Mijn club heeft vorige week vergaderd, de nodige zaken voor het komende seizoen zijn besproken en vastgelegd, zelf was ik niet aanwezig dus heb het van derden. Bij het inkorven zijn wat andere regels van toepassing. Het korte geheugen laat menig liefhebber blijkbaar in de steek dus fris ik het nog een keertje op. Stuitluis, one eye cold, blijkbaar niemand last van gehad in 2021. Het eerste was vorig jaar bij de oude duiven voor menig liefhebber, begin van het seizoen, een plaag en het 2e bij de jonge duiven. Duiven die wat mankeren horen niet in de mand. Het zal in menig vereniging wel een probleem zijn, dus zelf maar actie ondernemen. De oude duiven zal ik eerdaags preventief een druppeltje in de nek geven (de jongen zijn al behandeld) en in het seizoen na de vluchten de duiven goed nakijken, zo ook om de 14 dagen de duiven even laten controleren door de dierenarts en dan moet het wel goedkomen. 

Via Social Media kregen wij het bericht dan Jan Hermans is overleden, wie kent hem niet van het duivenblad “De Duif” en de prachtige zaalverkopen.
Alle dagen is de oorlog in de Oekraïne voorpaginanieuws en terecht want het is gewoon niet te bevatten. De verkoopsite www.pigeoncom.com heeft liefhebbers gevraagd een duif/bon beschikbaar te stellen, meer dan 60 topliefhebber zie ik op de lijst terug!! De TOTALE OPBRENGST gaat naar 555. Prachtig initiatief van de mannen uit Zuiderwoude en van de schenkers! 


Verder moet ik nog steeds wennen aan zaken uit het oude normaal. In de sportschool vind ik het b.v. onwennig dat de fietsen weer dicht op elkaar staan. Beetje afstand houden vond ik niet zo’n probleem en eigenlijk wel prettig😏. Nu moet ik nog leren afstand te nemen van bepaalde beslissingen in ons duivenwereldje🤣. Nu zijn er wel belangrijkere zaken dan postduiven maar ik draag de sport nu eenmaal een warm hart toe en soms is het nodig een kritische noot te laten horen of mij kritisch opbouwend uit te laten. 

Ik hoop ook op een grote opkomst bij de Duivenmarkt in Heemskerk. Niet vergeten, volgende week zondag staat de koffie klaar in ons clubgebouw. Even bijpraten, de dierenarts raadplegen, wie weet valt je oog op een leuk duifje of een interessante bon. Zo vlak voor het seizoen één beetje in de stemming komen…. Wie weet tot dan… 

BESLUITEN NPO VERGADERING 
De uitslag van een wedvlucht bestaat uit 2 delen; snelste duif zoals we het nu kennen en hokgemiddelde (Grootmeester)
We vliegen 1:3 op alle niveaus boven het verenigingsniveau.
Invliegduiven zijn toegestaan op alle niveaus behalve Sector en Nationaal. 
Er komt geen inkorfbeperking maar wel een maximale deelname per liefhebber van 150 oude en 250 jonge duiven aan een wedvlucht 
De nationale kampioenschappen worden vervlogen in vlieggebieden met 150 leden voor de vitesse en midfond afstanden met de oude en jonge duiven 
Voor de dagfond en marathon worden nationaal ook gelijke vlieggebieden aangehouden 
Dit jaar, 2022, is een overgangsjaar wat betreft het vaststellen van de vlieggebieden 
De NPO en WHZB-TBOTB gaan samenwerken om de beste duiven en liefhebbers van Nederland aan te wijzen Er komen kampioenschappen voor senioren en jeugdigen (25 jaar en jonger) 
Er zijn nationale kampioenschappen voor Beste duif Beste hokprestatie (Grootmeester) Beste aangewezen (2 van 3 aangewezen) 
De nationale kampioenschappen worden vervlogen in de volgende categorieën; Vitesse, Midfond, Dagfond, Marathon, Jong, Beste Asduif oud en Beste liefhebber van Nederland. 
Bovenstaande kampioenschappen gelden voor de Nationale kampioenschappen. 
In 2022 blijven kampioenschappen op andere niveaus ongewijzigd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten